آخرین فرصت‌سازی‌های شعبان برای ورود به ماه رمضان

حجت‌الاسلام جوادی با بیان اینکه ماه شعبان از پرفضلیت‌ترین ماه‌های سال و فرصت مناسبی برای تزکیه روح جهت ورود به ماه مبارک رمضان است، گفت: پیامبر اکرم (ص) جهد و کوشش بسیار به نماز و روزه در شبها و روزهای این ماه داشت و برای فروتنی به درگاه خدا این ماه را تا به آخر محترم و گرامی می ‌داشت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا جوادی، معاون امور دانشگاهی بنیاد بین المللی امامت در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به فضایل و اهمیت روزهای پایانی شعبان اظهار کرد: ماه شعبان از پر فضلیت ترین ماه های سال و فرصت مناسبی برای تزکیه روح جهت ورود به ماه مبارک رمضان است.

وی با اشاره به اهمیت صلوات شعبانیه از نگاه پیامبراکرم (ص)، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) جهد و کوشش بسیار به نماز و روزه در شب ها و روزهای این ماه داشتند و برای فروتنی به درگاه تو این ماه را تا به آخر محترم و گرامی می ‌داشتند لذا انجام این دو عمل در ماه شعبان بسیار تاکیده شده و رسول خدا(ص) هم بر انجام این عمل به صورت ویژه مبادرت می نمودند.

حجت الاسلام  جوادی در ادامه بیان کرد: در صورتی که فردی به هر دلیلی نتواند در طول ماه شعبان اعمال سفارش شده  را به جا بیاورد لذا روزهای پایانی این ماه پرفضلیت بهترین فرصت برای انجام آن است، اگر بازم موفق نشوند بسیار ضرر می کنند.

معاون امور دانشگاهی بنیاد بین المللی امامت با اشاره خطبه شعبانیه پیامبر اسلام (ص) تصریح کرد: رسول خدا(ص) این خطبه را در آخرین جمعه ماه شعبان قرائت و مردم را برای ورود به ماه مبارک رمضان دعوت نمودند و فرموند: «قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه بِالبَرَکَةِ وَالرَّحمَةِ وَالمَغفِرَةِ، شَهرٌ هُوَ عِندَ اللّه أفضَلُ الشُّهورِ، وَأیّامُهُ أفضَلُ الأَیّامِ، ولَیالیهِ أفضَلُ اللَّیالی، وساعاتُهُ أفضَلُ السّاعاتِ. هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلی ضِیافَةِ اللّه، وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَةِ اللّه، أنفاسُکُم فیهِ» به این معنا که ای مردم! همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها،شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است. ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهی قرار داده شده اید.نَفَس هایتان در آن، تسبیح است، خوابتان در آن، عبادت، عملتان در آن، پذیرفته و دعایتان در آن، مورد اجابت است.

وی  در ادامه افزود: همچنین  پیامبر (ص) در ادامه خطبه فرمودند: پس با نیّت های راست و دل های پاک، از پروردگارتان بخواهید تا برای روزه داریِ آن و تلاوت کتاب خویش، توفیقتان دهد؛ چرا که بدبخت، کسی است که در این ماه بزرگ، از آمرزش الهی محروم بماند.با گرسنگی و تشنگی خود در این ماه، گرسنگی و تشنگیِ روز قیامت را یاد کنید؛ به نیازمندان و بینوایانتان صدقه بدهید؛ به بزرگان خود احترام، و بر کوچک هایتان ترحّم، و به بستگانتان نیکی کنید؛ زبانتان را نگه دارید؛ چشم هایتان را از آنچه نگاه به آن حلال نیست، بپوشانید.

معاون امور دانشگاهی بنیاد بین المللی امامت با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان نفس کشیدن روزه داران  نیز عبادت است و شیاطین در غل و زنجیر هستند. خاطرنشان کرد: نه اینکه در ماه رمضان امکان گناه کردن وجود نداشته باشد، خیر این گونه نیست بلکه خداوند با شرایط و تدابیری که در این ماه پرفضیلت  فراهم کرده، راه ورود و نفوذ شیاطین بر انسان ها را بسته است. بنابراین اگر کسی به آن شرایط عمل کند، خداوند نعمت بیکران خود را به وفور و بی اندازه بر بندگانش نازل می کند.

وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در ماه مبارک رمضان کاهش می یابد، تصریح کرد: طبق آمارهای اعلام شده در ماه مبارک رمضان آسیب های اجتماعی، جرم و جنایت کاهش پیدا می کند. کاهش این آسیب ها به دلیل این است که خداوند سفره رحمت خود را به وفور پهن کرده و شیاطین را در غل و زنجیر قرار داده است البته همه اینها بسته به فردی است که خود نیز بخواهد.

حجت الاسلام جوادی با بیان اینکه یکی از مهمترین خصوصیات ماه مبارک رمضان نزول قرآن است، گفت: خداوند در آیه ۱۸۵ سوره بقره می فرماید: شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَی مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿۱۸۵﴾ به این معنا که ماه رمضان [همان ماه] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است [کتابی ] که مردم را راهبر و [متضمن] دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است.  پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد و کسی که بیمار یا در سفر است [باید به شماره آن] تعدادی از روزهای دیگر [را روزه بدارد] خدا برای شما آسانی می‏ خواهد و برای شما دشواری نمی‏ خواهد تا شماره [مقرر] را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونتان کرده است به بزرگی بستایید و باشد که شکرگزاری کنید».

معاون امور دانشگاهی بنیاد بین المللی امامت گفت: خداوند فرمود: عظمت و بزرگی ماه مبارک رمضان به دلیل نزول قرآن در این ماه است. دیگر اینکه در ماه مبارک رمضان قرآن ناطق (حضرت علی بن ابیطالب (ع))، صعود و قرآن صامت (کتاب قرآن) نزول می کند. در واقع ماه رمضان ماه نزول قرآن صامت و صعود قرآن ناطق است.

کد خبر 1753521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha