ناگفته‌هایی از عملیات فتح‌المبین به روایت همرزم شهید صیادشیرازی

عملیات فتح المبین یکی از عملیات‌های منحصربفرد جمهوری اسلامی ایران در عقب راندن دشمن از خاک وسیع خوزستان بود که در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۲ فروردین آغاز شد و تلفات سنگینی را به دشمن وارد کرد.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی: عملیات فتح المبین یکی از عملیات های منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران در عقب راندن دشمن از خاک وسیع خوزستان بود که در ساعت  ۳۰ دقیقه بامداد ۲ فروردین آغاز و تلفات سنگینی را به دشمن وارد کرد این عملیات با طراحی بی نظیر در نوع خود توانست برای  دشمن ۱۶ هزار اسیر و ۵ هزار کشته برجای بگذارد در همین رابطه گفتگویی با امیر سرتیپ غلامحسین دربندی از فرماندهان پیشکسوت دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران و عضو هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی به شرح زیر ارائه می شود.

عملیات فتح المبین در چه  تاریخی آغاز و بعد از کدام عملیات اجرا شد؟

۴۰ سال پیش یعنی در دوم فروردین ۱۳۶۱ رزمندگان با نام مبارک و مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) عملیاتی را شروع کردند که تا آن روز بزرگترین و پیچیده ترین عملیات لقب گرفت

۴۰ سال پیش یعنی در دوم فروردین ۱۳۶۱ رزمندگان با نام مبارک و مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) عملیاتی را شروع کردند که تا آن روز بزرگترین و پیچیده ترین عملیات لقب گرفت. این عملیات به نام کربلای ۲ نامگذاری شد، کربلای ۱ عملیات طریق القدس بود  که در آن بستان آزاد شد، کربلای ۲ فتح المبین بود و بیت المقدس به عنوان کربلای ۳ عنوان گرفت.

 بعد از اینکه دشمن نزدیک به ۲۵ هزار کیلومتر از خاک میهن ما را تصرف کرد و پنج استان ما به نام های آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، لرستان و خوزستان درگیر جنگ شدند ما بالاجبار برای تصرف و آزادسازی مناطق اشغال شده دست به عملیات هایی بزنیم. این عملیات ها از نظر تعداد نیروی پرسنلی و مساحت زمین آن عملیات به سه دسته تقسیم می شوند؛ عملیات های کوچک، عملیات های متوسط و عملیات های بزرگ. عملیات های بزرگ به عملیات هایی گفته می شود که بیش از ۱۰ هزار نفر نیروی رزمی در آن حضور داشته باشند و عملیات فتح المبین یکی از آن عملیات ها بود. بهترین و پیروزمندانه ترین عملیات های ما قبل از عملیات فتح المبین عملیات ثامن الائمه بود که توانستیم در این عملیات دشمن را از شرق کارون بیرون بیندازیم.

از دیگر عملیات ها می توان به عملیات فتح ارتفاعات الله اکبر، عملیات سوسنگرد و همچنین عملیات طریق القدس اشاره کرد که در آن بستان و نواحی آن توسط رزمندگان ما آزاد شدند. بلافاصله بعد از عملیات طریق القدس عملیات فتح المبین به اجرا گذشته شد که زمان آن نیمه شب دوم فروردین بود. مکان این عملیات نیز در غرب رودخانه کرخه بود که وسعت آن  ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع بود. در طی این عملیات مناطقی چون رقابیه، برزاقه، دشت عباس، تینه، شاوریه، کوت کاپون، علی گره زرد، رودخانه های رفاهیه، ابوسلبیخات از تصرف دشمن آزاد شدند.

ناگفته‌هایی از عملیات فتح‌المبین به روایت فرمانده دفاع مقدس

دستاوردهای این عملیات را چگونه ارزیابی می فرمایید؟

  از دیگر دستاوردها می توان به کشته و زخمی شدن بیش از ۲۵ هزار نفر از افراد دشمن اشاره کرد. همچنین در این عملیات نزدیک به ۱۶ هزار نفر از بعثی ها به اسارت گرفته شدند

این عملیات دستاوردهای زیادی داشت که از جمله آن می توان به این نکته اشاره کرد که لشکر ۱ و ۱۰ عراق آمده بودند تا شمال خوزستان را تصرف کنند و تا اهواز و خرمشهر را در اختیار بگیرند که الحمدالله با اجرای این عملیات نتوانستند به این هدف دست یابند. از دیگر دستاوردها می توان به کشته و زخمی شدن بیش از ۲۵ هزار نفر از افراد دشمن اشاره کرد. همچنین در این عملیات نزدیک به ۱۶ هزار نفر از بعثی ها به اسارت گرفته شدند. از دستاوردهای دیگر این عملیات می توان به غنیمت گرفتن ۱۵۰ دستگاه تانک، ۱۷۰ دستگاه نفربر، ۱۶۵ ارابه توپ و ۵۰۰ دستگاه خودرو اشاره کرد. همچنین انهدام ۲۷۰ دستگاه تانک، سرنگونی شش فروند هواپیما و سه فروند بالگرد از دیگر این دستاوردها بود.

اجرای عملیات فتح المبین با چه سختی هایی مواجه بود؟

بر اساس اسناد و مدارکی که بعدها به دست آمد مشخص شد که این عملیات نیز توسط آن چشم های نامحرم به دشمن اطلاع داده شده بود

 این عملیات با سختی های زیادی همراه بود چرا که هم آب و زمین و کوهستان داشت و هم دشت ؛ یعنی همه موانع و عوارض یک عملیات را با خود داشت، بنابراین رزمندگان باید پیش بینی عبور از آنها را می کردند. در حرکت اولیه ما برای انجام این عملیات عبور از رودخانه بسیار خروشان کرخه بود که با توجه به اینکه تنها پل باریکی روی آن مستقر بود و نمی توانستیم رزمندگان و ادوات و تجهیزات را از آن عبور دهیم به ناچار چند پل شناور نظامی آورده شد و رزمندگان از این پل های شناور عبور کردند. وقتی از این پل ها عبور کردیم بلافاصله روی سر دشمن فرود آمدیم البته می توانستیم پیش بینی های بهتری در این خصوص داشته باشیم زیرا دشمن از عملیات ما بو برده بود؛ چرا که منافقان و جاسوس های دشمن و ستون پنجم دشمن که به عنوان چشم های نامحرم دشمن در داخل کشور عمل می کردند بیشتر عملیات های ما را به دشمن اطلاع می دادند و ما از این بابت ضربه های سنگینی خوردیم. بر اساس اسناد و مدارکی که بعدها به دست آمد مشخص شد که این عملیات نیز توسط آن چشم های نامحرم به دشمن اطلاع داده شده بود و همین مسئله باعث شد تا آنها تا نزدیکی های صبح بیدار و در حالت آماده باش باشند و پس از به تاخیر افتادن عملیات ما، دشمن با خیال اینکه ما منصرف شدیم به خواب رفتند.

ناگفته‌هایی از عملیات فتح‌المبین به روایت فرمانده دفاع مقدس

دشمن برای مقابله با اجرای ای عملیات چه اقداماتی انجام داد؟

 دشمن در یکی دو شب قبل از عملیات در ۲۸ اسفند سال ۶۰ برای اینکه سازماندهی ما را از هم بپاشاند پک مختل کننده در منطقه رقابیه انجام داد اما در آن منطقه تیپ ۵۵ هوابرد ارتش با فرماندهی امیر سرتیپ کریم عبادت و تیپ ۸ نجف اشرف سپاه به رهبری سرلشگر احمد کاظمی با مقاومت مخلصانه و شهادت طلبه مانع ورود دشمن و نفوذ دشمن شدند، حتی سرلشگر السامرایی رییس اداره اطلاعات ارتش عراق در صفحه ۹۰ کتاب ویرانه های دروازه های شرقی در اواخر اسفند سال ۶۰ می نویسد من به عربستان رفتم و در آنجا به آنها اطلاع دادم که می خواهیم عملیاتی با نام فوض العظیم انجام دهیم و گمان می کردیم با این عملیات به اهداف خود می رسیم اما برخلاف نظر او با مقاومت حیرت انگیز رزمندگان اسلام به عقب رانده شدند و تعداد زیادی کشته دادند. ما ساعت ۳۰ دقیقه روز نیمه شب دوم فروردین سال ۶۱ را با رمز بسم الله القاسم الجبارین یا فاطمه زهرا برای عملیات اختصاص دادیم. وقتی عملیات ما علی رغم اطلاع دشمن از آن به خوبی انجام شد، دشمن و مستکبرانی که از صدام حمایت مستقیم می کردند در حیرت فرو رفتند.

نقش ارتش ، سپاه و نیروهای مردمی  در عملیات فتح المبین را توضیح بفرمایید.

در این عملیات همه رزمندگان نقش داشتند و اگر کسی بگوید این قسمت نقش بیشتری داشت قطعا دچار اشتباه شده است. در این عملیات هم ارتش، هم سپاه و هم جهادگران  و نیروهای مردمی و بسیج با همه نیرو در آن حضور یافته بودند. این جهادگران در گوشه گوشه آنجا از جمله طرقابیه، تنگه دلیجان و دشت عباس و ... با لودر و بولدرز جاده زده بودند. همچنین از نیروی هوایی و خلبان هایی چون شهید عباس بابایی، شهید یاسینی، شهید دوران، شهید خلعتبری نیز یاد کنیم که نقش بسزایی در این عملیات داشتند. همچنین از هوانیروز، خلبان ها و پرسنل آن باید نام برده شود چرا که هلی کوپترها در این عملیات شاهکار کردند و هر جایی که دشمن می آمد مقاومت داشته باشد این هلی کوپترها به کمک رزمندگان بر روی زمین می آمدند و سازماندهی دشمن را برهم می زدند، حتی به جایی رسیده بود که در یکی از نقاط منطقه عملیاتی فتح المبین سرهنگی به نام نژادتقی که از خلبان های شجاع و نامدار هوانیروز بود وقتی با هلی کوپتر نیروهای دشمن را دنبال می کرده از هلی کوپتر پیاده می شود و خود شخصا اقدام به دستگیری تعدادی از نیروهای دشمن کرده است.

درباره تعداد اسرا در عملیات فتح المبین و پیام امام خمینی (ره) در رفتار با اسرا هم برایمان بگویید.

در این عملیات برای اولین بار ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر اسیر گرفته شد و  حضرت امام (ره) نیز بلافاصله پیامی خطاب به کمیسیون اسرا در خصوص رفتار خوب با اسرا صادر کردند

در این عملیات برای اولین بار ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر اسیر گرفته شد و حضرت امام (ره) نیز بلافاصله پیامی خطاب به کمیسیون اسرا در خصوص رفتار خوب با اسرا صادر کردند. پیام حضرت امام(ره) را می توان به عنوان منشور رفتار با اسرا در سازمان ملل مطرح کرد، باید صاحب نظران در وزارت امور خارجه و در مراکز حقوق بشری روی این پیام کار کنند چرا که تاکنون روی این پیام هیچ اقدامی صورت نگرفته و این در حالی است که برای اولین بار رهبر یک کشور در حال جنگ با دیدن این همه اسیر به رزمندگان خود چنین پیامی می دهد. در بخشی از پیام حضرت امام(ره) می خوانیم که شما باید طعم شیرین واقعی اسلام را به آنها بچشانید و با آنها به گونه ای رفتار کنید که مولای آنها حضرت امیر (ع) با بدترین خلق خدا یعنی ابن ملجم مرادی رفتار کرد. بعد از پیام حضرت امام(ره) با اسرا همانند میهمان رفتار می شد.

وقتی کمیسیون های صلیب سرخ از وضعیت اردوگاه های اسرا در ایران بازدید می کردند، می گفتند شما بالاتر از مفاد قرارداد ژنو عمل می کنید و همان طور که می دانید قرارداد ژنو بعد از جنگ جهانی توسط دول پیروز در ژنو نوشته شد و ناظر بر رفتار با اسرای جنگی بود که تا امروز هیچ کدام از این کشورها به مفاد قراردادی که خود نوشتند، عمل نکردند. در زندان های گوانتانامو، ابوقریب و ... وحشیانه ترین رفتار با اسرا انجام می شود و همانند حیوان با آنها برخورد می شود و این در حالی است که پس از پیام حضرت امام(ره) در اردوگاه های اسرا، مراکز آموزش فنی، مراکز آموزش قرآن، کتابخانه، مسابقات ورزشی و .... ایجاد شد. ما به درمان اسرا اهمیت می دادیم و پزشکان متخصص حتی روانشناس در اختیارشان قرار می دادیم. این روانشناسان با آنها صحبت می کردند و مشاوره می دادند، ما برای این اسرا اردوهای تفریحی و اردوهای زیارتی تشکیل دادیم که شاید حتی برای اسرای خودمان این کارها را تا آن زمان انجام نداده بودیم. بالاتر از همه اینها دستور داده شد که با توجه به اینکه آنها دارای خانواده هستند با هزینه خودمان صرف ایاب و ذهاب و هتل برای آنها کردیم تا آنها با خانواده خود دیدار داشته باشند.

تقریبا ۷۰ تور در قالب خانواده های اسرا آمدند و با اسرای خود دیدار می کردند و برمی گشتندت که از دستاوردهای بزرگ عملیات فتح المبین است.

ناگفته‌هایی از عملیات فتح‌المبین به روایت فرمانده دفاع مقدس

تقریبا ۷۰ تور در قالب خانواده های اسرا آمدند و با اسرای خود دیدار می کردند و برمی گشتند. اینها نیز جزو دستاوردهای بزرگ عملیات فتح المبین هستند. شهید صیاد شیرازی که فرماندهی این عملیات را به عهده داشتند در دست نوشته بخشی از طرح عملیات کربلای ۲ فتح المبین می نویسند " اول رهبری حقیقی این عملیات سرنوشت ساز همچنان به عهده حضرت ولی عصر (عج) می باشد که برای حفظ وحدت فرماندهی مسئولیت فرماندهی و هدایت عملیات را با توکل به خدا شخصا به عهده می گیرد. دوم. چون جنگ و رزم ما در راه الله است، پیروزی آن به نام الله و رزمندگان اسلام به ثبت می رسد؛ انشاءالله سوم: اولین برنامه ما بعد از پیروزی مراسم شکرگزاری همه رزمندگان اسلام است در درگاه خداوند متعال؛ سرهنگ توپخانه علی صیاد شیرازی. "

درباره وضعیت رزمندگان اسلام در دفاع مقدس و شرایط سخت جنگ هم لطفا توضیح بفرمایید.

اکثر متخصصان و نظامیان جهان می دانند در طرح عملیاتی باید از نظر نیروها، وظایف آنها و مسایل نظامی صحبت شود، فقط در ارتش زیر نظر رهبری حضرت امام (ره) و ولی فقیه به عنوان فرمانده کل قوا چنین چیزهایی نوشته می شود. در این عملیات ها وقتی نیروهای دشمن را به اسارت می گرفتیم، متوجه می شدیم که آنها از کشورهای مختلف دنیا هستند و تنها مختص به کشور عراق نیستند یعنی استکبار به جز تجهیزات نظامی نیروی انسانی هم به صدام داده است، اما رزمندگان ما با جهاد فی سبیل الله توانستند در این عملیات ها پیروز شوند و سعی می کردند در جبهه در حال جنگ کمالات معنوی، کمالات اخلاقی، کمالات انسانی پیدا کنند و اسوه بودن خود را برای تمام دنیا به منصه ظهور برسانند و به همین دلیل است که امروز مقام معظم رهبری می فرمایند: "باید کاری کنیم که دشمنان ما حتی جرات تهدید به ملت ایران را نداشته باشند". در این عملیات سپاه چهارم عراق با دو لشکر یک و دو مکانیزه و تعداد زیادی تیپ های پیاده و تیپ های زرهی مخصوص ریاست جمهوری حضور داشتند، از نیروهای خودی لشکر ۲۱ حمزه، لشکر ۷۷ ثامن الائمه مشهد، لشکر ۹۲ زرهی خوزستان، تیپ ۸۴ گناباد، تیپ ۵۵ هوانیروز ارتش و نیروی هوایی ارتش، توپخانه و ... در این عملیات شرکت داشتند. از نیروهای سپاه نیز تیپ ۳۳ المهدی، تیپ ۷ حضرت ولی عصر (عج)، تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص)، تیپ ۱۷ علی ابن ابیطالب (ع)، تیپ ۳۵ امام سجاد (ع)، تیپ ۸ نجف اشرف، تیپ ۲۵ کربلای و تیپ ۴۶ فجر در قالب چهار قرارگاه به نام قرارگاه قدس، قرارگاه نصر، قرارگاه فجر و قرارگاه فتح حضور داشتند. در هر قرارگاه دو فرمانده حضور داشت که یک فرمانده از ارتش و یک فرمانده از سپاه بود؛ به طور مثال در قرارگاه فتح سردار سرلشکر رشید و سرلشکر شهید سید مسعود نیاکی بودند. در قرارگاه نصر برادر سرلشکر حسنی سعدی و شهید حسن باقری حضور داشتند. ما نباید فراموش کنیم که اهداف صدام از شروع جنگ و حمله به کشور ما تجزیه ایران بود، حتی طاها یاسین رمضان معاون نخست وزیر عراق هم می گوید این جنگ به خاطر سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی ایران است.

کد خبر 1755192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha