سرزمین مسجد و مناره‌ها میزبان مسابقات ملی مدهامتان

سنندج به سرزمین مسجد و مناره ها مشهور است و در آینده نزدیک این شهر میزبان مسابقات ملی مدهامتان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان، هر کوچه و محله اش دارای مسجد و مناره ای است که شهر را به شهر مسجد و مناره ها مشهور کرده است، از هر محله ای که عبور کنید مناره هایی بر فراز خانه های آن محله خودنمایی می کند و زینت بخش محلات شده است، اینجا شهر سنندج است مرکز کردستان که شهرت معنوی «شهر مسجد و مناره» را به خود اختصاص داده است.

به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کردستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار است کردستان در روزهای آینده میزبان رویداد ملی مسابقات مدهامتان باشد.

علی اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: اجرای جشنواره های فرهنگی برنامه های گسترده هنری در سطح شهرهای استان کردستان از فعالیتهای اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان است اما در کنار این فعالیتها بخش قرآنی و دینی نیز پررنگ است و جایگاه ویژه ای در فعالیتهای ارشاد اسلامی استان دارد.

مساجد پایگاه های قرآنی 

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرموده اند باید مساجد را به پایگاه قرآنی تبدیل کنیم و در راستای توجه به فرامین رهبری کانون های فرهنگی هنری مساجد در استان فعال است و برنامه های گسترده ای را اجرا می کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یادآور شد:یکی از برنامه هایی که با پیگیری ستاد کانون های مساجد در کردستان برگزار می شود، جشنواره ملی مدهامتان است که بزودی به میزبانی شهر سنندج و با حضور شرکت کنندگان این جشنواره از سطح کشور برگزار می شود.

دریایی عنوان کرد: این مسابقات در پنج رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، قرائت تقلیدی، حفظ قرآن و اذان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مسابقات قرآنی رقابت بین ۲۸۰ نفر انجام می‌گیرد، افزود: این مسابقات به میزبانی کردستان و با حضور شرکت کنندگانی از کل کشور برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان محل برگزاری مسابقات برادران را دانشگاه فرهنگیان سنندج و محل برگزاری مسابقات خواهران را اردوگاه سلیمان خاطر این شهر عنوان کرد و گفت: در مجموع برای شرکت در مرحله کشوری این مسابقات از استان کردستان ۷۳۱ نفر از طریق سامانه  ثبت نام کردند که شاهد رشد پنج برابری تعداد شرکت کنندگان نسبت به سال قبل بودیم.

دریایی یادآور شد: ۶ داور آثار شرکت کنندگان استانی را داوری و در نهایت از تعداد یاد شده ۶۳ نفر برگزیده و از این تعداد هفت نفر به مرحله حضوری کشوری راه یافتند.

کردستان رتبه هشتم کشوری تعداد شرکت کنندگان را به خود اختصاص داده است

وی اضافه کرد: در مجموع کردستان رتبه هشتم کشوری را در میزان تعداد شرکت کننده‌های جشنواره مدهامتان به خود اختصاص داده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان یادآور شد: کل شرکت کننده‌های کشور بیش از ۱۸ هزار نفر بوده که بیانگر رشد ۱۷ درصدی مشارکت در این مسابقات است و بیش از سه هزار عضو کانون فرهنگی هنری در رویداد مدهامتان امسال شرکت داشتند.

وی، ترویج معارف قرآنی و کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی و توجه به جایگاه مساجد، تحکیم پیوند مسجد، قرآن و مردم و همچنین پرورش استعداد قرآنیان را از اهداف برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان عنوان کرد.

دریایی زمان برگزاری این جشنواره را روزهای سیزدهم و چهاردهم اسفند ماه اعلام کرد و گفت: علمای اهل سنت و تشیع در اختتامیه این رویداد حضور خواهند داشت‌.


مشارکت ۹۰ خانم در مسابقات قرآنی مدهامتان

بهزاد کیامهر مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کردستان نیز به خبرنگار شبستان اعلام کرد: امسال ۲۸۰ نفر به جشنواره قرآنی مدهامتان راه یافته اند که از این تعداد ۹۰ نفر خانم و مابقی آقا هستند.

وی اضافه کرد: شرکت بچه های مسجدی در این دوره از مسابقات قابل تقدیر است و امیدواریم همواره شاهد رشد معنوی و قرآنی اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد در استان باشیم.

کد خبر 1750970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha