برگزاری جشن نوروز به شیوه ای جدید در مدت ۱۰ روز در قزاقستان

معاون رئیس کمیته فرهنگ وزارت فرهنگ و اطلاعات جمهوری قزاقستان گفت: جشن نوروز(ناوریز) به شیوه جدید از سال ۲۰۲۴ در قزاقستان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه جامعه و فرهنگ ملل، ثابت بارلیبایف، معاون رئیس کمیته فرهنگ وزارت فرهنگ و اطلاعات جمهوری قزاقستان، در نشست خبری مرکز ارتباطات در ۱۳ مارس گفت: جشن نوروز (ناوریز) به شیوه جدید از سال ۲۰۲۴ در قزاقستان برگزار خواهد شد.

به گفته وی، جشن نوروز به مدت ۱۰ روز - از ۱۴ تا ۲۳ مارس(۲۴ اسفند تا ۴ فروردین) برگزار می شود و یک نشان تحت عنوان: "نوروزنما" برای آن تایید شده و به تمام مناطق قزاقستان معرفی و ارسال شده است.

برنامه های ده روزه جشن نوروز:

۱۴ مارس "کوریسو کونی" - به عنوان "عمل" جشن گرفته می شود. این سنت در مناطق غربی کشور حفظ شده است و اکنون پیشنهاد شده در تمام مناطق جشن گرفته شود.

در این روز مرسوم است که مردم برای دیدار یکدیگر به خانه یکدیگر رفته و آمدن بهار را تبریک می گویند و  نارضایتی های گذشته خود را می بخشند و برای یکدیگر آرزوی سلامتی می کنند.

۱۵ مارس - روز مهربانی  و خیریه، حسن همجواری

۱۶ مارس - روز فرهنگ و سنت های ملی -  ترویج فرهنگ، هنر و ارزش های ملیت قزاق

روز "شانیراک"(سقف چادرسنتی عشایری قزاقی) - رویدادهای فرهنگی برای ترویج ارزش های خانوادگی قزاقستان، خانواده های نمونه، مسائل تربیت اخلاقی برگزار می شود.

۱۸ مارس - روز لباس ملی  

در طول ۱۰ روز "نوروزنما"، برنامه های متنوعی با هدف ترویج  لباس ملی در تمام مناطق کشور برگزار خواهد شد.

۱۹ مارس - روز تجدید - برای تداوم سنت درختکاری در بهار

۲۰ مارس- روز ورزش ملی – مسابقات مختلف ورزش ملی در تمام مناطق کشور برگزار می شود (اسیق اتو، بزکشی، اسبدوانی، پهلوانی و سایر)

۲۱ مارس - روز "همبستگی" ایده این روز این است که مردم به طور کلی احترام به یکدیگر را افزایش دهند و  روز ترویج صلح و اتحاد است

۲۲ مارس – روز سال نو است. در این روز رویدادهای فرهنگی و ورزشی ملی نمایشگاه های مختلف از جمله "زندگی قومی"  در تمام مناطق کشور برگزار می شود.

23 مارس - روز پاکسازی اعلام شده است در این روز،  مراسم پاکسازی محیطی زیست در تمام مناطق قزاقستان برگزار می شود. همچنین در این روزها  از 14 تا 23 مارس، فصل بازار نوروزی |”Nauryz – Bazarlyk”  اعلام می شود یعنی تخفیف در فروشگاه ها برای کالاها برنامه ریزی شده است.

کد خبر 1755172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha