اکمال بعثت نبوی با ظهور مهدوی

کارشناس دینی گفت: «مهدویت» تکمیل کننده بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) است چرا که اهداف همان اهداف بعثت است و آنچه تا آن روز محقق نشده و یا بعد از تحقق در زمان پیامبر اکرم (ص) مجددا فراموش شده و از بین رفته را امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مجددا احیا خواهد کرد.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم- ۲۷ رجب نویدبخش رویدادی عظیم و بزرگ در تاریخ است. در این روز بزرگ تحول و تمدنی در جهان با بعثت و اعلام نبوت پیامبر اعظم صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله آغاز شد.

در این روز خداوند متعال به بهترین بندگان خود و آخرین پیامبران رسالتش را ابلاغ کرد تا جهان را از ظلمات و تاریکی به سمت نور و روشنایی هدایت کند و جهان و جهانیان را با کمک آیه های قرآن از دست جهل و جهالت نجات دهد.

عید مبعث، عید نزول قرآن، جشن هدیه آسمانی خدا به انسان است و قرآن، بهترین سراینده آموزه‏ های بعثت است که هرکس به مقدار ظرفیت و توانایی خود از آن سرشار خواهد شد.

1401/11/28/IMG15195232.jpg

*داستان بعثت

ماجرای بعثت پیامبر(ص) با نقل‏ های متفاوتی روایت شده است، چه سخنی رساتر و شیرین ‏تر از بیان امام هادی علیه‏السلام که می فرماید: هنگامی که محمد صلی الله‏ علیه‏ و ‏آله تجارت شام را ترک گفت، هر روز به کوه حرا می رفت و از فراز آن به آثار رحمت پروردگار می ‏نگریست و از آنچه می ‏دید، به یاد عظمت خدای آفریننده می ‏افتاد و آن‏گاه با روشنی خاصی به عبادت خداوند مشغول می شد. چون به چهل سالگی رسید، خداوند، دل او را بهترین، روشن ‏ترین و خاضع ‏ترین دل ‏ها یافت. 

در آن لحظه ‏ها، جبرئیل به سوی او آمد و بازوی او را گرفت و تکان داد و گفت: بخوان. گفت: چه بخوانم؟ جبرئیل گفت: ای محمد! بخوان به نام پروردگارت که آفرید. پس جبرئیل، رسالت خود را به انجام رسانید و به آسمان‏ ها بالا رفت و محمد نیز از کوه فرود آمد. در این هنگام، خداوند، کوه ‏ها، صخره ‏ها و سنگلاخ‏ ها را به سخن آورد، به گونه ‏ای که به هر کدام می ‏رسید، ادای احترام می کردند و می گفتند: السلام علیک یا حبیبَ اللّه‏، السلام علیک یا ولی اللّه‏، السلام علیک یا رسولَ اللّه‏».

گفتگوی اختصاصی شبستان با حجت الاسلام محمد شاکری-امام جمعه فردوس- به مناسبت فرارسیدن سالروز بعثت پیامبر اسلام(ص) را به شرح زیر می خوانید؛

۱-وضع فرهنگی عرب و ملل دیگر در عصر بعثت چگونه بود؟ در روایات و سخنان ائمه اطهار علیهم السلام، وضعیت مردم قبل از بعثت در عرصه های مختلف به خوبی بیان شده است. در خطبه های نهج البلاغه کاملا تشریح شده است ولی بنده میخواهم به قسمتی از سخنان حضرت فاطمه(س) در خطبه معروف به فدکیه اشاره کنم.

حضرت زهرا(س) فرمودند: «فَرَأَی اَلْأُمَمَ :فِرَقاً فِی أَدْیَانِهَا، عُکَّفاً عَلَی نِیرَانِهَا، عَابِدَةً لِأَوْثَانِهَا، مُنْکِرَةً لِلَّهِ مَعَ عِرْفَانِهَا؛ آن حضرت امّت‌ها را دید که در آئین‌های مختلفی قرار داشته و در پیشگاه آتش‌های افروخته، معتکف شده و بت‏‌های تراشیده شده را پرستنده و خداوندی که شناخت آن در فطرتشان قرار دارد را منکرند.»

به خوبی از این کلمات شیوا می توان به وضیعت فرهنگی آن روز پی برد که اولا مردم متفرق بودند و دوما عبادت های جاهلانه و دور از عقل و بینش انجام می دادند و سوما به معنای واقعی منکر خداوند متعال بودند.

سپس حضرت فاطمه (س) می فرماید: «فَأَنَارَ اَللَّهُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ظُلَمَهَا،وَ کَشَفَ عَنِ اَلْقُلُوبِ بُهَمَهَا، وَ جَلَی عَنِ اَلْأَبْصَارِ غُمَمَهَا، وَ قَامَ فِی اَلنَّاسِ بِالْهِدَایَةِ؛ پس خدای بزرگ بوسیله پدرم محمد صلی اللَّه علیه و آله تاریکی‏‌های آن را روشن، و مشکلات قلب‌ها را برطرف، و موانع رؤیت دیده‏‌ها را از میان برداشت، و با هدایت در میان مردم قیام کرده و آنان را از گمراهی رهانید.»

۲- بعثت باعث ایجاد چه تحول و تمدنی شد؟ تحولی که بعثت در اجتماع مردمی به وجود آورد، تحولی عقل گرا، مفید و سازنده، بانشاط و سرزنده، هدفمند، جامع و ارزشمند بود.

چرا که در تمدنی که پیامبر اکرم (ص) پایه گذار آن بود اصالت را به خداوند متعال می داد و برای انسان ها ارزش و کرامت قائل شده بود، بر پایه علم و حکمت و خردورزی و عقل گرائی بنا شده بود.

به زن و زندگی به معنای واقعی و انسانی آن اهمیت داده بود و زن را همانند مرد دارای استعداد و ظرفیت رسیدن به کمالات انسانی و اثر بخش در عرصه های اجتماعی می دانست و آزادی بر مبنای رعایت حقوق اجتماعی مردم را به ارمغان آورده بود.

۳-مهم ترین پیام بعثت چیست؟ ما چطور و کی می توانیم به خواسته پیامبر(ص) که همان پیام بعثت است، عمل کنیم؟ هرچند بر اساس آیات قرآن، اهداف متعددی برای بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله بیان شده است لکن می توان چکیده آن را این‌گونه بیان کرد.

مهمترین هدف و پیام بعثت، توحید و وحدانیت و عدالت اجتماعی با رعایت حقوق همه مردم و گستراندن اخلاق اسلامی در بین آحاد مردم است که البته جمع این موارد باعث برطرف شدن و زدودن جهل و ظلمت و تفرقه و نفاق و جنگ و خونریزی از اجتماع و ایجاد اتحاد و وحدت و همدلی و اخوت و برادری و نوع دوستی و مواسات و مساوات بین آنان است.

طبیعتا وقتی پیام بعثت را به خوبی درک کردیم ما نیز باید در جهت پیاده سازی همان اهداف پیامبران قدم برداریم و از آنچه باعث کم رنگ شدن پیام بعثت می شود پرهیز نمائیم.

آنچه باعث خدا فراموشی و باعث تبعیض بین مردم و موجب تفرقه و اختلاف و نهایتا جنگ و دعوا و خونریزی می گردد با روح و پیام بعثت منافات دارد.

۴-چرا در عید مبعث زیارت امیرالمؤمنین(ع) افضل است؟ از استحباب زیارت امیرالمؤمنین(ع) در روز مبعث می توان این‌گونه برداشت کرد که بعثت شروع کار بود و ادامه و استمرار آن وابسته به جریان ولایت و امامت است.

همان گونه که در روایت آمده است؛ «أَنَا مَدِینَةُ اَلْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بَابُهَا ، فَمَنْ أَرَادَ اَلْمَدِینَةَ فَلْیَأْتِهَا مِنْ بَابِهَا و ورود به شهر علم باید از دروازه آن صورت گیرد که علی(ع) دروازه شهر و پیامبر اکرم (ص) خود شهر علم است.»

در اینجا هم می آموزد که اگر بخواهیم جریان نبوت ادامه پیدا کند و از مسیر اصلی خود منحرف نشود باید از مسیر ولایت امیرالمؤمنین، علی بن ابیطالب علیه السلام ادامه پیدا کند.

۵-آیا می توان گفت که مهدویت تکمیل گر بعثت است؟ وجود نازنین امام علی علیه السلام در نهج البلاغه خطبه اول در خصوص فلسفه بعثت پیامبران اینگونه می فرماید: «پس [خداوند] رسولان خود را در میان آنان برانگیخت و پیامبرانش را پیاپی سوی ایشان فرستاد، تا از آنان بخواهند عهد الهی را که در فطرتشان نهاده است، بگذارند و نعمت فراموش شده او را به یادشان آورند و با رساندن پیام الهی حجّت را بر آنان تمام کنند و گنجینه های خردهایشان را بیرون آورند و نشانه های قدرت [خدا] را به آنها نشان دهند.»

جالب است که بدانید دقیقا همین موارد در اهداف آمدن امام زمان (عج) نیز بیان شده است بنابراین دقیقا می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که بله مهدویت تکمیل کننده بعثت است.

چرا که اهداف همان اهداف بعثت است و آنچه تا آن روز محقق نشده و یا بعد از تحقق در زمان پیامبر اکرم (ص) مجددا فراموش شده و از بین رفته را امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مجددا احیا خواهد کرد.

۶-حال وظیفه ما مسلمانان و امت پیامبر(ص) در قبال زحمات آن بزرگوار چیست؟ در خصوص وظیفه مسلمانان باید عرض کنم که پیامبر اکرم(ص) بعد از بعثت چراغی را روشن کردن و جهانی را پر از نور کرد.

از طرفی دشمنان همواره به دنبال خاموش کردن این نور الهی بوده اند و هستند همان‌گونه که قرآن کریم در سوره صف می فرماید:«یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ... ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻫﺎﻥ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻛﻨﻨﺪ.»

بنابراین هر کدام از مسلمانان باید مراقبت کنند که دشمنان به این آرزوی دیرینه خود که خاموش کردن نور الهی و دین اسلام است، هرگز نرسد و البته که نظام مقدس جمهوری اسلامی توانسته این نور اسلام و دین داری و مقاومت را در جامعه جهانی بگستراند و روز به روز بر جلوه های نورانیت آن بیفزاید.

پس همه وظیفه داریم تا با تقویت این نظام که باعث تقویت اسلام و مسلمانان می شود، پیامبر(ص) را خشنود کنیم و تقویت این نظام با حضور حداکثری در پای صندوق های رای و حمایت همه جانبه از آرمان های نظام محقق می‌شود.

کد خبر 1748907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha