بیانیه مشترک وزرای کشورهای سازمان همکاری اسلامی درباره غزه

وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی در نشست اضطراری خود، خواستار پایان دادن به تجاوز به غزه شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، نشست اضطراری وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی روز سه شنبه در شهر جده عربستان برگزار شد.

در این نشست، خواستار توقف فوری و بدون قید و شرط تجاوزات جاری رژیم صهیونیستی به نوار غزه و باز کردن کریدورهای بشردوستانه برای رساندن کمک به نوار غزه شدند.

در بیانیه پایانی این نشست خواستار توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه، ارائه کمک‌های بشردوستانه، پزشکی و امدادی، تامین آب و برق و گشایش کریدورهای بشردوستانه برای ارسال کمک‌های فوری بدون مانع به نوار غزه شدند.

سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی خود بر رد قاطع و مقابله با هرگونه تلاش برای جابجایی، اخراج یا انتقال اجباری مردم فلسطین تاکید شد.

در این بیانیه همچنین از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواسته شد تا به تحقیقات جنایات جنگی مقامات رژیم اشغالگر استعماری اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع فلسطین به سرعت رسیدگی کند.

وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی بر اهمیت کشاندن جنایتکاران به عدالت بین المللی تاکید کردند و از آفریقای جنوبی، کومور، جیبوتی، بولیوی، بنگلادش، ونزوئلا، شیلی و مکزیک برای ارجاع وضعیت کشور فلسطین به دادگاه کیفری بین المللی تشکر کردند.

این سازمان همچنین از کشورهای عضوی که در دادگاه کیفری بین المللی عضویت دارند، خواست تا جنایات ارتکابی در فلسطین را در اسرع وقت به دادگاه ارجاع دهند.

اقدام فوری

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنرانی پیش از این نشست بر لزوم اقدام فوری در مورد غزه حتی اگر یکجانبه باشد، تاکید کرد.

وی افزود: محاصره تحمیلی غزه اکنون باید شکسته شود و همه می‌دانیم که اسرائیل از کمک‌های بشردوستانه به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند.

فیدان اظهار کرد: گروه تماس غزه یک ابتکار نوآورانه است که فقط دور باطل محکومیت ها را می شکند.

این گروه با تصمیم اجلاس سران کشورهای عربی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در ۱۱ نوامبر تشکیل شد تا راه‌های توقف جنگ اسرائیل علیه غزه را بررسی کند.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز به برکت تلاش‌های این گروه، اکثریت قاطع جامعه بین المللی از آتش بس فوری و راه حل دو کشوری حمایت می کنند، تاکید کرد که لازم است این موضوع منجر به بی تفاوتی و تحقیر نشود.

وزیر امور خارجه ترکیه خاطرنشان کرد که «دولت افراطی و نژادپرست در اسرائیل» بار دیگر در تلاش است تا جهان را فریب دهد.

گفتنی است، از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، اسرائیل جنگی ویرانگر را در نوار غزه به راه انداخته است که بر اساس اطلاعات فلسطین و سازمان ملل، ده ها هزار غیرنظامی شهید و زخمی شده اند که اکثر آنها کودک و زن هستند.

کد خبر 1753564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha