همه ارکان نظام باید پای کار احیای فعالیت‌های قرآنی مساجد بیایند

حجت‌الاسلام نقیب گفت: یکی از فعالیت‌های مهم در مساجد، اجرای برنامه‌های قرآنی است، مثل آموزش کاربردی قرآن و دخیل کردن خانواده‌ها در بحث تربیت قرآنی. باید با ورود حوزه‌های علمیه، دولت و دیگر ارکان نظام، فعالیت‌های قرآنی مساجد دوباره احیا شوند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ۲۶ بهمن ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد و با حضور ۹۹ قاری و حافظ قرآن کریم از ۴۴ کشور در دو گروه بانوان و مردان (بخش دانش‌آموزی و بزرگسالان) تا اول اسفند ماه ادامه دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به مولفه های سبک زندگی قرآنی گفت: مولفه های سبک زندگی قرآنی شامل همان الگوهای رفتاری است که قرآن برای یک فرد ارائه داده است. مانند رابطه فرد با خانواده و فرزندان، نوع و شکل برخورد های او در جامعه با اطرفیان. بنابراین در هر کدام از این آیات قرآن می تواند سرلوحه زندگی افراد قرار بگیرد و فرد بر اساس آن، زندگی خود را اداره نماید. همان گونه که قرآن کریم در وصف پیامبر (ص) فرمود: «کان خلقه القران»؛ ( اخلاق او تمام قرآن بود) در واقع آنچه را که قرآن فرموده بود پیامبر (ص) در عمل اجرا می کردند. لذا بایستی نوع همه کارهایی را که انجام می دهیم بر موازین قرآن قرار بگیرند و شکل قرآنی پیدا کنند.

حجت الاسلام نقیب با اشاره به کاربردی کردن قرآن در جامعه تصریح کرد: کاربردی کردن قرآن در گرو عمل به قرآن است، مانند نسخه پزشک که داروی لازم را می گیریم و استفاده می کنیم. صرف اینکه قرآن را بخوانیم اثری ندارد، این در صورتی است که ما به آنچه در قرآن به عنوان یک نسخه انسان ساز ارایه شده، عمل کنیم.

وی با اشاره به تاثیر برگزاری مسابقات بین المللی قرآن در ترویج فرهنگ قرآن در جامعه اظهار کرد: اینکه افراد از خانواده ها، مساجد، مدارس و اقشار مختلف در این مسابقات حضور پیدا می کنند خود وسیله ای برای آشنایی و انس بیشتر مردم با قرآن است. چون با آشنایی و انس با قرآن است که این کتاب الهی می تواند در جامعه کاربردی و مفاهیمش در زندگی انسان ها پیاده و اجرایی شود.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به تبدیل یک مسجد به پایگاه قرآن بر اساس فرمایش رهبری گفت: از گذشته مساجد مرکز همه امور جامعه بود. مسجد معمولا محور یک محله است، جلسات قرآن در آنجا برگزار می شد. در حالی که مدت هاست کارکرد مساجد در این زمینه کمرنگ شده است. شاید منظور حضرت آقا هم این باشد که ما به شرایط قبل برگردیم یعنی مسجد در هر محله ای محور فعالیت ها قرار بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از فعالیت های مهمی که می تواند در مساجد انجام شود، برنامه های قرآنی است. مانند آموزش کاربردی قرآن و دخیل کردن خانواده ها در بحث تربیت قرآنی. بنابراین همت والایی را می طلبد که با ورود حوزه های علمیه، دولت و کلیت نظام جمهوری اسلامی، فعالیت های قرآنی مساجد دوباره احیا شوند و بسیاری از مسایل از جمله مسایل اقتصادی هم در آن حل و فصل شود.

کد خبر 1750748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha