لزوم ترویج گردشگری حلال در ماه رمضان

حجت الاسلام بابا گل زاده بر لزوم ترویج گردشگری حلال در ماه رمضان تاکید کرد و گفت: تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، فرصت خوبی است که انسان آداب و رسوم، دید و بازدیدها، صله ارحام و رسیدگی به نیازمندان را با قصد قربت الهی انجام دهد و با کسب معنویت و ارتقاء معنوی  از برکات این ماه با فضیلت، کمال بهره مند شود.

حجت الاسلام و المسلمین «عباسعلی باباگل زاده» پژوهشگر دینی و کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: عید باستانی نوروز که با فصل بهار و احیاء طبیعت آغاز می شود، عالم هستی حیات دوباره ای را شروع می کند و طبیعت با بیدار شدن از خواب زمستانی و سرسبز شدن درختان و گیاهان بوی خوش بهاری ، نمونه ایی از قدرت بی انتهای الهی را به نمایش می گذارد و انسان خردمند و صاحب اندیشه را به تفکر در عظمت خداوند، درس خود شناسی ، هستی شناسی و  خدا شناسی می آموزد تا با حمد و سپاس  ،شکر گذار نعمت های بی پایان خداوند رحمان باشد.

وی اظهار کرد: همان گونه که جهان در فصل بهار دگرگون و جنگل ها سرسبز می گردند، انسان هم در وقت تحویل سال با قرائت دعای « یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ. » بهترین تغییر و تحول و " احسن الحال " را از خداوند متعال مسئلت می کند و در این دعای ابتدای سال می گوییم : ای گرادننده قلب ها و دیده ها، ای تغییر دهنده حال و احوال ، ای مدیر و مدبر شب و روز ، حال ما را به نیکوترین حال تغییر بده.

دعای تحویل سال  اعتراف به توحید و یگانگی خداوند متعال است

حجت الاسلام بابا گل زاده در ادامه افزود: در حقیقت با ذکر این دعای پر معنی اذعان می داریم که پروردگار متعال همه قدرت در عالم هستی است و از او می خواهیم که با قدرت بی نهایت خود حال ما را به نیکوترین حال مبدل کند و با "احسن الحال "ما را به کمال و سعادت دنیوی و اخروی که مقصد حقیقی است برساند. در واقع این دعا اعتراف به توحید و یگانگی خداوند متعال می باشد.

قدمت نوروز در ایران به ۵۵۰ سال قبل از میلاد برمی گردد

این پژوهشگر دینی با اشاره به نظر اسلام درباره عید نوروز اذعان کرد: قدمت عید باستانی نوروز به زمان های پیش از هخامنشیان و مادها بر می گردد، اما جشن های نوروزی به مرور با آداب و رسوم و فرهنگ جدید دچار تغییر و تحولات تدریجی شده و با جنبه های دینی، فرهنگی و اعتقادی آمیخته شده است.  در واقع پیشینه و زمان پیدایش نوروز به درستی معلوم نیست، برخی از تاریخ نگاران آغاز نوروز را به بابلیان نسبت می دهند، بر اساس این نقل های تاریخی رواج نوروز در ایران را حدود ۵۵۰ سال قبل از میلاد پیش بینی کردند، یعنی به زمان حمله کوروش کبیر به بابل باز می گردد.

این کارشناس مذهبی در ادامه خاطر نشان کرد: با این حال عید باستانی نوروز هیچ منافاتی با اسلام و آموزه های اسلامی ندارد بلکه برخی از روایات اسلامی نوروز باستانی ایرانیان را مورد تایید قرار داده است. در عید نوروز مردم شریف ایران سنت هایی را انجام داده و گرامی می دارند که جنبه دینی و اسلامی دارد مانند نظافت و خانه تکانی، انجام کارهای خیر و کمک به نیازمندان، خویشان و بستگان ، توجه به سالمندان، مهر و محبت به یکدیگر، صله رحم و زدودن هر گونه کینه از یکدیگر، رفتن به اماکن مقدس و مذهبی ، زیارتگاه ها و قبرستان ها ، سیر و سفر و گردش که قرآن کریم و روایات به انجام امورات ذکر شده اشاره دارد.

وی گفت: تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، فرصت خوبی است که انسان آداب و رسوم، دید و بازدیدها، صله ارحام و رسیدگی به نیازمندان را با قصد قربت الهی انجام دهد و با کسب معنویت و ارتقاء معنوی  از برکات این ماه با فضیلت، کمال بهره مند شود.

حجت الاسلام بابا گل زاده اظهار کرد: در روایتی نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) فرمودند: ماه رمضان، ماه برکت، رحمت و آمرزش است و این ماه را از بهترین ماههای سال نامیدند و شب ها و روزها و ساعات این ماه را بهترین و برتر فرصت زندگی دانستند تا جایی که نفس شخص روزه دار را تسبیح و خوابش را عبادت بر شمردند قطعا کارهای خیر و رسیدگی و توجه به نیازمندان و عمل به قرآن کریم در همه ایام خوب و مناسب است اما در این ماه با فضیلت بسیار ارزشمندتر است که باعث سعادت و عاقبت بخیری می گردد.

وی تصریح کرد: برای ایجاد شادی و نشاط مضاعف در جامعه، نیاز است متولیان حوزه فرهنگ و مساجد، رسانه ها به ویژه صدا و سیما با برگزاری برنامه های متنوع و فرح بخش و نمایش فیلم ها و سریال های شاد و  همچنین جشنواره های فرهنگی و ورزشی، مسابقات علمی و کتابخوانی در فضای جامعه شادی و نشاط بیشتری ایجاد کنند.

لزوم ترویج گردشگری حلال در ماه رمضان

وی با اشاره به ماه مبارک رمضان در کشورهای اسلامی تصریح کرد: در برخی از کشورهای مسلمان من جمله مالزی، ترکیه و دبی از فرصت ماه مبارک رمضان استفاده های خوبی می کنند. در زمینه گردشگری در رمضان برنامه های جذاب و شادی را برگزار می نمایند، کشورشان به مقصدی برای گردشگری و توریسم مسلمان تبدیل شده است، از این راه کسب در آمد می کنند. به عنوان نمونه در "اکسپوسیتی دبی" جشنواره بزرگ رمضان برگزار می شود، روزه داران، گردشگران و مردم محلی از دور و نزدیک گرد هم می آیند و از فرصت افطار تا سحر با برنامه های متنوع و هیجان انگیز در حوزه گردشگری حلال به جذب مخاطبین می پردازند.

وی گفت: کشور ما با وجود تمدن چند هزار ساله، اماکن تاریخی، فرهنگی و زیارتی فراوان و جاذبه های طبیعی متاسفانه به دلیل نبود برنامه و بی توجهی به گردشگری رمضان، گردشگری در رمضان کم رونق می شود. در حالی که این ظرفیت وجود دارد با برنامه ریزی، برگزاری جشنواره ها، تبلیغات و ایجاد تورهای ترکیبی گردشگری در رمضان و مسابقات بین المللی ورزشی و قرآنی، گردشگری در رمضان را توسعه دهیم.

کد خبر 1754496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha