تلألو انوار جهانی قرآن در تهران/از حضور سفیر عربستان تا استقبال بی‌نظیر کودکان و نوجوانان

سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی طی روزهای اخیر به رنگ و بوی کتاب مقدس قرآن کریم عطرآگین شده و نوای روح‌نواز تلاوت آیات نورانی قرآن در این سالن به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ ساعت پای عقربه‌های خود را از هشت و نیم صبح فراتر گذاشته و تیم اجرایی، داوران و شرکت‌کنندگان مجاز در بخش بانوان مشغول استقرار در صحن برگزاری مسابقات هستند؛ هنوز نیم ساعت نگذشته که استقبال عموم مردم برای حضور در این مسابقات رو به افزایش گذاشته است.

سازمان اوقاف و امور خیریه ایران در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم میزبان قاریان و حافظانی از ۴۴ کشور جهان است و تلألو انوار جهانی قرآن در دومین روز این مسابقات نیز در تهران نورافشانی کرد.

سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی طی روزهای اخیر به رنگ و بوی کتاب مقدس قرآن کریم عطرآگین شده و نوای روح‌نواز تلاوت آیات نورانی قرآن در این سالن به گوش می‌رسد.

ساعت پای عقربه‌های خود را از هشت و نیم صبح فراتر گذاشته و تیم اجرایی، داوران و شرکت‌کنندگان مجاز در بخش بانوان مشغول استقرار در صحن برگزاری مسابقات هستند؛ هنوز نیم ساعت نگذشته که استقبال عموم مردم برای حضور در این مسابقات رو به افزایش گذاشته است.

قرائت قاری افتخاری «غزاله سهیلی‌زاده» آغازگر مراسم روز اول مسابقات بخش بانوان بود؛ با روی صحنه رفتن اولین نفر از متسابقین تیم داوران با توجه خاصی مشغول نت‌برداری برای امتیازبندی شدند.

تلألو انوار جهانی قرآن در تهران/از حضور سفیر عربستان تا استقبال بی‌نظیر کودکان و نوجوانان



در مسابقات دانش آموزی دو نفر به نمایندگی از کشور ایران و دو نماینده از کشورهای عراق و ترکیه در بخش‌های حفظ کل و ترتیل به رقابت با هم پرداختند؛ همچنین امروز در مسابقات اوقاف نیز هفت نفر از کشورهای عراق، تایلند، سوریه، بنگلادش، موریتانی، آلمان و ترکیه با هم رقابت کردند.

اجرای گروه تواشیح اهل‌الکسا از جمله برنامه‌های جانبی اولین روز مسابقات بانوان و حسن ختام مراسم نیز اقامه نماز جماعت ظهر بود.

انس با قرآن در روابط اجتماعی هم تأثیرگذار است

«کنو کووان سوکتاوون» بانویی که از کشور تایلند برای رقابت در رشته قرائت ترتیل قرآن کریم به ایران آمده ۳۹ سال دارد.
او  در گفت‌وگوی اختصاصی با ستاد خبری بیان کرد: از ۹ سالگی فعالیت قرآنی را شروع و از ابتدا همین رشته ترتیل بودم؛ در مسابقات تلاوت کشور مالزی شرکت و مقام سوم را در رشته تلاوت کسب کردم.

این متسابق با اشاره به شرکت در مسابقات دارالسلام بورنای تصریح کرد: در سن ۱۸ سالگی در مسابقات جوانان آسیا شرکت کردم؛ میزبانی ایران در این مسابقات نیز عالی بود.

او یادآور شد: بیشترین دوستان من قرآنی هستند و انس با قرآن در روابط اجتماعی من تأثیرگذار است؛ حتی در بحران‌های خانوادگی با مطالعه آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین» این موضوع به من یادآور می‌شود که فقط باید خدا را ستایش کنم چون خدا آرامبخش همه افراد است.

کنو کووان سوکتاوون عنوان کرد: تنها دوستم قرآن است؛ از طریق انس با قرآن راه مستقیم به سمت بهشت را طی و در زمان مرگ نیز تنها قرآن برایم باقی می‌ماند.

تلألو انوار جهانی قرآن در تهران/از حضور سفیر عربستان تا استقبال بی‌نظیر کودکان و نوجوانان



قرائت قرآن برای هر مسلمانی باید اولین اولویت باشد

شرکت‌کننده بنگلادش در مسابقات بین‌المللی قرآن نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با ستاد خبری اظهار کرد: در رشته قرائت قرآن کریم از کشور بنگلادش برای حضور در این دوره از مسابقات به کشور ایران سفر کردم.

«صدیقه ایشا» ۲۰ ساله در ادامه یادآور شد: از پنج سالگی در رشته حفظ کار خود را شروع کردم؛ در مسابقات قرآنی کشورهای دبی و ایران شرکت و نفر اول مسابقات حفظ در دبی شدم.

وی با اشاره به حضور خود برای دومین بار در کشور ایران، میزبانی این کشور را برای برگزاری مسابقات خیلی خوب عنوان کرد و افزود: قرائت قرآن برای هر مسلمانی باید اولین اولویت باشد؛ نباید قرائت قرآن را از اولویت‌های خود خارج کنند چون این کتاب بهترین راهنما برای رسیدن به اهداف عالی در زندگی است.

و اما دومین روز مسابقات برادران

در بخش برادران نیز ساعت ۱۴:۳۰ تیم اجرایی و داوران مشغول استقرار در صحن برگزاری مسابقات شدند؛ دو استاد راهنما نیز در محل استقرار اساتید راهنما حاضر و مشغول ارائه مشاوره به متسابقین بودند.
در بخش دانش‌آموزی دو نفر به نمایندگی از کشور بنگلادش، یک نفر به نمایندگی از کشور عمان و یک نفر نیز به نمایندگی از کشور ایران در رشته های حفظ کل و قرائت با همدیگر به رقابت پرداختند؛ در بخش مسابقات اوقاف نیز ۱۰ نفر به نمایندگی از کشورهای سوریه، فلسطین، لبنان، عربستان سعودی، کومور، تانزانیا، عراق، اتیوپی، ایران و افغانستان رقابت داشتند.

«مهدی غلام‌نژاد» قاری افتخاری آغازین مراسم و اجرای گروه تواشیح گروه الغدیر تهران، اجرای گروه تواشیح کریمه اهل بیت، اجرای زنده اذان مغرب به افق تهران و اقامه نماز جماعت برنامه‌های جانبی روز دوم مسابقات بخش برادران بود.

از نکات جالب دومین روز مسابقات بخش مردان حضور سفیر کشور عربستان سعودی و هیئت همراه در هنگام اجرای متسابق این کشور «عبدالقار بن مروان بن عبدالقادر صقعه» بود.

در حین برگزاری مسابقات فعالیت در نمایشگاه جانبی این دوره از مسابقات به قوت خود باقی بود؛ کودکان، نوجوانان و خانواده‌های بسیاری در زمان مابین اجرای متسابقین نیز بخشی از وقت خود را به بازدید از این غرفه‌ها اختصاص دادند.

تلألو انوار جهانی قرآن در تهران/از حضور سفیر عربستان تا استقبال بی‌نظیر کودکان و نوجوانان



تخفیف ۲۰ درصدی فروش کتب مرکز درس‌هایی از قرآن

جواد حق‌پرست که مسئول غرفه مرکز درس‌هایی از قرآن است، در گفت‌وگوی اختصاصی با ستاد خبری بیان کرد: در این غرفه کتاب‌های برای رده سنی کودکان و نوجوانان از ستاد اقامه نماز ارائه می‌شود؛ کتب مؤسسه درس‌هایی از قرآن آثار حجت‌الاسلام قرائتی در زمینه تفسیر قرآن، اصول عقاید و نماز است.

او با اشاره به اینکه سری کتاب‌های تفسیر نور برای تفسیر کامل قرآن، بیش از هشت عنوان کتاب در خصوص نماز، کتب اصول عقاید و همچنین کتبی در حوزه فروع دین در بین تولیدات این مؤسسه هستند، ادامه داد: متأسفانه بین مردم و کتاب کمی فاصله افتاده است؛ از مردم دعوت می کنم که علاوه بر بهره‌مندی از سطح خوب و باشکوه این دوره از مسابقات بین‌المللی از غرفه‌های مختلف نمایشگاه و به ویژه عرضه محصولات قرآنی نیز بازدید کنند.

انس با قرآن چراغ راه رسیدن به سرمنزل مقصود

حجت‌الاسلام سید محسن سید کریمی مسئول غرفه مشاوره خانواده و تربیت فرزند نیز در گفت‌وگویی عنوان کرد: به عنوان مبلغ که فارغ‌التحصیل رشته روانشانسی هم هستم، معمولاً نیاز جامعه در حدی است که اگر توانمندی داشته باشیم، علاقه به مشاوره گرفتن دارند؛ خانواده اسلامی و مذهبی نیاز به درمان در حوزه خانواده را بیشتر احساس می‌کنند چون نسبت به خانواده های عادی دغدغه بیشتری دارند.

وی با اشاره به آثار بسیار مثبت گوش دادن به تلاوت آیات قرآن کریم افزود: انس با قرآن باعث آرامش همیشگی در افراد می‌شود؛ به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از مباحث روانشناسی از تعالیم قرآنی الهام گرفته شده است.

کریمی مسئول غرفه مشاوره خانواده و تربیت فرزند با اشاره به اینکه انس با قرآن چراغ راه رسیدن به سرمنزل مقصود است، تصریح کرد: انس با قرآن باعث زندگی بهتر در کنار خانواده و فرزندان است چون مثل یک چراغ راهنما کار صحیح و غلط را به ما نشان می‌دهد؛ بسیاری از مشکلات موجود در جامعه به دلیل عدم عمل کردن به تعالیم قرآنی است.
تلفیق آموزش، تبلیغ و ترویج قرآن با مسابقه برای کودکان و نوجوانان

محمد ضرغام رئیس کمیته آموزش چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با ستاد خبری اظهار کرد: امسال غرفه‌ها به صورت هدفمند در نمایشگاه جانبی برپا شده و غرفه‌ها تلفیقی از آموزش، تبلیغ، ترویج و مسابقه است.

وی ادامه داد: غرفه تصویرسازی آیات و مفاهیم قرآن «ببین و بیاندیش» نیز مفهومی از مفاهیم قرآنی بیان می‌شود؛ سه آیه روی تابلو نمایش داده شده و مفهوم مرتبط با هر کدام از آیات باید توسط افراد تعیین شود.

رئیس کمیته آموزش چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: در صورت تشخیص درست تا سه سؤال امتیاز مربوطه را کسب و به غرفه بعدی راهنمایی می‌شوند؛ غرفه بعد نیز حفظ موضوعی قرآن «بخوان و حفظ کن» استاد آیات را برای افرادی که فرصت حفظ را پیدا کردند، بعد در صورت موفقیت از جوایز این بخش موفق می‌شوند.
ضرغام عنوان کرد: استعدادیابی مجری‌گری قرآنی غرفه شماره سه است که این طرح را سال گذشته اجرا و ۳۵۰ نفر شرکت کردند؛ ۵۰ نفر به بخش نهایی راه پیدا کردند که دوره مربوطه را به صورت مجازی و حضوری برای آنها برگزار کردیم.

حفظ و ارتباط با قرآن مهمترین اهداف فعالیت این غرفه‌ها

وی بیان کرد: افرادی که علاقمند به مجری‌گری قرآنی و محافل هستند، استعداد و توانمندی خود را در این غرفه ارائه و مشاوره‌های تخصصی دریافت می‌کنند؛ در نهایت نیز افراد منتخب برای دوره جدید در سال آینده ثبت‌نام می‌شوند.
رئیس کمیته آموزش چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم یادآور شد: در غرفه آخر بخوان و بالا برو «حفظ موضوعی قرآن» نیز یک سری عبارات قرآنی برای کودکان و نوجوانان درنظر گرفته شده است؛ کارشناس مربوطه آیات ارائه و در صورت حفظ و کسب امتیازات لازم جایزه به آنها تعلق می‌گیرد.

ضرغام اضافه کرد: حفظ قرآن، مطالعه و ارتباط با قرآن از جمله مهمترین اهداف فعالیت این غرفه‌ها است؛ خوشبختانه کودکان و نوجوانان استقبال خیلی خوبی داشتند.

وی با اشاره به «یک کتاب، یک امت، کتاب مقاومت» به عنوان شعار چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی جمهوری اسلامی ایران گفت: قرآن کتاب هدایت است و ارتباط و انس با آن باعث بهره‌مندی از سفره برکات آن می‌شود؛ نباید قرآن را فراموش کرد، باید روزانه با قرآن ارتباط بگیریم.

حضور کودکان و نوجوانان در این مسابقات و توجه خاص آن‌ها به اجرای متسابقین چشم‌گیر بود؛ آنها همچنین استقبال بی‌نظیری از غرفه‌های نمایشگاه جانبی داشته و در برخی غرفه‌ها نیز به صف ایستادند.

انجام مصاحبه‌های زنده تلویزیونی و رادیویی (رادیو قرآن) در محل برگزاری مسابقات نیز از جمله برنامه‌های جنبی این مسابقات بود؛ برپایی نمایشگاه عکس از دوره‌های قبلی و به ویژه دوره فعلی نیز از دیگر نکات حائز اهمیت در این دوره از مسابقات بود.

چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی ایران در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود؛ این مسابقات به مدت یک هفته با حضور ۹۹ قاری و حافظ قرآن کریم از ۴۴ کشور در دو گروه بانوان و مردان (بخش دانش‌آموزی و بزرگسالان) برگزار می‌شود.

این مسابقات هر روز از ساعت ۹ تا ۲۱ شب در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود.

کد خبر 1750496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha