مبلغان دینی و بیانیه گام دوم انقلاب

بیانیه گام دوم را به واقع می توان شاهکار ارزشمند مقام معظم رهبری دانست چرا که از یک سو نشان دهنده اشراف کامل رهبر انقلاب بر نقاط ضعف و قوت حرکت مسئولان در گام اول انقلاب و ظرفیت های متنوع کشور است و از سوی دیگر صدور آن در شرایط خاص آن زمان قدرت مدیریت استراتژیک مقام معظم رهبری را به همگان نشان داد.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ حجت الاسلام محمد استوار میمندی: ۲۵ بهمن پنجمین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری است که در سال ۱۳۹۷ خطاب به مردم ایران به ویژه جوانان صادر شد و مسیر حرکت کشور در چهل سال دوم انقلاب را روشن کرد و نوید بخش تأسیس تمدن نوین اسلامی شد. تمدنی که قرار است در پرتو جامعه پردازی مهمترین هدف انقلاب اسلامی که همان طلوع خورشید ولایت عظمی است را زمینه سازی نماید.

بیانیه گام دوم انقلاب که به واقع منشور تمدنی حرکت جامعه ایرانی در چهل سال دوم انقلاب است سندی است که مقام معظم رهبری دام ظله العالی با واژگانی حکمت آمیز، سیر منطقی، جامع و کاملی را در مسیر حرکت به سمت آرمان های انقلاب ارائه کرد که مجموعه نگاری آن توسط معظم له تا آن روز در بیانات ایشان سابقه نداشت و به حق می توان صدور آن را یکی از نقاط عطف تاریخ انقلاب دانست چرا که این بیانیه در اوج جنگ روانی و رسانه ای دشمن و کم کاری برخی از مسئولان دولت وقت و ناامیدی گروه هایی از مردم و در شرایطی که دشمن شمارش معکوس فروپاشی نظام را شروع کرده بود صادر شد و با صدای بلند اعلام کرد که نه تنها جمهوری اسلامی دچار ضعف و استیصال نشده بلکه آنچنان باانگیزه و پرامید حرکت می کند که با تکیه بر جوانانش برای پیشرفت و حرکت در چهل سال دوم حیات خویش برنامه ریزی می کند.

بیانیه گام دوم را به واقع می توان شاهکار ارزشمند مقام معظم رهبری دانست چرا که از یک سو نشان دهنده اشراف کامل رهبر انقلاب بر نقاط ضعف و قوت حرکت مسئولان در گام اول انقلاب و ظرفیت های متنوع کشور است و از سوی دیگر صدور آن در شرایط خاص آن زمان قدرت مدیریت استراتژیک مقام معظم رهبری را به همگان نشان داد.

مقام معظم رهبری در جایی ‌فرموده بودند :
« من معمولا توصیه نمی‌کنم که روی آثار بنده کار شود و مورد بحث قرار گیرد اما بیانیه گام دوم را توصیه می‌کنم چون خیلی روی آن وقت گذاشته‌ام .»

طبق برخی نقل ها، ایشان برای نوشتن این بیانیه تقریبا دو هفته کارهایشان را تعطیل کردند و به جز برخی برنامه‌ها و ملاقات‌های ضروری بقیه وقتشان را برای این بیانیه گذاشته بودند.

هر کدام از کلان دستاوردهای هفتگانه انقلاب اسلامی یعنی «ثبات و امنیت»، «علم وفناوری»، «مشارکت مردمی»، «ارتقای بینش سیاسی مردم»، «سنگین کردن کفه عدالت»، «افزایش معنویت در فضای عمومی» و «ایستادگی روزافزون در برابر مستکبران جهان»، که به خوبی در این بیانیه مورد اشاره قرار گرفته به تنهایی در کارآمدی و مشروعیت یک نظام سیاسی می تواند مورد توجه قرار بگیرد، همانگونه که توصیه های هفتگانه ای که در بخش پایانی مورد تاکید قرار گرفته یعنی علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و سبک زندگی ، حجت را بر مردم و مسئولان تمام کرده است.

بنابراین توجه به این بیانیه و تبیین و ترویج گفتمان حاکم بر آن که گفتمان امید، واقع گرایی، آرمان طلبی، پیشرفت و عدالت است کمترین وظیفه ای است که بر عهده دلسوزان انقلاب و سربازان ولایت است .

با توجه به اینکه یکی از وظایف مبلغان، امیدآفرینی در جامعه نسبت به آموزه های دینی و آرمان های انقلاب اسلامی است توجه دادن مردم در کنار نقاط ضعف، به نقاط قوت کشور از طریق تشویق آنها به مطالعه بیانیه گام دوم می تواند یکی از راه های امیدآفرینی در جامعه باشد.

با توجه به اینکه بسیاری از مبلغان محترم در کنار آشنایی به مبانی دینی و اسلامی با منظومه فکری مقام معظم رهبری نیز آشنا هستند از این رو می توانند بخشی از فرازهایی که نیاز به شرح و تبیین دارند را برای مردم تبیین نمایند، به عنوان نمونه مقام معظم رهبری در ابتدای بیانیه گام دوم می‌فرمایند :
« انقلاب پُرشکوه ملّت ایران ... اینک وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌ است ».

در توضیح این فراز می توان گفت وقتی ایشان می‌فرماید: « دومین مرحله » یعنی در گام اول انقلاب نیز هر سه مؤلفه " خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی " وجود داشته است. لذا باید با سرمشق گرفتن از گام اول انقلاب و با توجه به اقتضائات گام دوم برای حرکت در گام دوم انقلاب نیز برنامه ریزی نمود.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که مقصود از خودسازی انقلاب چیست؟ ممکن است برداشت عده ای از خودسازی در این تعبیر، خودسازی فردی باشد به این معنا که باید آحاد جامعه به سمت خودسازی بروند تا ما بتوانیم به تمدن سازی برسیم؛ اما وقتی دقت می کنیم می‌بینیم نهاد این جمله « انقلاب » است و نه « آحاد جامعه » و گزاره این جمله نیز همین سه مؤلفه است که یکی از آنها خودسازی است . بنابراین مقصود از خودسازی این است که انقلاب وارد دومین مرحله خودسازی خود شده است.

اما سوال دومی که مطرح می شود این است که مقصود از خودسازی انقلاب چیست؟ شاید بتوان گفت در خودسازی انقلاب باید مولفه هایی مورد نظر قرار بگیرد؛

مولفه اول: یکی از مؤلفه‌های خودسازی انقلاب، خودسازی منابع نیروی انسانی انقلاب است به این معنا که لازم است نیروی لازم کمّی و کیفی جهت پیشبرد اهداف انقلاب و مناسب با آرمان های بلند انقلاب اسلامی تربیت شود چون یکی از کمبودهای گام اول انقلاب این بود که به قدر کافی نیروی متعهد، متخصص، جهادی و دارای روحیه انقلابی که توان پیشبرد نظام اسلامی را داشته باشد تربیت نشده بود اگر چه در همان بخش هایی که نیروی متعهد و با دانش حضور داشت کشور پیشرفت های چشمگیری داشت .

مولفه دوم: یکی دیگر از مؤلفه‌های خودسازی انقلاب، خودسازی ساختاری است، به این معنا که با ارزیابی و آسیب شناسی نسبت به ساختارهای موجود حکمرانی، لازم است ساختارها و نظامات برگرفته از منابع و دانش اصیل دینی را بنیان نهاد و ساختارهای موجود را در راستای تحقق بهتر آرمان‌های انقلاب اصلاح نمود؛ ساختارهای موجود در نظام اقتصادی، نظام بانکی، نظام تعلیم و تربیت، ساختارهای مختلف فرهنگی و ... همه اینها می‌تواند در محور خودسازی انقلاب توسط هیأت های اندیشه ورز و نخبگان علمی، فرهنگی و سیاسی مورد بررسی قرار گیرند.

و اما آنچه که روی سخن این مقاله است محور دوم حرکت انقلاب در گام دوم، یعنی «جامعه پردازی» می باشد. شاید این اولین بار بود که واژه #جامعه_پردازی در ادبیات مقام معظم رهبری بیان شد و پس از آن تبدیل به یکی از کلیدواژه های ادبیات سیاسی نخبگان سیاسی در کشور گردید. جا معه پردازی به معنای پرورش جامعه و هدایت آنها به سمت آرمان های اجتماعی آنهاست در نتیجه تربیت، رشد و هدایت جامعه به سوی ارزش ها و آرمان های انقلابی را می توان جامعه پردازی نامید.

شاید بتوان آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید را آیه جامعه پردازی دانست چون خداوند متعال در این آیه شریفه هدف از ارسال پیامبران و نزول کتاب های آسمانی را این می داند که مردم اقامه قسط کنند یعنی ثمره دعوت انبیاء الهی و هدای ت کتاب های آسمانی این است که مردم به گونه ای رشد کنند که خودشان قیام به عدل و قسط نمایند.

در این میان آنچه که مسلم است این است که نقش روحانیت و به ویژه مبلغان دینی در #جامعه_پردازی در گام دوم انقلاب نقشی بی بدیل و بسیار مهم است لکن باید دانست که به مجرد تبلیغ مصطلح، جامعه پردازی شکل نمی‌گیرد بلکه مقدماتی باید فراهم شود تا هدایت جامعه در بستر آن مقدمات به بهترین شکل ممکن محقق شود.

روحانیت برای اینکه بتواند نقش مؤثری در جامعه پردازی گام دوم انقلاب انجام دهد باید در مرحله اول مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت را بشناسد و در مرحله دوم به سمت اجرای آن مطالبات گام بردارد.

مقام معظم رهبری از سه سال قبل با وارد کردن واژگان ترکیبی «جهاد تبیین» یکی از لوازم مهم جامعه پردازی را بیان کردند و امسال نیز با تاکید بر اولویت دادن به تبلیغ فرمودند اگر از تبلیغ غفلت شود جامعه دچار استحاله فرهنگی می شود.

و اکنون که در آستانه دو انتخابات سرنوشت ساز مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته ایم اهمیت عمل به منویات مقام معظم رهبری صد چندان می شود.

کاری که امام راحل رضوان الله تعالی علیه از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ انجام داد و خیل عظیمی از مردم و به ویژه جوانان را پای کار انقلاب آورد تا جایی که بسیاری از آنها حتی حاضر شدند جان خود را فدای نهضت امام کنند چیزی جز جامعه پردازی نبود آن هم با دست خالی و بدون امکانات رسانه ای پیشرفته و آنچه که امروز وظیفه ماست این است که میراث ارزشمند امام راحل یعنی انقلاب اسلامی را پاس داشته و جهادگونه از ملامت ها نهراسیم و در دفاع از اسلام و نظام آبیاری شده با خون شهدا ذره ای کوتاهی نکنیم و حقائق را برای جامعه تبیین نماییم.

کد خبر 1749915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha