تعداد روزهای دارای گرد و غبار در یزد به ۲۱۰ روز رسید/ سهم ۱۵ میلیونی استان یزد از کاشت نهال

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد با اشاره به کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور گفت: سهم استان یزد از این میزان ۱۵ میلیون نهال و درخت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد، کمال کریمی، مدیرکل منابع طبیعی استان یزد ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران گفت: طرح کاشت یک میلیارد درخت یک نهضت مردمی است که از مهرماه سال گذشته در کشور آغاز و مقرر شد در طول چهار سال، یک میلیارد درخت در سراسر کشور کاشته شود.

وی عنوان کرد: سهم هر استان در این طرح مشخص شد که سهم استان یزد کاشت ۱۵ میلیون درخت در چهار سال است اما از آنجا که سال گذشته، نخستین سال اجرای این طرح بود، بسیاری از نهالستانها آمادگی لازم را نداشتند بنابراین سهم سال گذشته به طور کامل محقق نشد اما سه نهالستان راه اندازی و ۲ هزار و ۲۰۰ نهال تولید شد.

کریمی با بیان اینکه این طرح دارای سند پشتیبان است، افزود: برای انجام موفق این طرح در استان یزد، کار علمی و مطالعاتی انجام شد و پس از تحقیقات لازم، ۸ هزار هکتار منطقه مستعد در سطح استان شناسایی شد.

وی یادآور شد: ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از این اراضی در ابرکوه، ۱۲۰ هکتار در بهاباد، ۱۰۰ هکتار در میبد و بقیه اراضی نیز در سایر شهرستانهای استان شناسایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد با بیان اینکه راه اندازی نهالستان بزرگ یزد را در برنامه داریم، ادامه داد: تاکنون ۱۰۰ هزار نهال در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور در استان یزد کاشته شده و علاوه بر این، تعدادی درخت نیز توسط شهرداری ها و دهیاری ها غرس شده هاست.

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش های معدنی استان یزد اظهار کرد: پیش از این درآمدهای معدنی به منابع طبیعی باز نمی‌گشت اما امسال سهم القدر منابع طبیعی از سازمان صنعت، معدن و تجارت جدا شده است.

علی زارع نیز در این نشست با بیان اینکه یکی از مهمترین مناطق بیابانی و کانون فرسایش بادی، دشت اردکان است که هفت شهرستان را در خود جای داده است، اظهار کرد: سالانه نیم متر تا ۶۰ سانتیمتر افت سفره های آب زیرزمینی در این دشت اتفاق می افتد.

وی همچنین از حرکت ریگ های روان به سمت شهرها را از عمده ترین چالش های این دشت برشمرد و افزود: در دهه ۶۰ مقابله با بیابان زایی در این دشت آغاز شد.

زارع ادامه داد: تا سال ۷۰ روزانه ۲۰۰ روز یزد درگیر گرد و غبار بود اما تا سال ۱۳۹۵ این میزان به ۱۰۰ روز در سال رسید که این اتفاق به دلیل بوته کاری و درختکاری بوده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه اکنون دوباره تعداد روزهای دارای گرد و غبار در یزد افزایش یافته و به ۲۱۰ روز رسیده است.

رییس اداره بیان اداره کل منابع طبیعی استان یزد با بیان اینکه ۶۰ درصد بیابان زایی استان یزد انسانی است، افزود: بهره برداری معدنی، توسعه راه های معدنی و ... بخشی از این دلایل است.

وی، یکی از طرح هایی که در راستای مبارزه با بیابان زایی در یزد به اجرا درآمد را طرح ترسیب کربن دانست و گفت: این طرح اولین بار در سال ۲۰۰۳ در خراسان جنوبی اجرا شد و از سال ۱۳۹۳ نیز در بخش بهمن ابرکوه در ۱۱ روستا اجرا شد.

زارع بیان کرد: از سال ۱۳۹۶ طرح ترسیب کربن در مروست و خاتم نیز به اجرا درآمد که در قالب این طرح هشت روستای شهرستان خاتم از جمله کرخنگان، چنار ناز، توتک، خوانسار، حسن آباد، ولیعصر و ... با جمعیتی معادل ۳ هزار و ۴۲۱ نفر در مساحتی بالغ بر ۱۰۰ هکتار تحت پوشش این طرح قرار گرفت.

وی ادامه داد: در قالب طرح ترسیب کربن، برای هر روستا یک صندوق اعتباری خرد یعنی در مجموع هشت صندوق با ۸۰۰ عضو تشکیل شد و با کمک مردم، مطالعات پایه سند معیشت مردم بر اساس ظرفیت های بالفعل روستاها تهیه شد.

زارع با اشاره به ارائه ۸ هزار و ۵۰۰ ساعت آموزش در قالب این طرح افزود: طرح ترسیب کربن در هشت روستای یاد شده برای ۲۵۰ نفر شغل دائم و برای ۴۴۰ نفر شغل فصلی در دوره برداشت گیاهان کشت شده در قالب این طرح ایجاد شد.

محمدرضا احمدی نیز در این نشست اظهار کرد: ۴.۴ میلیون هکتار معادل ۶۰ درصد مساحت استان یزد مرتع است و ۵ هزار خانوار در سراسر استان در زمره بهره‌برداران از مراتع هستند.

وی عنوان کرد: هرچند مراتع استان یزد جزو مراتع ضعیف ارزیابی می شوند اما گونه های گیاهی ارزشمندی در آنها وجود دارد که برخی از آنها منحصر به استان یزد و برخی نیز از گیاهان نادر به شمار می روند.

احمدی بیان کرد: مراتع کشور رویشگاه ۸ هزار گونه گیاهی هستند که ۲ هزار و ۸۰۰ مورد از آنها گیاهان دارویی هستند و مراتع استان یزد ۹۳۷ مورد از این گونه های دارویی را در خود پرورش می دهند.

مسؤول بهره‌برداری گیاهان دارویی منابع طبیعی استان یزد با بیان اینکه برخی از این گونه منحصر به استان یزد است، افزود: به عنوان مثال در حاشیه کویر گیاهی به اسم «اِشنان» وجود دارد که منحصر به استان یزد است یا آنغوزه تلخ و شیرین که به طور عمده در استان یزد پرورش می یابد.

وی با اشاره به اینکه مرتعداران استان یزد از دانش بومی بسیار خوبی برخوردار هستند، عنوان کرد: دانش بومی آنها نسبت به گیاهان دارویی بی نظیر است و موارد استفاده هر کدام از این گیاهان را به خوبی می دانند و از تجربیات ارزشمندی در این زمینه بهره مند هستند.

کد خبر 1753133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha