پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی جامعه را به چالش می‌کِشد

پژوهشگر دانش اجتماعی مسلمین با بیان اینکه پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی یک جامعه را به چالش می کشد، گفت: پیری جمعیت زمانی آثار سوء خود را مشخص می کند که دیگر نمی شود آن را جبران کرد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان. دکتر صفوراسادات امین جواهری پژوهشگر و دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین، صبح امروز در سومین روز از رویداد «الگوی سوم زن» که در خانه اندیشه ورزان برگزار شد، در خصوص جمعیت و الگوی سوم، گفت: امروز ما دچار بحران جمعیت هستیم، افزایش و کاهش جمعیت از یک حدی بحران تلقی می‌شود. هرگونه خارج شدن از تعادل جمعیت چه در خصوص پیری یا موالید بحران محسوب می شود.

وی با بیان اینکه پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی یک جامعه را به چالش می کشد، عنوان کرد: پیری جمعیت زمانی آثار سوء خود را مشخص می کند که دیگر نمی شود آن را جبران کرد. الگوی سوم می‌تواند در خصوص مسأله جمعیت راهبردی باشد، بحث موالید جمعیت از یک نظر به زن مربوط است. گفتمان جمعیت در نگاه الگوی سوم زن نمی تواند ذیل گفتمان شرقی یا غربی برود چرا که در نگاه شرقی زن به حاشیه رفته و در نگاه غربی از او سوءاستفاده می شود.


این پژوهشگر حوزه اجتماعی با بیان اینکه حل بحران جمعیت نباید برای زن اجباری شود، بلکه باید مطلوب او باشد، عنوان کرد: فرزندآوری برای زن باید پایگاه اجتماعی داشته باشد و برای او حاشیه ای نباشد، ساحت های وجودی زن برای فرزندآوری آمادگی کامل دارد، در خصوص افزایش جمعیت از نظر منطقی عنصر اصلی نگاه اجباری باید از زن برداشته شود. فرزندآوری مطلوب و دلخواه زن است، آنچه فرمایشی و دستوری باشد در بهترین حالت هیچ اثری در موفقیت ندارد. وقتی زن در موقعیتی قرار گیرد که فرزندآوری دلخواه او نباشد باید آن شرایط بررسی و برطرف شود زیرا انتخاب زن نیست که فرزند نداشته باشد.

جواهری ادامه داد: متأسفانه امروزه از نظر هویتی فرزندآوری برای زنان امری عارضی و حاشیه ای شده است در حالی که هویت اصلی زن در فرزندآوری است؛ ویژگی خاص فرزندآوری در وجود بخشی است که فراتر از قاعده زوجیت است. زن به همان میزان که می‌تواند به انسان وجود دهد به پدیده های دیگر هم می تواند وجود دهد. متاسفانه امروزه ساختارهای مختلف با زن همراهی نمی کنند که او به هویت اصلی خود یعنی فرزندآوری بپردازد. مشکل پیری جمعیت به تبع نگاه هویتی به زن حل‌ می شود. در الگوی سوم زنان باید با ویژگی هویت بخشی خود ارتباط بگیرند.


این پژوهشگر اجتماعی بیان کرد: فرزندآوری هنر، مجاهدت و وظیفه زن است که از نظر جسمانی و روحانی ابزار آن را دارد، فهم ما از وظیفه، هنر و جهاد زن در این زمینه بسیار اشتباه است، در الگوی سوم اگر همه این موارد را کنار استعدادها و آفرینش زن قرار دهیم به همان میزان پیشرفت و رشد انسان را داریم که این همان جهاد زن محسوب می شود.

وی با بیان اینکه خداوند برای ما یک نقشه وجودی کشیده که اگر طبق آن عمل کنیم جهاد است. زنان بر مبنای استعدادهای خود که همان وجودبخشی است عمل کنند در واقع جهاد کردند. گفت: افزایش جمعیت باید مطالبه زن باشد، زن باید شرایط محیطی را برای بروز استعدادهای خود که فرزندآوری است طلب کند. زن توسعه دهنده است و وجود بخشی در معنای عام دارد، مادری اعم از وجود بخشی است. زن وجود بخش آفریده شده است در این میدان باید فرزندآوری مطالبه زن باشد. زن خالق نفس است و نان آور نیست، وقتی زن وجود بخشی را تجربه کند به توسعه آن تمایل بیشتری پیدا می کند اما ساختارها به او اجازه نمی دهد که این وجود بخشی را توسعه دهد. پروژه تربیت به معنای ربوبیت هم وجود بخشی است که در ساحت زن به صورت ویژه وجود دارد. بین مادر پنج فرزندی و مادر یک فرزندی در بعد مدیریت تفاوت های زیادی دیده می شود به میزانی که زن وجود بخشی کند به همان میزان به معنای واقعی کلمه پیشرفت دارد.

کد خبر 1753712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha