مکتب حسینی به ما آموخت با نگاه به گذشته سرخ، منتظر آینده سبز باشیم

حجت الاسلام قادری گفت: امروز درس بزرگ امام حسین علیه‌السلام برای ما، بصیرت است؛ یعنی با چشمانی باز، با نگاهی به گذشته سرخ، به آینده‌ای سبز امیدوار باشیم.

خبرگزاری شبستان_ گروه دین و اندیشه؛ به مناسبت فرارسیدن ماه شعبان و تقارن همیشگی آن با جشن‌های شعبانیه، گفتگویی داشتیم با یکی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه که هم تجربه تحقیقاتی در حوزه ادعیه و زیارت دارد و هم تجربه فعالیت‌های جهادی و فرهنگی _ تبلیغی. حجت الاسلام استاد احمد قادری کارشناس مذهبی که از او پیرامون این ماه پرفضیلت و میلاد مسعود حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام پرسیدیم.

ضمن تبریک حلول ماه شعبان و آغاز اعیاد شعبانیه، لطفا در خصوص فضیلت‌های ماه شعبان برای ما بفرمایید.

در فضیلت ماه شعبان هر چه بگوئیم، کم گفته‌ایم. ریشه‌ی کلمه شعبان در حقیقت، از «شعب» است و چون در این ماه عزیز، حسنات و روزی بندگان خالص خداوند، منشعب و تکثیر می‌شود، این ماه را شعبان نامیده‌اند. در حالات امام امیرالمومنین علی علیه‌السلام داریم که آن حضرت «أَنَّهُ کَانَ یَصُومُ رَجَباً وَ یَقُولُ رَجَبٌ شَهْرِی وَ شَعْبَانُ شَهْرُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»، یعنی ایشان در حالی که به روزه ماه رجب می پرداختند، می‌فرمودند: رجب ماه من است، شعبان ماه رسول گرامی اسلام و ماه مبارک رمضان، ماه خداوند متعال است و چه عبادت‌ها و دستورالعمل‌های معنوی که اهل بیت علیهم‌السلام برای پاک شدن و شست‌وشوی جان و روح ما، به ما آموخته‌اند و این ماه، وقت انجام و دل بستن به این نسخه‌های معنوی است.

ممکن است بعضی از این موارد رو برای ما بفرمائید؟

عبادت‌هایی مثل: روزه، نماز مستحبی، قرائت قرآن، صلوات شعبانیه که با عبارت: «اَللّهُمََّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَةِ و ...» شروع می شود، صدقه دادن، هر روز هفتاد مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» گفتن، هر روز هفتاد مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذی لااِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَیُّ الْقَیّوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ» گفتن و در نهایت مناجات شعبانیه که باید آن را در صدر همه‌ی مناجات در این ماه، نام برد. به نظر بنده مناجات شعبانیه، یکی از مهم‌ترین اعمال عبادی این ماه عزیز است؛ آنجایی که می‌فرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ‏» الی آخر

بسیاری از مردم، روزه‌های باقیمانده از ماه رمضان سالِ قبل را در این ماه انجام می‌دهند. علّت خاصی دارد؟ لطفا توضیح بفرمائید.

بله درست است. علت آن دو چیز می‌تواند باشد، یکی ثواب بسیار زیاد روزه گرفتن در این ماه است؛ به گونه‌ای که خود پیامبر اعظم فرمودند: «إِنَّ شَعْبَانَ شَهْرِی وَ رَمَضَانَ شَهْرُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، مَنْ صَامَ یَوْماً مِنْ شَهْرِی کُنْتُ شَفِیعَهُ فِی اَلْقِیَامَةِ، وَ مَنْ صَامَ یَوْمَیْنِ مِنْ شَهْرِی غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذُنُوبِهِ، وَ مَنْ صَامَ ثَلاَثَةَ أَیَّامٍ مِنْ شَهْرِی نُودِیَ أَنِ اِسْتَأْنِفِ اَلْعَمَلَ أَیْ لاَ ذَنْبَ بَقِیَ لَدَیْکَ» یعنی کسی که روز اول ماه شعبان روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می شود و هر کس دو روز روزه بگیرد، خداوند در هر روز و شبی در دنیا به او نظر می‌افکند و نظر خود را به او در بهشت ادامه می‌دهد و هر کس سه روز روزه بدارد، خدا را در عرش زیارت می نماید. یعنی زائر خدا می‌شود، همانطور که اگر کسی قصد خانه خدا کند، قصد خدا را نموده است. دلیل دوم هم، نگاه فقهی به این موضوع است که همه موظفیم اگر روزه قضا از سال قبل داریم، تا قبل از ماه مبارک رمضان امسال، به جا بیاوریم. 

اطلاع دارید که نخستین روزهای ماه شعبان، متبرّک به نام سیدالشهدا علیه‌السلام است. در خصوص امام حسین(ع) بفرمایید.

بله حتما. علّامه مجلسی می‌گوید: قول مشهورتر درباره روز تولّد امام حسین علیه‌السلام، سه روز گذشته از ماه شعبان است؛ زیرا شیخ طوسی در مصباح المتهجّد روایت کرده است که: توقیعی به قاسم بن علای همدانی، وکیل امام حسن عسکری علیه‌السلام رسید که: «مولای ما، امام حسین علیه السلام، روز پنج‌شنبه، سه روز از شعبان گذشته، متولّد شد. پس در آن روز، روزه بگیر و این دعا را بخوان» و دعا را ذکر کرده است.

به نظر شما چرا روز ولادت امام حسین علیه‌السلام را روز پاسدار نامیدند، مگر امام حسین از چه چیزی پاسداری کردند؟

نامگذاری روز میلاد سیدالشهدا علیه‌السلام به عنوان روز پاسدار، یکی از بهترین نامگذاری‌های مناسبتی است که در عصر شیرین انقلاب رقم خورد. شکی نیست که به تعبیر امام راحل عظیم الشان، بزرگ پاسدار قرآن کریم و اسلام عزیز، وجود ذی‌جود امام حسین علیه‌السلام است. پاسداری که هر چه داشت در راه هدف اهدا کرد و اسلام عزیز را از پرتگاه انحراف رژیم طاغوتی بنی امیه نجات داد. رژیم فاسد بنی امیه می رفت تا اسلام را رژیم طاغوتی و بنیانگذار اسلام را بر خلاف آنچه بوده معرفی کند. معاویه و فرزند ستمکارش به اسم خلیفه رسول الله، با اسلام آن کرد که چنگیز با ایران؛ و اساس مکتب وحی را تبدیل به رژیم شیطانی نمود. اگر فداکاری پاسدار عظیم الشأن اسلام و شهادت جوانمردانه پاسداران بزرگ و اصحاب فداکار او نبود، اسلام در خفقان بنی امیه و رژیم ظالمانه و فاسد بنی امیه، به زوال می‌رفت؛ لذا ابتکار انتخاب روز سوم شعبان به نام روز پاسدار، در حقیقت مهر تأییدی بر حسینی بودن مسیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو تشکیل تا آینده سبز، و روشن خواهد بود.

درس های امام حسین علیه‌السلام برای جامعه امروز ما چیست؟

به عقیده من، درسی که اباعبدالله الحسین علیه‌السلام به قیام خود در ۶۱ هجری به ما دادند، درسی تاریخی، ماندگار و همیشه زنده است. اصلی ترین آموزه سیدالشهدا برای جامعه امروز ما، مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و سرکشی است؛ یعنی هر کجا یزیدی در جهان امروز سر برآورد، آنجا باید پاسداری از تبار امام حسین علیه السلام، به خروش برآید و صحنه را محل دفاع از کیان اسلام بداند. درس امروز امام حسین علیه السلام برای جامعه ما، داشتن روحیه و تفکر جهادی است؛ یعنی در هر کجای عالم، ندای مظلومی بلند شد و درخواست حمایت و کمک داشت، فرقی ندارد که فلسطین باشد یا لبنان، عراق و بحرین باشد یا افغانستان و پاکستان، باید به پا خواست و ندای مظلوم مسلمان را لبیک گفت. و در نهایت، امروز درس بزرگ امام حسین علیه‌السلام برای ما، بصیرت است؛ یعنی با چشمانی باز، با نگاهی به گذشته سرخ، به آینده‌ای سبز امیدوار باشیم. امیدوارم که خدای متعال به برکت موالید شعبان، ما را از زمینه سازان عدالت عالم گستر و ظهور منجی موعود قرار دهد.

کد خبر 1749938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha