اخلاق سیاسی در اسلام مقدم بر سیاست است

حجت الاسلام ترکاشوند گفت: اخلاق سیاسی در اسلام مقدم بر سیاست است و این طور نیست که از هر راهی قدرت را به دست آوررد و اخلاق باید مقدم شود.

حجت الاسلام احسان ترکاشوند در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر گفت: در بحث انتخابات و اخلاق انتخاباتی در دو ساحت بحث وجود دارد یکی اصل حضور در انتخابات و یا مشارکت حداکثری و دوم در خصوص انتخاب اصلح است.

عضو هئیت علمی و استاد حوزه و دانشگاه ملایر افزود: در خصوص اخلاق انتخابات عمدتا بحث انتخابات اصلح پیش می‌آید که وقتی تبلیغات انتخاباتی شروع می‌شود باید ببینیم که آیا اخلاق انتخاباتی که هم جزو وظایف مردم و هم شامل وظایف کاندیداها است رعایت می‌شود و این را ما در زمره  اخلاق سیاسی قرار می‌دهیم.

 عضو هئیت علمی و استاد حوزه و دانشگاه ملایر با اشاره به مسئله انتخاب و مشارکت برای تعیین سرنوشت یک جامعه ازر منظر قرآن کریم و روایات اسلامی  با استناد به آیه ۵۸ سوره مبارکه نساء که می‌فرماید: (إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلیٰ أَهلِها وَإِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ أَن تَحکُموا بِالعَدلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا یَعِظُکُم بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعًا بَصیرً﴾(خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، اندرزهای خوبی به شما می‌دهد! خداوند، شنوا و بیناست.) گفت:  انتخابات یک امانت و ودیعه الهی است و باید به اهلش واگذار شود.

وی با بیان اینکه کسانی که انتخاب می‌شوند باید این مسئولیّت را امانت بدانند؛ همچنان‌که امیرالمؤمنین فرمود: این در گردن تو یک امانتی است؛ گفت: این مسئولیّت یک امانت الهی در اختیار منتخبین است وامانت‌داری و حفظ امانت را باید داشت  چرا که این یک امانت مادی نیست بلکه  این امانت مهمّ معنوی  بوده واین مسئولیّت  یک  مصداق برتر است.

ترکاشوند  با بیان اینکه همچنین قرآن کریم در آیه ای ۳۴ سوره اسرا می فرماید «أَوْفُوا بِالْعَهْدِ ۖ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولًا» همه به عهد خود باید وفا کنید که البته (در قیامت) از عهد و پیمان سؤال خواهد شدو در آیه دیگری می‌فرماید «وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ» و آنان که به امانتها و عهد و پیمان خود کاملا وفا می‌کنند افزود: این  انتخابات را را برای خود بدانیم که  عهد الهی است  و همه ما  در قبال آن وظیفه داریم.

انتخابات از سنت های الهی است

وی اضافه کرد: در واقع  انتخابات از سنت های الهی بوده که در همه اقوام و گذشتگان وجود داشته و در این که اصل انتخابات و مشارکت مردم وجود داشته شکی نیست اما روش های آن در طول زمان  تغییر کرده است.

عضو هئیت علمی و استاد حوزه و دانشگاه ملایر با بیان اینکه در بحث انتخابات باید تقوای سیاسی داشته باشیم که این بیشتر متوجه  کاندیداهای انتخابات می شود تصریح کرد: امیر مومنان علی (ع) در نهج البلاغه می‌فرماید «خداوند واجباتی را برای شما مشخص کرده که این واجبات را تباه نکنید و حدود الهی را رعایت کنید.»

 وی یادآور شد: همچنین امیر مومنان علی(ع) در جایی دیگر «خدا رحمت کند کسی را که حقی را ببیند پس بر آن حق یاری کند  و در روایتی هم داریم  که به آن معیار معاشرا می‌گویند که علی(ع) به امام حسن(ع) می فرماید خودت را معیار و میزان قرار بده برای دیگران  یعنی آن کاری را انجام بده که دوست داری دیگران برای تو  چگونه باشند، یعنی خودت را به جای دیگری بگذار که دوست داری  برای تو باشند.

حجت الاسلام ترکاشوند افزود: یکی از ویژگیهای اصلح حفظ کرامت انسان است که کرامت انسانی را زیر پا نگذارد و مردم دار بودن شرط دیگر یک فرد اصلح است یعنی اینکه وقتی مردم به وی مراجعه می‌کنند نسبت به انجام کار و رفع مشکلات مردم اقدام کند.

  وی حق محوری، عدالت طلبی، احترام به قانون، توجه به استقلال کشور، توجه به منافع ملی و  داشتن  حسن اخلاق را از دیگر ویژگیهای یک فرد اصلح منتخب مردم دانست.

تفاوت اخلاق سیاسی در اسلام و غرب

عضو هئیت علمی و استاد حوزه و دانشگاه ملایر با تاکید بر اینکه اخلاق سیاسی در اسلام با اخلاق سیاسی غرب فرق می کند تصریح کرد: اخلاق سیاسی در اسلام مقدم بر سیاست است و این طور نیست که از هر راهی قدرت را به دست آوررد و اخلاق باید مقدم شود.

 وی با اشاره به اینکه یک در راستای  تشویق مردم به پای صندوق های رای و حضور حداکثری خاطرنشان کرد: وظیفه افراد تاثیر گذار و نخبه در این عرصه سنگین تر است به فرموده رهبر معظم انقلاب هر کس هر مخاطبی دارد وظیفه دارد مردم را دعوت به حضور کند.

حجت الاسلام ترکاشوند گفت: حتی اگر کسی نظام و انقلاب را قبول ندارد باید در این انتخابات شرکت کند  به دلیل اینکه وی هم امنیت و استقلال کشور را دوست دارد انقلاب اسلامی به افراد غیر انقلابی امکانات می‌دهد.

 وی در پاسخ به سوال کسانی که می‌گویند ما در کشور مشکلات اقتصادی، مسکن، اشتغال و ... داریم و در انتخابات شرکت نمی‌کنیم   گفت:آیا شرکت نکردن این مشکلات را حل می‌کند مسلما  نه، در واقع یک مشکل هم به مشکلات دیگر اضافه می شود.

عضو هئیت علمی و استاد حوزه و دانشگاه ملایر یادآورشد: استکبار جهانی و رسانه های معاند مدت هاست که با انتشار اخبار کذب در پی ایجاد یاس و نا امیدی در کشور بوده و برای کم رنگ  نشان دادن این انتخابات نیز دندان تیز کرده اند اما همان طور که ملت ایران در راهپیمایی۲۲ بهمن برگ زرین دیگری به افتخارات ۴۵ ساله نظام افزودند با شرکت در انتخابات حماسه دیگری را تکرار خواهند  کرد و اخلاق سیاسی خود را با افتخار در برابر جهانیان به نمایش  خواهند گذاشت.

کد خبر 1752189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha