توفیقات یک جوان از جنس هنر و قرآن/ موفقیت‌های خود را مدیون مسجد هستم

شبان زاده یکی از جوانان موفق مسجدی است که در عرصه های مختلف هنری و قرآنی فعال بوده و موفقیت های خود را مدیون مسجد می داند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، یازدهم ماه شعبان مصادف با سالروز خجسته میلاد حضرت علی اکبر (ع) است که به عنوان روز جوان نامگذاری شده است، روزی که خداوند جوانی را با ضمیر پاک و به دور از گناه و پلیدی ها و همچنین شجاع به امام حسین (ع) عنایت می‌کند.

وجود حضرت علی اکبر (ع) با توجه به ویژگی های خاص آن حضرت به عنوان الگویی ارزشمند برای جوانان محسوب می‌شود، زیرا فرزند بزرگ امام حسین (ع) دارای صفات نیک و رویکردی ارزشمند در طول زندگی خود بودند و چنانچه ایشان الگو قرار بگیرند می‌توانند راهنمای جوانان برای رسیدن به سر منزل سعادت باشند.

به همین مناسبت به سراغ یکی از جوانان موفق مسجدی رفته ایم. محمدجواد شبان زاده که از سال ۱۳۸۷ به عضویت کانون های مساجد درآمده است رتبه اول کارگردانی استان قم را در کارنامه خود دارد.

شبان زاده که در حال حاضرفقط  ۲۶ سال سن دارد بیش از ۱۲ سال است که مربی حلقه های معرفتی است. داور مسابقات قرآن مدارس آموزش و پرورش بوده و تدریس کارگردانی و بازیگری به نوجوانان مسجدی را دنبال می کند. با مراکز فرهنگی از جمله دارالقرآن اصغریه. امام علی(ع) و.... همکاری دارد. مربی تئاتر در مدارس دولتی و غیر دولتی، معاون هنری کانون تبیان قم و سرپرست گروه تئاتر تبیان، کارگردان نمایش های دوستی ابدی . شام غریب . یک تکه مهر . جای خالی او  و.... است.

جوانی موفق از جنس هنر/ موفقیت های خود را مدیون مسجد هستم

محمدجواد شبان زاده در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به سابقه فعالیت خود در کانون های مساجد گفت: از سال ۱۳۸۷عضو رسمی کانون فرهنگی هنری تبیان شدم و تا امروز در کانون های حضرت زینب(س) و کوثر ولایت فعالیت داشته ام.

 وی که توانسته است سال گذشته در سومین جشنواره تئاتر بچه های مسجد موفق به کسب رتبه اول کارگردانی شود در این باره گفت:۱۸ گروه از آقایان در این جشنواره شرکت داشتند. فعالیت این جشنواره از دی ماه سال گذشته آغاز شد و در نهایت و پس از بازبینی های اولیه ۱۰ گروه به مرحله نهایی راه یافتند.

شبان زاده همچنین به عنوان یکی از راه یافتگان به نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان که در سال جاری در حال برگزاری است نیز گفت: نمایش دوستی ابدی که به این جشنواره راه یافته است تاکنون در پنج مسجد و محله  اجرا داشته  است از جمله مسجد چهارده معصوم (ع) و مسجد امام حسن مجتبی(ع) بلوارشهید محلاتی. مسجد حضرت زینب (س) بنیاد و مسجد محمودیه خیابان آذر که  بیش از هزار نفر تماشاگر این نمایش بوده اند.

جوانی موفق از جنس هنر/ موفقیت های خود را مدیون مسجد هستم

کارگردان دوستی ابدی با اشاره به عوامل این نمایش گفت: نویسنده محمدحسین نظری حائل کارشناس ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر تهران است. همچنین سیدمهرداد رضوی، امیرعلی کاظمی تبار و محمدعرفان سعادتی بازیگران نمایش هستند که همه دانش آموز و عضو رسمی کانون تبیان و گروه تئاتر تبیان هستند.

وی با اشاره به قصه نمایش دوستی ابدی افزود: این نمایش داستان ۳ نوجوانی است که در دوستی و رفاقتشان برای هم سنگ تمام میگذارند . شایان وعلی از غیبت رفیقشان شهاب درمدرسه متاثر شده و تصمیم می‌گیرند برای عدم ترک تحصیل او راهی پیدا کنند. در این میان شهاب که روزمرگی‌ها و گرفتاری های زندگی کلافه اش کرده، بین مدرسه و کار درمکانیکی مجبور شده قید تحصیل را بزند و در مکانیکی مشغول به کارشود چرا که باید خرج خانواده را تامین کند.

کارگردان دوستی ابدی ادامه داد: شایان و علی برای اینکه شهاب از درس و مدرسه نماند و مجبور به ترک تحصیل کامل نشود پیشنهادی به شهاب می‌دهند که هم کار کند و هم درس بخواند و ..... تمامی این اتفاقات، کشمکش ها و بحث و جدل های نوجوانانه در مسجد اتفاق می افتد و مشکل شهاب در انتهای نمایش بر سر سجاده نماز و هم زمان با بانگ اذان مسجدگره از این داستان باز می شود .

جوانی موفق از جنس هنر/ موفقیت های خود را مدیون مسجد هستم

شبان زاده در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مقوله هنر گویا ترین و بهترین زبان برای انتقال سبک زندگی و زیست صحیح اجتماعی می باشد که یکی از موثر ترین آنها هنر تئاتر است.

وی افزود: مسجد نقش بسزایی در تربیت  و زیست اجتماعی دانش آموزان دارد . قطعا هنر تئاتر که مهمترین هنر های نمایشی است می‌تواند مولفه های تربیت را برای مخاطب نوجوان که نسل نو پای جامعه ما هستند را به تصویر کشد و از بسیاری از آسیب های فردی و اجتماعی پیشگیری کند .

کارگردان دوستی ابدی ادامه داد: امروز تئاتر بچه های مسجد بسیار اهمیت دارد چرا که تئاتر مسجد یکی از ویژگی های بسیار مهم و ذاتی تئاتر یعنی مخاطب محور بودن آن را بخوبی انجام داده و درصدی ازمخاطبینی که با این هنر ناآشنا و یا کم آشنا بودند را آشنا ساخته و هنرمسجدی را با ذوق و آموزش غیرمستقیم برای همه مخاطبین فراهم ساخته است.

وی تاکید کرد: به عنوان یک عضو کانون درقبال مسجد وکانون از مسولین انتظاردارم که نگاه کلیشه ای به مسجد وکانون نداشته باشند و درحد توان از آثار نمایشی که الگویی موثر برای برقرای ارتباط با مخاطب جامعه امروز است توجه و حمایت بیشتری داشته باشند.

شبان زاده که دانشجوی ادبیات نمایشی است موفقیت های خود را مدیون مسجد می داند و از مسئولین انتظار دارد تا بیش از پیش نسبت به مسجد و برنامه های فرهنگی هنری آن برای نسل جوان و نوجوان اهتمام داشته باشند.

کد خبر 1750888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha