با شروع ماه مبارک رمضان به ترک گناهان اقدام کنید

آیت الله جاودان گفت: عمل صالح انسان را بالا می برد و میتواند او را به مرکز عزت برساند، میطلبد انسان با شروع ماه مبارک رمضان به ترک گناهان اقدام کند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت الله محمدعلی جاودان استاد اخلاق در مسجد امام خمینی بازار تهران به سخنرانی پرداخته و گفت: طبق آنچه در زیارت عاشورا بیان شده است حضرت سیدالشهدا(ع) و یارانش قلب خود را برای خداوند متعال بذل کردند و در مقابل انتظار پاداش نداشتند.

آیت الله جاودان با بیان اینکه  بذل عطایی است که انسان بذل کننده در مقابل چیزی نمی خواهد. عنوان کرد: شهدای کربلا در مقابل نثار جان خویش انتظار مزد نداشتند. مقصود از بذل کردن آن است که قلب خود را دادند اما انتظار نداشتند در مقابل چیزی دریافت کنند.

این استاد اخلاق با بیان اینکه بذل جان در کربلا بالاترین نوع اخلاص بود، اظهار کرد: شهدای کربلا فکر نمی کردند که در قبال بذل جان مزدی دریافت می کنند، حضرت سیدالشهدا (ع)، همه هستی خودش، عزیزان و یارانش را در راه خدا بذل کرد، حضرت داشته های خود را از آن خدا می‌دانست به همین دلیل انتظار پاداش نداشت.

وی با بیان اینکه بسیاری از کارهایی که انسان انجام میدهد چون برای خدا نیست به هدر می‌رود. اظهار کرد: قلب انسان با اطاعت از پروردگار آباد می‌شود و معصیت و گناه انسان را خوار و ذلیل اما اطاعت پروردگار آدمی را عزیز می‌کند. کسی که اهل معصیت نیست دارای عزت است و عزت تنها با اطاعت از دستورات الهی حاصل می‌شود.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه آدمی باید از خداوند بخواهد که به او قدرت مواسات دهد، ابراز کرد: اهل بیت در بسیاری از مواقع طعام خود را به دیگران می دادند در حالی که غیر از آن طعامی نداشتند زیرا آنها مواسات داشتند و دیگران را نیز همانند خود می دانستند. مواسات به معنای یکی بودن با دیگران است.

این استاد اخلاق با بیان اینکه  قلب مرکز ادراک است اگر ادراک آدمی صحیح باشد در مسیر امام حسین(ع) گام بر می دارد، گفت: گاهی اوقات برخی کارهایی که انسان انجام می دهد برای او توفیق به ارمغان می آورد. معصیت قلب را بیمار و خوار می‌کند؛ بر این اساس وقتی فرشتگان می آیند اعمال او را بالا ببرند می‌بینند چیزی ندارد. عزت از آن خداوند است و در خزانه الهی عزت به دست می آید و جای دیگر نباید جستجو کرد. کسی که با پدر و مادرش بلند صحبت می کند خوار می‌شود و اگر احترام آنان را رعایت کند عزت به او عطا می شود.

وی با بیان اینکه انسان در ماه مبارک رمضان می تواند خود را برای خدا خالص کند. عنوان کرد: عمل صالح انسان را بالا می برد و میتواند او را به مرکز عزت برساند، میطلبد انسان با شروع ماه مبارک رمضان به ترک گناهان اقدام کند این امر با توکل به خدا میسر است.  رعایت حق الناس و ادای حقوق تضییع شده دیگران باید در اولویت کارهای انسان باشد.


این استاد اخلاق با بیان اینکه یکی از نشانه های مومن گریه او بر امام حسین است، خاطرنشان کرد: گریه برای امام حسین گناهان انسان را پاک می کند. انسان نباید با کینه وارد ماه رمضان شود کینه ها را از دل پاک کنید. هزاران نفر هر شب در ماه مبارک رمضان بخشیده می شوند حق‌الناس را اداء و استغفار کنید ماه رمضان بهترین فرصت برای بخشیده شدن است.

کد خبر 1754804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha