از اجرای سرود و سفره‌های افطاری تا اسکان زائران در مشهدالرضا(ع)

مشهد مقدس امسال با تقارن نوروز و رمضان، به صورت ویژه تری از میهمانان خدا که میهمان امام رئوف(ع) نیز می‌شوند پذیرایی خواهند کرد.

جواد کیانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد، در خصوص اقدامات سازمان فرهنگی در نوروز ۱۴۰۳ با توجه به ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در استقبال از بهار امسال، با توجه به تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، فضاسازی شهری در سطح شهر مشهد به صورت تلفیقی از ماه مبارک رمضان و بهار طبیعت خواهد بود.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد افزود: یکی از برنامه‌های این سازمان که با همکاری مساجد، هیئات و تشکل‌های مردمی انجام می‌شود، برپایی سنت حسنه افطاری ساده در معابر است  که این اقدام حس همدلی را در بین مردم افزایش می‌دهد.

از اجرای سرود و سفره‌های افطاری؛ تا اسکان و راهنمای زائر

وی با بیان اینکه  شهرداری مشهد در این اقدام معنوی نقش پشتیبان تشکل‌های مردمی را دارد عنوان کرد: سنت حسنه افطاری دادن در ماه مبارک رمضان از گذشته در فرهنگ کشور ما وجود داشته است و طبق احادیت و روایات اسلامی، به ترویج افطاری ساده تاکید شده است و همچنین اطعام دادن به روزه داران در این ماه ثواب معنوی زیادی را به همراه دارد.

کیانی گفت: به همین دلیل قرار است سفره‌های افطاری ساده، برای زائرین نوروزی در ستادهای استقبال از بهار مبادی ورودی شهر و کمپ زائرپذیر غدیر نیز برپا شود.

وی با اشاره به برخی اقدمات و فضای آرائی های در نظر گرفته شده برای نوروز  گفت: ۳۰۰ هزار متر ریسه پارچه‌ای، ۵۰۰۰ عدد آویز ستونی، ۵۰۰۰ عدد بیرقی بی‌آرتی، ۲۰۰۰ عدد بیرقی سردری در سطح شهر مشهد با رنگ های فیروزه‌ای، سبز و زرد نصب می‌شود.

مشهد آماده استقبال از زائرین نوروزی؛ از اجرای سرود و نمایش تا سفره‌های افطاری ساده

مشهد تنها شهر دارای دبیرخانه دائم هنرهای شهری است

معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در ادامه از اجرای شانزدهمین جشنواره هنرهای شهری استقبال از بهار با رویکرد شهرآرایی در ۶ محور و با ۲ هزار اثر از ۷۰۰ هنرمند خبر داد و افزود: مشهد تنها شهری است که دارای دبیرخانه دائم هنرهای شهری است و در آستانه بهار ۱۴۰۳ شانزدهمین دوره جشنواره هنرهای شهری را برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: در سال‌های مختلف تلاش شده است تا با نوآوری در بخش‌های مختلف رویداد با هدف ترویج نوآوری هنری، آموزش و تقویت بینش و دانش پویایی لازم در جشنواره هنرهای شهری ایجاد شود.

معاون فرهنگی شهردار مشهد افزود: در آستانه بهار در بیش از هزار نقطه جانمایی نمادهای فضای سبز انجام می‌شود و ۹۰ اثر نیز بازسازی و مرمت شده است.

وی اضافه کرد: جشنواره نور نیز برای دومین دوره در بوستان کوهسنگی در گستره ۶ هکتار با ۴۰ اتفاق نوری در ایام ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد و در این جشنواره فضایی برای نمایش در نظر گرفته شده است که در هر روز سه نمایش فاخر در آن اجرا خواهد شد.

از اجرای سرود و نمایش و سفره‌های افطاری؛ تا اسکان و راهنمای زائر

 اسکان زائرین تدبیر شده است

جلیل بامشکی، معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد نیز در خصوص افزایش ظرفیت اسکان زائرین در نوروز امسال گفت: با توجه به اینکه متولی اسکان‌ها شهرداری مشهد نیست و تنها عضو کمیته اسکان هستیم اما ظرفیت حداکثری را برای اسکان‌های نوروزی اعلام کردیم که سالن‌های ورزشی، سوله‌های بحران، مراکز فرهنگی و فرهنگسراها و بوستان زائرپذیر غدیر به زائران خدمات ارائه خواهند کرد.

وی اضافه کرد: در صورتی که اگر نیاز باشد تعداد اسکان‌ها را افزایش دهیم، نمایشگاه بین‌المللی را هم رزرو گذاشتیم که اگر ظرفیت تمامی این مراکز تکمیل شد، در نمایشگاه بین‌المللی به دلیل ظرفیت و تعداد سالن‌های متعدد می‌توان اسکان زائران را داشته باشیم.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد تصریح کرد: بنابراین دستگاه‌های مختلف خدمت‌رسانی مانند اداره‌کل آموزش و پرورش و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که در حوزه اسکان فعالیت دارند نیز غرفه‌هایی برای ارائه خدمات در اختیارشان قرار گرفته تا زائران را در بدو ورود به شهر راهنمایی کنند.

مشهد آماده استقبال از زائرین نوروزی؛ از اجرای سرود و نمایش تا سفره‌های افطاری ساده

افزایش پایگاه‌های راهنمایان زائر در ایام نوروز

بامشکی افزود: با توجه به اینکه ایستگاه استقبال از زائر بیشتر از جنس خدماتی است، در بدو ورود زائران به شهر خدماتی که مورد نیاز آن‌ها باشد در کنار میزبانی و استقبال نیز ارائه می‌کنیم.

معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد عنوان کرد: با توجه به اینکه تعداد پایگاه‌های راهنمایان زائر افزایش پیدا کرده دیگر نیاز نیست که راهنمایان افتخاری زائر را در ایام نوروز داشته باشیم.

بامشکی با بیان اینکه ۱۷ پایگاه راهنمای زائر در سطح مشهد از ساعت هفت صبح تا ۱۱ شب فعال هستند تصریح کرد: ایستگاه‌های استقبال از زائر با توجه به نیاز زائران خدمات ارائه می‌کنند و این ایستگاه‌ها در ورودی محورهای قوچان، نیشابور، پایانه مسافربری امام رضا(ع) و راه آهن به دلیل حجم تردد بالای زائران قرار گرفته است.

مشهد آماده استقبال از زائرین نوروزی؛ از اجرای سرود و نمایش تا سفره‌های افطاری ساده

وی با بیان اینکه فعالیت ارائه خدمات در ایستگاه‌های استقبال از زائر از ۲۵ اسفندماه آغاز و تا ۱۳ فروردین‌ماه ادامه دارد، تصریح کرد: شهرداری مشهد فعالیت‌هایی در قالب راهنمایی و اطلاع‌رسانی به زائران و همچنین برنامه‌های فرهنگی مانند سرود و تواشیح و ارائه محصولات مورد نیاز مانند نقشه به زائران را نیز در این ایستگاه‌ها در دستور کار قرار داده است و خدمات‌رسانی می‌شود.

معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین برای دستگاه‌هایی مانند دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هلال احمر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فضایی را فراهم کردیم تا برنامه‌های خود را برای زائران ارائه دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 1754209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha