کانون های مساجد؛ زمینه ساز گسترش فرهنگ دینی و قرآنی در جامعه هستند

کانون های فرهنگی هنری مساجد، زمینه ساز ترویج و گسترش فرهنگ دینی و قرآنی در جامعه بویژه در میان نوجوانان و جوانان هستند.

خبرگزاری شبستان؛ آران و بیدگل/روح اله باقری؛

شورای عالی انقلاب فرهنگی بر مبنای مصوبه ۳۰۲‌ خود در تاریخ ۱۸ اسفند سال ۱۳۷۱‌ شروع به‌کار ستاد عالی کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد کشور را پایه‌ریزی کرد. هدف اصلی این اقدام، تلفیق مسجد و تفکرات مذهبی با فعالیت‌های فرهنگی‌و هنری بود که‌ هم اندیشه نو در مساجد ایجاد کند وهم نسل جوان را در کنار خود داشته باشد.

در نهایت ازسال ۱۳۷۲‌شروع‌به‌کار کانون‌ها به‌ تدریج آغاز شد و با گذشت هرسال، این فعالیت‌ها جدی‌تر، تخصصی‌تر وحرفه‌ای‌تر شدند تا جایی که امروز کانون های مساجد از ارکان تقویت مساجد و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن علیه نوجوانان و جوانان است.  

به همین بهانه با حجت الاسلام «مظلوم پیرمرادی» مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل به گفت و گو نشستیم که حاصل این گفت و گو را در ادامه می خوانید؛

کانون های مساجد چه تاثیری بر احیای فرهنگ و هنر مسجدی و جذب نسل جوان و نوجوان می تواند داشته باشد؟


هدف از راه اندازی کانون های فرهنگی هنری مساجد توانمندسازی نوجوانان در حوزه فرهنگی و هم هنری و در نتیجه حضور پرشور جوانان و نوجوانان در مسجد است و کانون و مسجدی موفق خواهد بود که از ظریفت جوانان و نوجوانان و طرح ها و ایده های آنان در برنامه های خودشان به خوبی استفاده کنند و قطعا استفاده از این نیروهای جوان شکوفایی و فعال بودن کانون فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.

همچنین کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از بهترین مکان‌هایی هستند که در حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌توانند نقش خود را ایفا کنند و با آموزش های مختلف ویژه نوجوانان و خانواده آنان در کاهش آسیب های اجتماعی موثر باشند.

ما نباید در عرصه فرهنگ از توطئه های دشمنان غافل باشیم لذا یکی از راه های مقابله با توطئه های دشمنان، جذب نوجوانان و جوانان در کانون ها و به کارگیری آنان در امورات فرهنگی مساجد است.

نقش کانون های مساجد در تحقق عدالت فرهنگی به ویژه در مناطق روستایی را چگونه ارزیابی می کنید؟

کانون های مساجد مجموعه ای هستند که در فرهنگ جامعه ما تاثیر  زیادی دارند و می توانند به خوبی در مسیر ترویج ارزش های دینی و اسلامی گام بردارند.

کانون های فرهنگی هنری مساجد طی این سال ها، فراتر از فرهنگ، هنر و اسناد بالادستی، مسئولیت خدمت خالصانه به مردم در تمام رویدادها و حوادث را نیز سرلوحه وظایف خود قرار داده و نمونه بارز «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» شده اند.

فعالیت کانون های مساجد در بخش کویرات به خصوص در روستاها باعث عدالت فرهنگی در این منطقه شده است. این کانون ها علاوه بر اجرای برنامه های مناسبتی، در حوزه خدمت به محرومان، تهیه بسته های معیشتی و گره گشایی از نیازمندان هم فعالیت های خوبی دارند.

در بخش کویرات آران و بیدگل از ۲۸ مسجدی که وجود دارد حدود ۲۰ کانون فعال داریم که کانون های مساجد روستاها فعالیت بسیار گسترده ای در سطح بخش و حتی شهرستان دارند.

کانون های فرهنگی ما در روستاها در بخش های مختلف فرهنگی از قبیل «انس نوجوانان و جوانان با قرآن، آشنایی نوجوانان با اعتکاف، محافل خانگی قرآنی ویژه نوجوانان، اجرای سرودهای خیابانی و تئاترهای فرهنگی جذاب و شاد، محافل انس با شهدا و... هم فعالیت های موثری دارند و این فعالیت ها در روستاهای بخش کویرات کاملا محسوس است.

آیا کانون های مساجد در نهضت بازگشت به مساجد می توانند نقش آفرین باشند؟


حضور جوانان و نوجوانان در مساجد، آنها را با دین، خدا و اهل بیت علیهم السلام و به طور کلی با فرهنگ دینی آشنا می کند و این آشنایی می تواند در زندگی روزمره، جلوی لغزش ها و مشکلات آن ها را بگیرد.

متاسفانه در سال های اخیر نوجوانان ما به دلایل مختلف تا حدودی از مساجد فاصله گرفتند که کانون های فرهنگی با برنامه های جذاب و شاد و با محوریت مسجد می توانند نوجوانان ما را به دامان مساجد برگردانند.


با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم، بهترین فرصت برای استفاده از نوجوانان و جوانان همین ماه رمضان است که با برنامه های فرهنگی و ورزشی می توان آنها را دوباره با مسجد آشتی داد.

سخن پایانی؟

۱۸ اسفندماه، سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد، فرصت مناسبی برای تاکید مجدد بر جایگاه مساجد به عنوان زادگاه اصلی و اصیل انقلاب اسلامی و نقش این مراکز مقدس در گسترش فرهنگ والای اسلام ناب و هنر ماندگار اسلامی است.

کانون های فرهنگی هنری مساجد زمینه ساز ترویج و گسترش فرهنگ دینی و قرآنی در جامعه بویژه در میان نوجوانان و جوانان میهن اسلامی هستند و آنان را از توطئه های دشمنان و بدخواهان مصون دارند و به عنوان مرکزی برای تبیین وظایف و تکالیف افراد در جامعه اسلامی قرار گیرند.

ان شاالله کانون های فرهنگی هنری مساجد، با فعالیت های متنوع فرهنگی و هنری و اجتماعی و جذب بیشتر جوانان به مسجد، شور و شوق و نشاط که از مهم ترین شاخص های یک فرد مومن است را در جامعه گسترش دهند.

کد خبر 1753722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha