اهمیت نقش دانشجویان در افزایش انگیزه و مشارکت در انتخابات

هرچه به یازدهم اسفندماه روز سرنوشت ساز انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نزدیک تر می شویم، شور و شوق انتخاباتی در بین مردم و اقشار مختلف جامعه خصوصا قشر دانشگاهی و دانشجویان پررنگ تر می شود.

خبرگزاری شبستان-خراسان شمالی؛ فاطمه مقدسی

با توجه به وجود افکار و ایده های مختلف سیاسی و اجتماعی و نوع سلایق فرهنگی و قومی در دانشگاه ها و نیز برخورداری از نخبگان در رشته های گوناگون و استادان فرهیخته، این مراکز در جریان برگزاری انتخابات آینده، میدان داری کرده و نقش وسیع تر و مهمتری در این رابطه برای خود ترسیم کردند. انتخابات دوره های گذشته و ۱۱ اسفندماه امسال نیز از مواردی است که قشر دانشجو و استاد دانشگاه های استان خراسان شمالی همیشه حضوری پررنگ و تاثیرگذار داشته و خواهند داشت.

حضور مردم در انتخابات نشان می دهد که نظام اسلامی هنوز از پشتوانه و حمایت مردمی برخوردار است زیرا حضور ما این معنی را به تمام دنیا مخابره می کند که مردم حامی نظامی که در حال حاضر است، هستند. آگاه سازی و روشنگری یکی از رسالت های خطیر جامعه دانشگاهی برای انتخابات آینده است، از سویی نگرش جوان گرایی، تجربه مشخص و آموزش‌ها باید مورد توجه باشد زیرا دخیل کردن جوانان و دانشجویان در اجرای انتخابات باعث افزایش انگیزه برای مشارکت می‌شود.

 امروز بخش زیادی از افزایش مشارکت در انتخابات بر عهده دانشجویان است و جنبش دانشجویی نقش مهمی در انتخابات دارد.

 یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیروان در خصوص شرکت در انتخایات می گوید: امید آفرینی در جامعه از جمله وظیفه دانشجویان است، از سوی دیگر مشارکت در انتخابات برای همه ما یک وظیفه است و جنبش‌های دانشجویی برای جذب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باید تلاش کنند.

 مونا برغمدی اظهارکرد: انتخابات عرصه مهمی است و دانشجویان باید نقش خود را در این باره صورت‌بندی کرده و تأثیرگذار باشند.

  وی عنوان کرد: دانشگاه و دانشجویان کماکان بر اساس تحقیقات و نظرسنجی‌های معتبر مختلف، مهم‌ترین نهاد مورد اعتماد مردم است و این نکته بسیار مهم است و رسالت دانشگاه را دوچندان می‌کند.

 برغمدی خاطرنشان کرد: این اعتبار و وجاهت هم به خاطر این است که دانشگاه پیشران کشور است و مردم نقش بی‌بدیل دانشگاه را در برهه مختلف تاریخی تجربه کردند که این خود رسالت دانشگاه‌ها را در انتخابات دشوارتر می‌کنند.

 یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه پیام نور با اشاره به ایجاد شور و نشاط و نقش و جایگاه دانشجویان در این عرصه اضافه کرد: مردم انتظار دارند دانشجویان شور و شعور و آگاهی سیاسی را در انتخابات افزایش دهند و این نقش بی‌بدیلی است که دانشگاه باید ایفا کند. به صورت خاص از دانشگاه‌ها و معاونان فرهنگی آن‌ها نیز انتظار ویژه‌ای داریم.

 طاها ابراهیمی انتخابات را یک فرصت برای نظام جمهوری اسلامی دانست و بیان کرد: دانشجویان و مسئولان دانشگاه‌ها باید زمینه رونق انتخابات را در جامعه فراهم کنند و در این راستا به تشکل‌ها میدان بیشتری بدهند و از صاحب نظران سیاسی و اجتماعی و نامزدهای انتخابات برای حضور در محیط دانشگاه دعوت نمایند.

وی با اشاره به حضور در انتخابات افزود: مشارکت در انتخابات باعث می‌شود شخص یا اشخاص منتخب به معانی واقعی کلمه مسئول شوند یعنی پاسخگو باشند، از سوی دیگر باعث می‌شود مسئولیتی که برعهده آن شخص است پشتوانه داشته باشد یعنی مشارکت جلوی دیکتاتوری را می‌گیرد.

 ابراهیمی تصریح کرد: مشارکت پرشور و انتخاب اصلح از موارد مهم در انتخابات است که دانشجویان در تحقق آن نقش اساسی دارند.

 یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه آزاد شیروان گفت: جامعه به کلام و نگاه دانشجویان توجه ویژه ای دارد پس این قشر باید تکلیف و وظیفه خود در عرصه انتخابات را به نحو احسن انجام دهد.

 اکرم دهقانی افزود: یکی از حربه‌های دشمن دلسرد کردن مردم و ترسیم آینده تاریک است، آن ها از ماه‌های گذشته برای رقم زدن صحنه سرد و بی رونق در انتخابات پیش رو، تمامی امکانات خود را به میدان آورده‌اند.

وی اظهارکرد: به طور یقین حضور پرشور و معنادار دانشجویان و خصوصا جوانان در عرصه انتخابات باز هم دشمن را در ناکام خواهد گذاشت، افزایش مشارکت دانشجویان در انتخابات مورد تأکید است که زمینه فعالیت گفتمان دانشجویی تا حدی را در ایام انتخابات فراهم شد ولی لازم بود بیشتر از این انجام شود.

دهقانی خاطرنشان کرد: بدون تردید حضور و مشارکت دانشجویان در انتخابات حماسه دیگری را رقم خواهد زد، باید با حضور در انتخابات، کسانی را انتخاب کنیم که از سنگر انقلاب و آرمان های نظام اسلامی حفاظت کنند.

یکی دیگر از دانشجویان با اشاره به انواع توطئه های دشمنان علیه ملت شریف و بزرگ ایران در سال های پس از انقلاب اسلامی، گفت: دشمنان در جریان انتخابات ۱۱ اسفند به مردم از جمله جوانان و دانشجویان این مرز و بوم چشم طمع دوخته ‏اند.

مرتضی زرتاج اظهارکرد: محور اصلی توسعه هر شهر و استانی دانشگاه است، دشمن سعی دارد با القای یاس و ناامیدی مردم را از میدان خارج کند، اما مردم مقاوم ما و جوانان عزیز با تمام وجود ایستاده اند، و  از هیچ قدرتی هراس ندارد.

براساس اعلام رییس ستاد انتخابات خراسان شمالی تاکنون صلاحیت ۱۱۳ نفر از نامزدهای انتخابات مجلس در خراسان شمالی تایید شده است.

خراسان شمالی با احتساب شهرستان فاروج در این استان که با شهرستان قوچان در خراسان رضوی مشترکا یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارد، دارای چهار کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم، حوزه انتخابیه شیروان و حوزه انتخابیه اسفراین و بام و صفی آباد است.

این استان دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری است که صلاحیت ۲ نامزد برای ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه خراسان شمالی از سوی شورای نگهبان تایید شده است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 1751839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha