راهکار مجلس برای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۳ از ابتدای فروردین

قالیباف با تشریح راهکار مجلس برای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۳ گفت: طرحی برای اجازه پرداخت‌ها به دولت در سال آینده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز یکشنبه ۲۰ اسفند مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده ۱۸۴ قانون آیین نامه داخلی مجلس درباره قانون بودجه، گفت: امروز ۲۰ اسفند ماه است و هنوز لایحه بودجه ۱۴۰۳ را به صورت کامل نداریم.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو مرحله ای شدن رسیدگی به لایحه بودجه، افزود: بخش نخست لایحه بودجه مصوب و به شورای نگهبان رفت؛ ایرادات آن نیز رفع شد.

وی یادآورشد: بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۳ هنوز به قانون تبدیل نشده است و قانون شدن آن هم به امسال نمی رسد.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: اگر بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ به نتیجه نرسد، دولت، بخش دوم لایحه را به مجلس نمی فرستد.

وی تصریح کرد: طبق ماده ۱۸۴ چنانچه در زمان تعیین شده لایحه به قانون تبدیل نشود، دولت از اول فروردین ۱۴۰۳، اجازه هیچ دخل و تصرفی در اموال و اعتبارات ندارد و همه پرداخت ها تا زمان قانون بودجه متوقف می شود.

حاجی دلیگانی افزود: مجلس نمی تواند طرح بدهد که اگر می شد ما این کار را می کردیم و انجام می شد بنابراین لازم است دولت در این خصوص لایحه بدهد.

 دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بر اساس اصلاحی که روی ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی صورت گرفت، کار رسیدگی به بودجه بر اساس بند «الف» و «ب» آن، دو مرحله ای شد چنانچه در مرحله نخست و طبق بند الف، احکام با فروضات درآمد و هزینه می آید و تصویب می شود که این مرحله در حال طی مراحل نهایی است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مرحله بعد، بر اساس بند ب، دولت باید جداول را ارائه کند که طبق آیین نامه، مجلس ۴۰ روز فرصت دارد به آن رسیدگی کند که با توجه به زمان باقیمانده تا پایان سال، عملا چنین چیزی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه روز گذشته این موضوع را در جلسه با رئیس جمهور مطرح کردیم که دولت لایحه دو دوازدهم ارائه کند، گفت: همچنین روز گذشته و امروز با اداره قوانین در این خصوص صحبت کردیم و گفته شد باتوجه به این که بخش اول لایحه که تبدیل به قانون شده، ابلاغ می شود، بنابراین احکام قطعی بوده و افزایش حقوق ها و یا مالیات بر ارزش افزوده مشخص است و باید از اول فروردین اجرا شود.

قالیباف خاطرنشان کرد: امروز طرحی با عنوان " اجازه پرداخت" از سوی کمیسیون برنامه و بودجه تنظیم شده تا به دولت  اجازه داده شود که بحث مربوط به افزایش حقوق ها که در احکام تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده و به قانون تبدیل شده، از اول فروردین و طی ماه اردیبهشت اجرا شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز این موضوع بررسی شده و در صورت فرصت، مطرح می شود. در غیر اینصورت، صبح فردا در اول وقت آن را اعلام وصول می کنیم و ۲۴ ساعت بعد در روز سه شنبه در دستور کار صحن قرار داده و به تصویب می رسانیم.

حسینعلی حاجی دلیگانی، این موضوع را تنها یک راهکار دانست و گفت: با این رویکرد هرساله رسیدگی به بخش دوم بودجه به سال بعد موکول می شود و این پایه گذاری خوبی نیست.

وی افزود: این راهکار مضاعف به جای خود اما ما از دولت می خواهیم لایحه دو دوازدهم بیاورد چرا که دولت مسئولیت دارد لایحه بدهد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این بخش از اظهارات نماینده شاهین شهر گفت: امسال، کار رسیدگی به بودجه با حدود یک ماه تاخیر انجام شد و به دلیل جابجایی قانون، زمانبندی تغییر کرد اما از سال بعد این روند اصلاح می شود.

قالیباف با اشاره به گفتگو با رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت لایحه دو دوازدهم را ارایه می دهد اما زمان را هم در نظر داشته باشید و اگر بخواهیم به چنین لایحه ای رسیدگی کنیم با کمبود زمان مواجه می شویم.

کد خبر 1754136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha