نقش بی بدیل «آیت‌الله میرشاهولد» درمبارزات مردم ملایر در پیروزی انقلاب اسلامی

به پاس نقش پررنگ «آیت‌الله میرشاهولد» رهبر مبارزات انقلابی مردم ملایر در به ثمر نشاندن انقلاب در این شهرستان ۲۱ بهمن ماه به عنوان روز ملی ملایر نامگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر ۲۱ بهمن ماه  به نام روز ملی ملایر نامگذاری شده است، مجمع عالی بسیج شهرستان ملایر سال ۱۳۹۳ در مصوبه‌ای روز ۲۱ بهمن ماه سالروز رحلت آیت الله «سیدمحمد میرشاهولد» شخصیت برجسته و محوری مبارزات مردمی این شهرستان در جریان انقلاب را به عنوان «روز ملی ملایر» تصویب و نام‌گذاری کرد. روزی که به رهبری «آیت‌الله سیدمحمد میرشاهولد» مردم ملایر حماسه خلق کردند و برای همیشه نام این شهر در تقویم انقلاب اسلامی ایران ثبت شد. امروز به واسطه وجود عالمی وارسته و نستوه «آیت‌الله میرشاهولد» رهبر مبارزات انقلابی مردم این شهرستان بر خود می‌بالند که در تقویم انقلاب اسلامی روزی به نام «روز ملی ملایر» دارند.

این نامگذاری به پاسداشت حضور و ایفای نقش پررنگ «آیت‌الله میرشاهولد» در به ثمر نشاندن مبارزات مردم ملایر در جریان انقلاب ۱۳۵۷ صورت گرفته و به موازات تجلیل از مقام والای این چهره مردمی و مبارز، مهر تأییدی بر نقش‌آفرینی مردم شهرستان ملایر در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی زده است.

 این عالم ربانی در سال ۱۳۰۹ شمسی در ملایر و در خاندانی بزرگ و اصیل دیده به جهان گشود.

نقش بی بدیل «آیت‌الله میرشاهولد» درمبارزات مردم ملایر در پیروزی انقلاب اسلامی

این عالم ربانی که هجده سال از رحلتش می‌گذرد، در دوران زندگی پربرکتش، تکیه‌گاه محکمی برای دین و دانش‌پژوهان بود که در راه رسیدن به هدف مقدس خود که همان هدف انبیا و اولیا است، از هیچ کوششی فروگذار نکرد و تمام سرمایه‌های مادی و معنوی خود را در طبق اخلاص گذاشت.

مرحوم آیت الله «سیدمحمد میرشاهولد» آغاز مبارزات و فعالیت‌های انقلابی را  از پانزده خرداد ۴۲ که وظیفه روحانیت صورت تازه‌ای به خود گرفت شروع  کرد.

مردم مبارز و انقلابی آن زمان خوب به خاطر دارند که در بحبوهه  روزهای پیروزی انقلاب  زمان حکومت نظامی ارتشبد ازهاری دستور داده شد اول مغرب تمام مساجد باید تعطیل شوند و ایام محرم بود که بعداز ظهرها در مسجد انقلاب(حسیب خانی) مجلس برقرار بود و تنها این مسجد بود که بی‌اعتنا به حکومت نظامی تعطیل نمی‌شد و نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت مرحوم آیت الله میرشاهولد(ره) اقامه می‌شد تا روز هفتم که ماموران تا دندان مسلح رژیم و دژخیمان بی‌رحم ارتش شاهنشاهی اطراف مسجد را محاصره و دستور دادند که مسجد باید تعطیل شود و نماز مغرب و عشاء نباید اقامه شود.

نقش بی بدیل «آیت‌الله میرشاهولد» درمبارزات مردم ملایر در پیروزی انقلاب اسلامی

مرحوم آیت الله میرشاهولد ابتدا مقاومت کرد ولی بعد که احساس خطر کردند گویا نقشه‌ای به ذهنشان خطور کرده باشد فرمان دادند همه مسجد را ترک کنند که مبادا به مسجد حمله شود و هتک حرمت خانه خدا و قتل عام صورت گیرد، مردم هم اطاعت کردند چون فرمان رهبرشان بود و از مسجد خارج شدند.

وی به همراه فرزندان خود پیشگام و مابقی مردم پشت سر آنان به طرف خیابان مجاور شهرداری در حالی که نیروهای نظامی با تمام آمادگی رزمی جمعیت را محاصره و ماشین‌های ارتشی و سربازان مسلح نیز در خیابان شهدا مجاورت شهرداری و شهربانی صف کشیده بودند، مقابل درب فعلی زندان ملایر که رسیدند، مرحوم آیت الله میرشاهولد به سمت قبله ایستاد و فرمود وقت مغرب است همین جا نماز جماعت می‌خوانیم و آقای جعفرمنش که آن روز از انقلابیون بود، اذان داد و مردم صف جماعت تشکیل دادند و همین که مرحوم آیت الله میرشاهولد آماده اقامه جماعت ‌شد، ناگهان به مردم بی‌دفاع آماده برای نماز حمله کردند و نیروهای نظامی از پشت سر و سربازان ارتش از طرف خیابان مردم را مورد ضرب و شتم وحشیانه قرار دادند.

وی مبارزات انقلابی خود را ادامه داد تات انقلاب اسلامی به پیروزی رسید

بعد از پیروزی انقلاب  ایشان به عنوان امام جمعه ملایر منصوب و جایگاه خود را در منصب امامت جمعه احراز و به ایراد خطبه پرداخت، اولین نماز جمعه ملایر توسط آیت‌الله میرشاهولد و به حکم حضرت امام خمینی(ره) در ۲۱ رمضان ۱۳۹۹ قمری در ورزشگاه تختی خیابان حمزه‌لوئی اقامه شد.

نقش بی بدیل «آیت‌الله میرشاهولد» درمبارزات مردم ملایر در پیروزی انقلاب اسلامی

«آیت الله میرشاهولد» پس از نیم قرن خدمات خالصانه به مکتب تشیع و دفاع از حریم ولایت، به دلیل عارضه قلبی در ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۴ در نیمه محرم دار فانی را وداع گفت و در جوار آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) ملایر به خاک سپرده شد.

ستاره درخشان، شیعه و رجعت، تفسیر سوره حمد، تفسیر سوره‌های نور، هود، غافر، مدثر، آل عمران و بقره و چند مجلد در موضوعات مختلف تاریخی، اجتماعی، سیاسی از جمله آثار و تالیفات این فقیه پارسا و رهبر مبارزات انقلابی مردم ملایر است.

 امروز نیز همزمان با روز ملی ملایر مراسمی به پاس خدمات ارزنده این عالم ربانی و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی ملایر در مسجد جامع این شهر  با حضور مردم و مسئولان برپا شد

حجت الاسلام «محمدعلی ارزنده» در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی  و گرامیداشت ایام الله دهه فجر گفت: مهمترین وظیفه انبیاء  تبلیغ دین نشاندن مفاهیم دین در جان و دل مردم بوده است

 امام جمعه ملایر  با اشاره به اینکه امام خمینی نیز  با نفس مسیحایی خود دو انقلاب برپا کرد افزود:  یک اتقلاب در درون مردم به وجود آورد تا مردم برای جان دادن برای انقلاب و نظام، از روی بصیرت و شناخت آماده باشند و   انقلاب دوم هم به رهبری بنیانگذار کبیر انقلاب توسط مردم به وجود آمد و ملت ایران به صحنه آمدند و طاغوت را بیرون راندند، این کار عظیم امام راحل بود که در تاریخ ثبت و ضبط شد.

وی بزرگترین کرامت امام راحل را همراه کردن و سوق دادن عموم جامعه به راه مستقیم دانست و گفت: در طول تاریخ اسلام چنین اقدام ماندگاری از دست کسی برنیامده بود.

امام جمعه ملایربا اشاره به اینکه در جای جای این مملکت افرادی بودند که پرچم انقلاب را در دست گرفتند و مردم در راه فرامین امام راحل و انقلاب قرار دادند و آگاهی بخشیدند و در شهرستان ملایر نیز عالمی بزرگ این عَلَم را در دست گرفت و در طول مبارزات بارها دستگیر و به زندان افتاد، اما از این مسیر دست نکشید و به این راه ادامه دادو باید گفت ایشان  و شهدای انقلاب به نحو احسن وظیفه خود را در قبال مردم و انقلاب انجام دادند.

نقش بی بدیل «آیت‌الله میرشاهولد» درمبارزات مردم ملایر در پیروزی انقلاب اسلامی

وی  با بیان اینکه مردم غیور ملایر در کنار روحانیت مبارز، دور این علم انقلاب به رهبری آیت الله میرشاهولد را گرفتند و رهبر مبارزات انقلاب این شهر را همراهی کردند، افزود: جوانان این شهرستان افتخار این را دارند که در طول انقلاب و مبارزات انقلابی ۱۲ شهید والامقام را به اسلام و انقلاب هدیه کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: یاد و خاطره مرحوم آیت الله میرشاهولد و شهدای انقلاب که وظیفه خود را به نحو احسن انجام دادند و به مبارزه ادامه داده و جان خود را در مسیر انقلاب فدا کردند، در کنار شهدا و افرادی که در طول هشت سال دفاع مقدس و ۴۵ سال مسیر پرافتخار انقلاب مجاهدت کردند و هر جا لازم بود در صحنه حاضر شدند، باید همواره بزرگ داشته شود.

امام جمعه ملایر با تاکید بر اینکه دشمن تاب و تحمل این حضور همیشه در صحنه مردم را ندارد، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در مسیر شهدا و انقلاب باشیم، باید خود را آماده کنیم و در عرصه‌های همچون راهپیمایی ۲۲ یهمن و انتخابات یازدهم اسفندماه و هر جا لازم شد، با تمام وجود قدم برداریم.

فرزند آیت‌الله میرشاهولد حجت الاسلام «سیدعبدالحمید میرشاهولد» نیز تجلیل از نهضت بزرگ مرد تاریخ امام راحل و علمای مبارزی همچون آیت الله میرشاهولد را در تمام دوران‌ها یک ضرورت دانست و افزود:  انقلاب اسلامی ایران امروز به درختی تنومند تبدیل شده و بلوغ خود و چهل و پنج سالگی خود را به کوری چشم کسانی‌که در فکر نابودی آن بودند، جشن می‌گیرد.

نقش بی بدیل «آیت‌الله میرشاهولد» درمبارزات مردم ملایر در پیروزی انقلاب اسلامی

فرزند آیت‌الله میرشاهولد تجلیل از آیت الله میرشاهولد را تجلیل از انقلاب و آرمان‌های انقلاب دانست وگفت: آیت الله میرشاهولد قبل و بعد از انقلاب همراه مردم، با مردم، در کنار مردم و خدمتگزار مردم، دین و جامعه بود تا زماین‌که انقلاب به رهبری امام راحل به بپیرزی رسید.

وی پیروزی انقلاب ما مرهون مکتب، مرجع تقلید و مردم به عنوان سه ضلع مثلث در شکل‌گیری انقلاب عنوان کرد و گفت: در دوران انقلاب همه آحاد مردم از علما پیروی کردند و زیر سایه سه ضلع هویت پیدا کرده و معنابخش نهضت و اتقلاب خمینی شدند.

نقش بی بدیل «آیت‌الله میرشاهولد» درمبارزات مردم ملایر در پیروزی انقلاب اسلامی

میرشاهولد  همراهی و پشتیبانی مردم را تداوم بخش این انقلاب دانست و گفت: اگر پیرو رهبری و ولایت فقیه نباشیم، همان چیزی به سر ما خواهد آمد که بر سر سایر انقلاب‌ها آمده است.

وی با اشاره به اینکه شخصیت والای علمی و مذهبی آیت الله میرشاهولد و مردم‌داری، اظهار داشت: امروز که ۱۸ سال از درگذشت رهبر مبارزان انقلابی مردم ملایر می‌گذرد، مردم همچنان خالصانه از او تجلیل می‌کنند.

 در پایان نیز از خانوادهای معظم شهدای انقلاب اسلامی ملایر تجلیل شد

کد خبر 1749301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha