اجرای ۶ برنامه شاخص رمضانی در مسجد جامع قم

برنامه های ماه مبارک رمضان با محوریت ۶ ویژه برنامه در مسجد جامع قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، برنامه های ماه مبارک رمضان با محوریت ۶ ویژه برنامه در مسجد جامع قم اجرایی می‌شود.

بر این اساس ۶ ویژه برنامه با محوریت این مکان مقدس تدارک دیده شده که نخستین مورد، برگزاری جلسات قرائت قرآن یک ساعت مانده به افطار است.

سخنرانی بعد از نماز عصر در طول ماه مبارک رمضان توسط حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضا صحفی، برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا بلافاصله بعد از اذان مغرب و بعد از نماز توزیع افطاری ساده در طول ماه مبارک به نمازگزاران و برگزاری مراسم ولادت امام حسن مجتبی (ع) و توزیع افطاری از دیگر برنامه‌های مسجد جامع قم در قالب طرح ضیافت الهی هستند.

همچنین در لیالی قدر، مراسم احیا و عزاداری سالروز شهادت‌ حضرت علی علیه السلام و توزیع سحری غذای گرم، در دستور کار مسجد جامع قم قرار دارد.

در پایان ماه مبارک رمضان هم نماز عید فطر در صحن مسجد جامع اقامه خواهد شد.

لازم به ذکر است مسجد جامع قم که در مرکز شهر قم و در محله لب‌چال و خیابان آذر و نزدیک دروازه ری واقع شده ‌است، یکی از قدیمی‌ترین مساجد شهر است.

مسجد جامع عتیق قم، مجموعه‌ای است شامل بناهایی از دوره‌های گوناگون. اما سال احداث بنای کنونی گنبدخانه را مربوط به سال ۵۲۹ هجری قمری می‌دانند. در دوره فتحعلی‌شاه تغییرات و تعمیراتی در مسجد ایجاد شد که آثار آن در کتیبه‌های گچبری موجود در بنا همچنان به چشم می‌خورد.

پیشینه ساخت مسجد جامع به نیمه دوم قرن سوم باز می‌گردد. با اینکه بانی ساخت مسجد به طور قطعی مشخص نیست، اما در کتاب «گنجینه آثار قم» آمده ‌است که بانی این مسجد و مدرسه مقابل آن که جانی خان نام دارد. «سلطان جانی خان» پادشاه ترکستان است و تاریخ بنای مسجد را سال ۷۵۵ دانسته‌اند.

برای ساخت این مسجد بزرگ و گنبد آن که حدود ۶۰۰۰ متر مربع وسعت دارد، حتی یک شاخه آهن نیز به کار نرفته و با گذشت سالیان سال از ساخت آن همچنان پابرجا و استوار مانده‌است.

کد خبر 1755004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha