گناه قلب انسان را تباه می کند

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: اینکه گناه قلب انسان را تباه می کند، قلب اگر به گناه گرفتار شود دیگر نمی تواند حق را درک کند.

به گزارش خبرنگاردین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه به مناسبت سالروز شهادت امام کاظم (ع) در مسجد حضرت امیر به سخنرانی پرداخت و گفت: با توجه به اینکه در آستانه ورود به مهمانی خداوند در ماه مبارک رمضان قرار داریم باید خود را آماده کنیم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضور در مهمانی الهی به روح و قلب سالم نیاز دارد، عنوان کرد: گناه قلب را آلوده می کند باید تلاش کنیم پیش از ماه رمضان توبه کنیم و قلب را از زنگار گناه پاک کنیم.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه با اشاره به اینکه درک حقیقت ماه مبارک رمضان نیاز به رعایت برخی آداب است، ابراز کرد: رسیدن به مقام صالحان سلوک در ماه مبارک رمضان است؛ برای رسیدن به این سلوک باید زنگار قلب پاک شود. برای پاک کردن این زنگار باید توبه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اهل دعا باید اهل توبه هم باشند. ادامه داد: توبه حقیقی از سه مولفه علم، حال و عمل را شامل می شود. انسان وقت بسیار اندک و کار بسیار برای توبه کردن دارد. شخص توبه کننده باید یقین پیدا کند که گناه حقیقت انسان را به هلاکت می کشاند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به چند مثال اظهار کرد: افرادی که اختلاس می کنند در اصل مسیر هلاکت را طی کرده اند.  قلب بیت الله است  و می تواند آدمی را در یک سیر روحانی به عالی ترین مقام انسانی برساند بنابراین نباید با گناه دچار آلودگی شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی با تاکید بر اینکه گناه قلب انسان را تباه می کند، عنوان کرد: قلب اگر به گناه گرفتار شود دیگر نمی تواند حق را درک کند،  منکر برای این نوع افراد معروف و معروف برایشان منکر می شود چنین افرادی با انجام گناه شاد می شوند.

وی افزود: قلبی که زنگار بگیرد آدمی را در مسیر سقوط قرار می دهد.  گاهی اوقات خداوند انسان های گناه کار را به عنوان انسان مورد خطاب قرار نمی دهد و آنها را بدترین جنبدگان می داند. پیامبر(ص) فرمود کسی که گناه کند بخشی از عقل او می رود.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی گناهان در سایه اخلاق مانند ریا، تند خویی، سخن چینی و ...  است، اظهار کرد: 190 گناه تنها از زبان سر می زند. برخی گناهان به صورت عملی مانند دزدی کردن و ... است. در آمده گریه بر امام حسین(ع) گناهان را پاک می کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان با بیان اینکه گناه به معنای حجاب است خاطرنشان کرد: حجاب به دو صورت نورانی و ظلمانی است، وقتی آدمی علم پیدا کرد که گناه مانع رشد و عامل تنزل او از انسانیت است و نادم و پشیمان شده و عزم و اراده کند که به صورت عملی اقدام به جبران کند به مرحله دوم توبه از گناه می رسد.

کد خبر 1748587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha