تئاتر مسجد؛ بهترین ابزار ارتقای معنویت در جامعه

ربیحاوی پورگفت: مسجد بهترین بستر جریان سازی است می توانیم با رشد تئاتر مسجدی، ارزش ها، آرمان ها و مبانی دینی قرآنی را با استفاده از هنر در جامعه نهادینه کنیم.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ معاونت فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد  کشور جهت بسط و گسترش فعالیت های گوناگون هنـرهای نمایشی در مساجد کشـوراقدام به برگزاری «نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان» نموده است.

این جشنواره در پنج محور اصلی شامل «قصص قـرآن»، «احادیث، روایات و آموزه های اخلاقی»، «نماز، جوان و جامعه»، «دین، تکنولوژی و دنیای امروز» و «ایثار و مقاومت» برگزار می شود.

بخش های اصلی جشنواره عبارتند از: بخش عمومی، کودک و نوجوان، تئاتر کاغذی، تئاتر خلاق و بخش مهر که ویژه بانوان است و موضوعات مورد تاکید جشنواره نیز حول محور «توجه جدی به میراث گرانقدر دینی و ملی کشور»، «تولید آثار نمایشی مبتنی بر ویژگی های دینی، فرهنگی، اقلیمی و بومی»، «تلاش برای شناساندن چهره واقعی فرهنگ ایران اسلامی به سایر فرهنگ ها»،    «انعکاس ارزش های متعالی تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» و موضوع مسجد و نسبت آن با «عدالت و فساد ستیزی»، «هویت ایرانی و اسلامی»، «اقتصاد و کار آفرینی»، «مسئولیت پذیری اجتماعی»،    «خانواده محوری و سبک زندگی (امید و نشاط اجتماعی) »، «اخلاق و معنویت»، «ایثار، شـهادت و مقاومـت» تعریف شده است.  

به اذعان دبیرخانه این جشنواره ۲۳۰اثر از سراسر کشور دریافت شد. هیات انتخاب و بازبینی جشنواره تئاتر شبستان متشکل از حسین شوندی، محسن سلیمانی، محراب محمدزاده، ساغر لطفی‌نژاد و زهرا سادات موسوی پناه با بررسی آثار رسیده ۲۸ نمایش را در چهار بخش تئاتر کاغذی، کودک و نوجوان، عمومی و مهر (خواهران) برای حضور در مرحله کشوری انتخاب کردند، در این بین نمایش «مجنون» به نویسندگی و کارگردانی علی ربیحاوی پور از کانون فرهنگی هنری شهدای شهبند مسجد امام حسن مجتبی (ع) ساری در بخش عمومی و نمایش «انوا» به نویسندگی حسین ذوالفقاری و کارگردانی سحر محسنی کیاسری از کانون فرهنگی هنری شهدای شهبند مسجد امام حسن مجتبی(ع) ساری در بخش مهر ویژه خواهران از مازندران به مرحله کشوری این جشنواره راه یافتند. از این رو  برآن شدیم با علی ربیحاوی پور از کانون فرهنگی هنری شهدای شهبند مسجد امام حسن مجتبی (ع) ساری نویسنده و کارگردان نمایش «مجنون» به گفتگو نشستیم که از نظرتان می گذرد.

-لطفا خودتان را معرفی کنید.

علی ربیحاوی پور متولد ۱۳۷۷


- لطفا از سوابق هنری تان بفرمایید.

از سال ۱۳۹۱به واسطه دوستان هنرمندم در مسیر بازیگری تئاتر قرار گرفتم. و فعالیت هنری خود را با دستیاری، بازیگری و کارگردانی گسترش دادم. در این سالها هم فعالیت نمایشی و هم فیلم داشتم.

‌بازیگر و دستیار کارگردان  نمایش به خاطر باران به کارگردانی حمید ناطقی

‌بازیگر نمایش بی بی بیدل به نویسندگی نادر برهانی مرند و کارگردانی بامداد یوسفی

‌ بازیگر فیلم‌کوتاه چرخش به کارگردانی سحر محسنی

‌بازیگری در نمایش خیابانی منم باید برم و اجرای عموم در ساری

‌دستیار کارگردان در نمایش خنجرها به کارگردانی حمید ناطقی

‌مدیر تولید  در فیلم کوتاه پگاه به کارگردانی سعید حبیب زاده

‌بازیگر نمایش خیابانی منم باید برم و منتخب حضور بیستمین دوره جشنواره فتح خرمشهر

‌و همچنین حضور در اولین دوره

‌ جشنواره قشم و دریافت و تقدیر و تندیس جشنواره

‌دستیار کارگردان در نمایش غنیمت به کارگردانی حمید ناطقی و حضور در جشنواره استانی حوزه هنری

‌بازیگر و دستیار کارگردان نمایش آختن و حضور در جشنواره استانی حوزه هنری و دریافت جوایز کارگردانی و بازیگری و همچنین اجرای عموم در شهرهای ساری و قایمشهر

‌بازیگری نمایش خیابانی عروسی خون و منتخب حضور در جشنواره ملی فانوس حفظ اثار و ارزشهای دفاع مقدس

‌بازیگر و دستیار کارگردان نمایش خیابانی مجلس نامه آرش و حضور در جشنواره ملی تیرنگ

‌بازیگر و دستیار کارگردان نمایش پرسه های موازی منتخب حضور در جشنواره استانی مازندران  به کارگردانی حمید ناطقی و همچنین اجرای عموم‌در شهر ساری                                    

‌بازیگر و دستیار کارگردان نمایش کودک  قصه بهارکوچولو به کارگردانی حمید ناطقی

‌بازیگر نمایش طالب و زهره به نویسندگی‌وکارگردانی تورج  زایدلی منتخب حضور در جشنواره استانی مازندران و معرفی به جشنواره بین المللی

‌بازیگر و دستیار کارگردان ناخوانده به کارگردانی حمید ناطقی  منتخب حضور در جشنواره ملی فتح خرمشهر

‌بازیگر و دستیار کارگردان در نمایش خیابانی تیشتر به نویسندگی و کارگردانی حمید ناطقی  و منتخب حضور در دو جشنواره ملی فتح خرمشهر و جشنواره اهواز.

‌بازیگر نمایش انتخاب به نویسندگی حسین ذوالفقاری و کارگردانی حمید ناطقی منتخب حضور در جشنواره استانی مازندران 

‌بازیگر نمایش خرده جنایت های زن و شوهری به کارگردانی عباس فردوسی

‌بازیگر فیلم کوتاه دریا به نویسندگی و کارگردانی حمید ناطقی

‌بازیگر اجرای نمایش نامه خوانی پرسه های موازی به نویسندگی پیام لاریان و کار گردانی حمید ناطقی

‌بازیگر نمایش اژدهاک به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی یاسر محمودی

‌بازیگر فیلم کوتاه ماه گرفتگی به کارگردانی توحید ابراهیمی

از جمله فعالیت های هنری است که در آنها فعالیت داشتم.


-لطفا بفرمایید تاکنون در جشنوارهای حائز رتبه برتر شده اید؟

در جشنواره های متعدد ملی و استانی در بخش بازیگر، کارگردان وطراح صحنه حائز رتبه شده ام.


-لطفا بفرمایید چطور گروه تئاتر مسجد امام حسن مجتبی(ع) ساری شکل گرفت؟  

کاملا به صورت اتفاقی عضو گروه تئاتر مسجد امام حسن محتبی(ع) ساری شدم.


-لطفا بفرمایید از کجا با جشنواره تئاتر شبستان آشناشده اید و چه مدتی طول کشید کاری برای جشنواره ارسال نمایید؟

با مشاهده فراخوان با جشنواره آشنا شدم کار آماده داشتم و برای این جشنواره ارسال شد که به لطف خداوند متعال و عنایت خاص شهدا نمایش «مجنون» به مرحله نهایی و اکران عمومی در مساجد منتخب تهران راه پیدا کرد.


-لطفا بفرمایید قصه نمایش «مجنون» چه بوده است؟

قصه این فیلم روایت مردمانی است که در جنگ تحمیلی کاری کردند کارستان. «مجنون» به سه شهید گمنام جزیره مدفون پرداخته است بدین صورت که این شهدا سالیان سال که تفحص نشده اند و این سه شهید تصمیم می گیرند راهی پیداکنند تا نشانی داشته باشند و در تفحص های دیگر شناسایی شوند قصه سه شهید در این نمایش روایت می شود اسم سه شهید از مازندران، خوزستان و تهران در نمایش برده می شود که تلاش شده همبستگی ملی را نشان دهیم.

تئاتر مسجد؛ بهترین ابزار ارتقای معنویت در جامعه

تئاتر مسجد؛ بهترین ابزار ارتقای معنویت در جامعه


-لطفا بفرمایید تاکنون چند تئاتر تولید داشته اید و آیا اینکه تمامی کارهایتان مسجدی است؟

تاکنون چهار تئاتر به روی صحنه بردم البته تئاتر هنری گروهی است و عمده کارهایی که فعالیت داشتم کارهای صحنه ای و خیابانی بودند. نمایش «مجنون» که  بصورت گروهی اجرا شده است؛ در تئاترهای مسجدی متعددی فعالیت داشتم.

 -لطفا بفرمایید بیشتر از چه سوژه هایی برای تولید تئاتر بهره می گیرید؟  

سوژه های مقاومت شامل دوران دفاع مقدس، جنگ سوریه، جنگ فلسطین؛ معتقدم به دل قصه ها و مستندات این جنگ ها بزنیم سوژه های بکر مشاهده می شود که قطعا مخاطب بیشماری خواهد داشت.

تئاتر مسجد؛ بهترین ابزار ارتقای معنویت در جامعه


-لطفا بفرمایید تفاوت تئاتر بچه‌های مسجد با دیگر تئاترهای کشور چیست؟

تفاوت تئاتر مسجد با تئاترهای دیگر این که خودمانی تر است، مخاطب های عام تری دارد همچنین حس و حال بهتری دارد چرا که مردم ایران عزیز با مسجد از کودکی عجین هستند و همانگونه که برای انجام اعمال عبادی در مسجد حاضر می شوند وحس و حال خوبی را تجربه می کنند وقتی درفعالیت های فرهنگی، هنری و ... مسجد نیز حضور می یابند آثار و برکات ارزشمندی را تجربه می کنند.


-در استان مازندران مانند بسیاری از استان‌های کشور، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های نمایشی زیادی با مشخصه بومی و محلی وجود دارد که مورد غفلت قرارگرفته است آیا برای تولید تئاتر متناسب با بوم این خطه از شمل کشور برنامه ای دارید؟

در مازندران افسانه ها، اساطیر و قهرمانان زیادی داریم که مورد غفلت قرار گرفته است از وظایف گروه های نمایش که تلاش داریم چراغ تئاتر را روشن نگه داریم این که افسانه ها و قهرمانان ملی در حوزه های مختلف نظیر شهدا، نخبگان ملی و ورزشی، علما، مفاخر و مشاهیر این خطه از شمال کشور را معرفی کنیم.


- لطفا بفرمایید آیا تئاتر مسجدی می تواند به تئاتر ملی هویت ببخشد؟  

تئاتر مسجد قطعا می تواند به تئاتر ملی هویت ببخشد چرا مسجد یک نهاد مشترک بین امت اسلامی است. مسجد بهترین بستر جریان سازی است می توانیم با رشد تئاتر مسجدی، ارزش ها، آرمان ها و مبانی دینی قرآنی را با استفاده از هنر در جامعه نهادینه کنیم.


-لطفا بفرمایید چه انتظاری از کانون های فرهنگی هنری مساجد برای تقویت رشته هنری تئاتر در سنگر مسجد دارید؟  

کانون های فرهنگی هنری مساجد باید برای تقویت تئاتر مسجدی کلاس های تئاتر تشکیل دهند از اساتید مطرح و برجسته استفاده کنند تا تئاتر مسجدی فراگیر شود همانگونه که مسجد زنده و تاثیر گذار است باید از تئاتر که هنری تاثیر گذار است برای پویایی بیش از پیش فعالیت های مسجدی بهره گرفته شود.


- آیا برای انتخاب بازیگر و تربیت هنرمند متعهد به سراغ بچه های مسجد رفته اید؟  

برای انتخاب بازیگر سراغ بچه های مسجد علاقه مند به بازیگری رفتیم اما برای کار «مجنون» از این بازیگران استفاده نشد امید داریم در کارهای آینده از بچه های مسجد بیشتر استفاده شود.


-لطفا بفرمایید برای تقویت تئاتر مسجدی چه پیشنهادی دارید؟  

مساجدی که قابلیت کار هنری دارند فراخوان منتشر نمایند تا نام نویسی شود همچنین در کنار تئاتر در رشته های عکاسی، نقاشی و دیگر هنرها کلاس برگزار کنند تا شاهد رویش هنرمندان مسجدی باشیم.


 

کد خبر 1750289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha