فرارسیدن عید نوروز و توصیه های لسانی امام جمعه مارگون به مردم در ماه رمضان

امام جمعه مارگون گفت: چون ماه مبارک رمضان ممزوج در عید نوروز شده، باید فرایض دینی را رعایت کنیم، حرمت این ماه را نگه داریم، سیزده بدر این ماه را به خاطر ماه مبارک رمضان و ایام سوگواری امام علی علیه السلام تعطیل کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام والمسلمین «رحم الله خواجه پور» امروز در خطبه های نماز جمعه ماگون ضمن توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، دوری از گناه و معصیت موضوع خطبه نخست را به ظلم و ستم به دیگران اختصاص داد و اظهار کرد: یکی از مسائلی که مورد نکوهش آیات و روایات قرار گرفته، ظلم و ستم به دیگران است.

امام جمعه شهرستان مارگون گفت: خداوند متعال در سوره زخرف آیه ۴۴ می‌فرماید:«فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْ عَذَابِ یَوْمٍ أَلِیمٍ» وای بر کسانی که ستم کردند از عذاب روزی دردناک».

وی با اشاره به اینکه در دعای کمیل می‌گوییم «ظلمت نفسی، خدایا به خودم ظلم کردم»، ادامه داد: معنایش این است که آیات خدا و روز قیامت را تکذیب کردیم، نادانی و جهالتمان باعث شد از خدای خویش فاصله گرفتیم و دم به گناه و بی‌حیایی زدیم.

حجت الاسلام خواجه پور ظلم و ستم کردن را خواهش‌های نفسانی بشر دانست و خاطرنشان کرد: یکی از موانع امداد غیبی، ظلم و ستم به دیگران است.

خطیب نماز جمعه مارگون گفت: روزی حضرت موسی علیه السلام از کنار شخصی می‌گذشت که دستان خود را بلند کرده و به درگاه خدا می‌نالد وقتی حضرت موسی کارش تمام شد برگشت دید آن شخص در حال عبادت و بندگی است حضرت موسی علیه السلام عرض کرد «خدایا این بنده توست، دعایش را مستجاب بفرما، وحی آمد که اگر هر دو دستش را تا به آسمان بلند کنند و به اندازه اهل زمین گریه کند تا نفسش قطع شود و اندازه اهل زمین دعا کند، دعایش را مستجاب نمی‌کنم!! دلیلش چیست که این بنده خدا دعایش مستجاب نمی‌شود فرمود: زیرا مرد پیوسته ظلم می‌کند، در خانه‌اش مال حرام و در شکمش غذای حرام است».

وی با اشاره به اینکه سه موردی که باعث عدم استجابت دعا می‌شود «ظلم کردن به دیگران، مال حرام و غذای حرام خوردن است»، افزود: انسان‌ها در برابر یکدیگر مسئولیت دارند و هرگز نباید از این وظیفه شانه خالی کنند.

حجت الاسلام خواجه پور یکی از این مسئولیت‌ها را رعایت حقوق دیگران دانست و بیان کرد: اگر انسان از حق مظلوم دفاع کرد نه تنها این ایستادگی در مقابل ستمگران موجب نجات مستضعفان می‌شود، بلکه سرکوبی ستمگران را در پی دارد، اما اگر در مقابل ستم و بی‌عدالتی‌ها  ایستادگی نکنیم، یقیناً میدان برای ستمگران باز می‌شود و به تبع آن ظلم بیشتر می‌شود.

امام جمعه شهرستان مارگون با ذکر این سوال که چرا در جامعه ظلم و بی‌عدالتی زیاد شده، اظهار کرد: چون شجاعت در مقابل ظلم ایستادن را ندارند، اگر ظلم و ستم به دیگران را مهار نکردند، قطعاً نمی‌توانند آن را کنترل کنند.

وی یادآور شد: منکر شدن آیات الهی، منکر شدن قرآن، منکر شدن اهل بیت علیهم السلام، منکر شدن خدا و منکر شدن روز قیامت این‌ها همه مصداق ظلم و ستم است.

حجت الاسلام خواجه پور ادامه داد: در روایت داریم «کسی که سلطان و حاکم ستمگری که حرام خدا را حلال می‌داند و در مقابل این ستمگر به پا نخیزد، یقیناً با آن حاکم ستمگر محشور می‌شود».

رئیس شورای فرهنگ عمومی مارگون ادامه داد: باید توجه داشته باشیم آن چیزی که باعث نجات انسان در دنیا و آخرت می‌شود، اجرای عدالت و انجام کارهای پسندیده است و لذا در روایت از پیامبر گرامی اسلام (ص) داریم که می‌فرمایند: «کسی که مومنی را یاری کند، خداوند متعال ۷۳ گرفتاری از او برمی‌دارد که یکی در دنیا و ۷۲ گرفتاری در آخرت باشد».

وی با بیان اینکه با یاری کردن دیگران، محقق کردن عدالت و حقیقت می‌توان ریشه ظلم و ستم در جامعه را خشکانید، گفت: اینکه افراد حاضر باشند برای ابقاء پست خود هر بلایی به سر مردم و تفکر مردم بیاورند تا به مقاصد خود برسند، این ظلم به مردم است.

حجت الاسلام خواجه پور یادآور شد: ظلم به مردم مصداق‌های زیادی دارد، همین که عدل را رعایت نکنیم آن چیزی که باید در جای خودش قرار بگیرد، قرار نگیرد این ظلم به مردم است.

امام جمعه شهرستان مارگون بیان کرد: اینکه انسانی مسئولیتی را به عهده بگیرد و از پس آن مسئولیت بر نیاید، این ظلم به مردم است، اینکه انسان در قبال دین و مسائل دینی احساس مسئولیت نکند، این مصداق ظلم به نفس است.

وی گفت: همه ما در مقابل همه مسائل از جمله مسائل دینی، اعتقادی و خدمت به مردم نقش داریم، وظیفه داریم و باید در مقابل این مسئولیت‌ها شانه خالی نکنیم.

حجت الاسلام خواجه پور در خطبه دوم به مسئله غزه اشاره کرد و افزود: در این چند ماهی که سگان هار به جان مردم بی‌گناه غزه و فلسطین افتادند، همچنان شاهد ناکامی‌های راهبردی اسرائیل هستیم، تا آنجا که کارشناسان سرشناس دشمن به ناکامی‌های راهبردی اسرائیل اذعان دارند.

خطیب نماز جمعه مارگون افزود: نتانیاهو می‌گوید ما اگر به رفح یعنی جنوب نوار غزه نرویم، جنگ را باخته‌ایم، ما به نتانیاهو می‌گوییم حتی اگر به رفح هم بروید جنگ را باخته‌اید و نمی‌توانید نه حماس و نه مقاومت غزه را نابود کنید، تو نتوانسته‌ای یک تصویر از پیروزی در مقابل غزه را ارائه کنی و حتی هیچ یک از اهدافت را نتوانستی محقق کنی، می توانی در مقابل مردم غزه پیروز شوی ؟ هرگز رنگ و بوی پیروزی را نخواهی دید.

وی ابراز داشت: بعد از پنج ماه ارتش اسرائیل با کمبود نیرو مواجه بوده و می‌خواهد ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر افسر و سرباز جذب کند، بسیاری از نیروهای آنها از ادامه جنگ با غزه خسته شدند و عقب نشینی کردند، اما مردم غزه در مقابل آنها همچنان ایستادند و مقاومت می‌کنند.

حجت الاسلام خواجه پور گفت: شمار کشته‌های اسرائیل بسیار زیاد است، تا جایی که ارتش آنها خسته شده‌اند و آمریکا، اسرائیل و اروپایی‌هایی که به آنها پیوسته‌اند نتوانستند جلوی عملیات‌های برادران یمنی را بگیرند؛ همچنان که عملیات‌های برادران یمنی و عراقی و پرتاب پهپاد و موشک به سمت فلسطین اشغالی ادامه دارد.

امام جمعه شهرستان مارگون یاداور شد: اگر چه یک روزی وعده الهی محقق می‌شود و شاهد پیروزی مردم غزه در مقابل اسرائیل و همپیمانانش خواهیم بود، اما همچنان جنایات وحشیانه اسرائیل غاصب را محکوم می‌کنیم و بعد از نماز جمعه خشم و انزجار درونی خود را نسبت به جبهه استکبار، اسرائیل کودک کش و ایادی آنها متبلور خواهیم کرد.

وی به ماه مبارک رمضان، ماه عبودیت و بندگی، رحمت و مغفرت اشاره کرد و ادامه داد: در توصیف این ماه امیرالمومنین امام علی (ع) از پیامبر اعظم(ص) نقل می‌فرمایند : «هیچ مومنی نیست که ماه رمضان را به حساب خدا روزه بگیرد، مگر آنکه خدای تبارک و تعالی هفت خصلت را برای او لازم گرداند».

حجت الاسلام خواجه پور به این خصلت ها اشاره کرد و ادامه داد: «هرچه حرام در پیکرش باشد محو می‌کند، به رحمت خدای عزوجل نزدیک می‌شود، خطای پدرش حضرت آدم را می‌پوشاند، خداوند متعال لحظات جان دادن را برای او آسان می‌کند، از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان است، خداوند متعال از خوراکی‌های لذیذ بهشتی او را نصیب می‌دهد و برائت و بیزاری از آتش دوزخ را به او عطا می‌فرماید».

امام جمعه شهرستان مارگون خاطرنشان کرد: باید در این ماه مبارک فرصت‌ها را غنیمت بشماریم و اجازه ندهیم این فرصت‌ها و لحظات ملکوتی از دستمان برود.

وی تاکید کرد: انسان‌ها می‌توانند با توبه، انابه کردن، عبادت، تضرع به درگاه الوهیت، با روزه گرفتن، با انجام اعمال این ماه آتش جهنم را بر خود حرام سازند.

حجت الاسلام خواجه پور با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان امتیازاتی دارد، گفت: نخستین امتیاز این ماه نزول قرآن است.«شَهرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِیٓ أُنزِلَ فِیهِ ٱلقُرۡءَانُ هُدٗی لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَٰتٖ مِّنَ ٱلۡهُدَیٰ وَٱلۡفُرۡقَانِۚ» دومین ویژگی قرار گرفتن شب قدر و تعیین سرنوشت در ماه رمضان است».

خطیب نماز جمعه شهر مارگون اظهار کرد: سومین ویژگی نزول ملائکه و روح در شب قدر است که هم قرآن در شب قدر دفعتا بر پیغمبر اعظم(ص)  نازل شده و هم نزول ملائکه.

وی ادامه داد: حضرت موسی علیه السلام در مناجات با خدای سبحان عرض کرد خدایا می‌خواهم به تو نزدیک شوم فرمود: «قرب من برای کسی است که شب قدر بیدار شود گفت خدایا رحمتت را می‌خواهم، فرمود رحمتم برای کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند، گفت خداوندا می‌خواهم از صراط عبور کنم، فرمود جواز از صراط برای آن کسی است که در شب قدر صدقه بدهد، حضرت موسی علیه السلام عرض کرد: «خداوندا از درختان بهشت و از میوه‌هایش می‌خواهم فرمود: آنها برای کسی است که در شب قدر تسبیح کند».

حجت الاسلام خواجه پور افزود: نزول قرآن، وقوع شب قدر، نزول ملائکه و روح تقدیر سرنوشت و امثال اینها هر کدام مائده‌های آسمان و غذاهای معنوی است و باعث شده ماه مبارک رمضان به عنوان ماه ضیافت و میهمانی الهی نام گذاری شود.

امام جمعه شهرستان مارگون ضمن تبریک فرا رسیدن عید نوروز، چند توصیه‌ای به نمازگزاران داشت و افزود: در این ایام هم نیازمندان هم مستمندان چشم انتظار دستان پرمهر شما عزیزان هستند، هم در این زمینه کمک کنیم و هم در این عید نوروز کام مستمندان را شیرین کنیم.

وی با اشاره به اینکه  روز عید، روزی است که در آن گناه نباشد و اگر در روزمان گناه صورت گیرد، آن روز عید محسوب نمی‌شود، افزود: روز عید، روز دید و بازدیدها، سرکشی از ایتام و مستمندان است.

حجت الاسلام خواجه پور خاطرنشان کرد: اگر گرهی از مشکلات نیازمندان حل کنیم، خداوند گره ما را باز خواهد کرد و کاری نکنیم که والدین نیازمند در ایام نوروز در مقابل فرزندانشان شرمنده شوند.

خطیب نماز جمعه مارگون یادآور شد: چون ماه مبارک رمضان هم ممزوج در عید نوروز شده باید فرایض دینی را رعایت کنیم، حرمت این ماه را نگه داریم، سیزده بدر این ماه را به خاطر ماه مبارک رمضان و ایام سوگواری مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام تعطیل کنیم و در خانه بمانیم و کسانی که عذر شرعی دارند در ملاعام به روزه خواری نپردازند و در این زمینه حرمت‌ها را نگه دارند.

وی ضمن اشاره به اینکه نیروهای انتظامی و آمران به معروف و ناهیان از منکر در این ماه مبارک رمضان با تذکر لسانی جلوی منکرات را بگیرند، اظهار کرد: اگر متخلف یا گناهکار اصرار بر گناه داشت، با او برخورد کنند، همان طوری که امام حسین علیه السلام برای دین مبین اسلام جانش را فدا کرد و هدفش احیای دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود.

حجت الاسلام خواجه پور اعطای نشان فتح به فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی که نشان از شایستگی‌ها و لیاقت‌های آنها بود را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد در همه قله‌ها، فتح و پیروزی را بچشیم.

کد خبر 1754938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha