عاشقانه‌های شیراز در ماه رمضان

این روزها شیراز حال و هوای خاصی دارد؛ از یک سو بهار قرآن این شهر را معطر کرده و از سوی دیگر بهار دل انگیز طبیعت؛ شهر راز را بامسماتر کرده است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| این روزها شیراز حال و هوای خاصی دارد؛ از یک سو بهار قرآن این شهر را معطر کرده و از سوی دیگر بهار دل انگیز طبیعت؛ شهر راز را با مسماتر کرده است.

هوای شیراز این روزها غرق در عطر بهار نارنج است و وزیدن نسیم معنوی ماه رمضان عطر خوش بهار را در کوچه و خیابان های شهر پخش می‌کند. این فضای مذهبی و معنوی، به خصوص در ماه برکت و رحمت الهی، احساس و تقرّب به خدا را در مردم شهر ایجاد کرده و در کنار آن، گوشه گوشه شهر نیز با آمیزه‌ای از رنگ‌ها و عبارات مذهبی و معنوی، شیراز را به زیباترین روزهای خود تزیین کرده است.

از دیگر ویژگی‌های حال و هوای ماه رمضانی شیراز، می‌توان به فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی گسترده در این شهر اشاره کرد. مساجد و اماکن مذهبی در این ماه مملو از مومنان بوده و مراسم‌های دینی، محافل قرآنی و... مردم را به سوی خداوند هدایت می‌کند.

علاوه بر این، در ماه رمضان، شهروندان شیراز با انجام اعمال خیر و کمک به نیازمندان و توزیع صدقات و زکات، این ایام را فرصتی برای خیرخواهی و هم نوع دوستی به حساب می‌آورند.

در کنار این همه اتفاق و فعالیت‌های مثبت، اثرات اجتماعی و فرهنگی ماه رمضان در شهر شیراز قابل مشاهده است. این ماه با آرامش و همبستگی اجتماعی، مردم را به هم پیوند می‌دهد و احساس محبت و همدلی را در جامعه تقویت می‌کند. به همین دلیل، شهروندان در این ماه، بیشتر به کمک به یکدیگر و ایجاد همبستگی اجتماعی می‌پردازند تا این فضای معنوی و دینی را هرچه بیشتر در کنار یکدیگر تجربه کنند.

عاشقانه‌های شیراز در ماه رمضان

تنفس در بهار قرآنی شیراز

با توجه به آغاز سال نو و تقارن بهار طبیعت و ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه ها و اقداماتی جهت نمود هر چه بهتر این دو موضوع در شهر شیراز برنامه ریزی و اجرا شده است.

محافل جز خوانی قرائت قرآن به مدت یک ساعت از ۱۷تا ۱۸ در فضاهای شهری همچون باغ دلگشا، باغ جهان نما، باغ جنت و دروازه قرآن برپا می شود.

آنگونه که رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز می گوید: در راستای فضاسازی و آماده سازی محیط شهری شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع)، بیش از ۲۵۰۰ متر بنر با موضوع ماه مبارک رمضان و تکریم این ماه روی پل ها و بیلبورد های سطح شهر نصب شده است.

محمدعلی چوبینی ادامه می دهد: همچنین با برنامه ریزی های انجام شده، تیزرهایی با موضوع ماه مبارک رمضان و بهار قرآن نیز تهیه و تولید شده و هم اکنون از تلویزیون های شهری در حال پخش است.

در راستای فضاسازی شهری طاق نصرت هایی نیز با موضوع ماه رمضان در سطح شهر شیراز نصب شده تا شهروندان و مسافران تقارن رمضان و نوروز را به عینیت مشاهده کنند.

چوبینی با اشاره به برنامه های قرآنی در گوشه گوشه شهر شیراز نیز می گوید: در راستای پیچیدن عطر قرآن در مراکز گردشگری و محلات، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز محافل جز خوانی قرائت قرآن به مدت یک ساعت از ۱۷تا ۱۸ در فضاهای شهری همچون باغ دلگشا، باغ جهان نما، باغ جنت و دروازه قرآن را به اجرا در آورده است.

عاشقانه‌های شیراز در ماه رمضان

از «۳۰ مسجد ۳۰ محفل» تا جشنواره «آواهای رمضانی»

ویژه برنامه «سی مسجد سی محفل» در مساجد؛ جشنواره «مناجات خوانی و آواهای رمضان» در قالب اجرای نواهای ویژه رمضان در محور حافظیه و پیشخوان باغ عفیف آباد و نمایشگاه دیجیتال قرآنی و پرفورمنس قرآنی در محل باغ ملی برگزار می شود.

وی ادامه می دهد: ویژه برنامه «سی مسجد سی محفل» در مساجد محلات؛ جشنواره «مناجات خوانی و آواهای رمضان» در قالب اجرای نواهای ویژه رمضان توسط برترین مناجات خوانان کشور از یکم تا ۱۰ فروردین از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح و ۱۸ تا ۲۰ شب در محور حافظیه و پیشخوان باغ عفیف آباد و نمایشگاه دیجیتال قرآنی و پرفورمنس قرآنی از ساعت ۱۸ عصر تا ۲۴ در این محور در محل باغ ملی برگزار می شود.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز عنوان می کند: علاوه بر این، تیزر و پادکست های ماه رمضان جهت غنی سازی فضای مجازی تهیه و منتشر شده است.

باغ جهان نما میزبان «صبح نوروز»

آنگونه که چوبینی گفته ویژه برنامه صبح نوروز در قالب معرفی آیین های مردم شیراز در نوروز و ماه مبارک رمضان از بیست و نهم اسفند تا نهم فروردین از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ در محل باغ جهان نما برگزار می شود.

همچنین سفره های افطاری ساده توسط شهرداری های مناطق یازده گانه شیراز در قالب هر منطقه سه ایستگاه افطاری از دیگر برنامه های رمضانی است که در گوشه گوشه شهر راز بر پا می شود.

عاشقانه‌های شیراز در ماه رمضان

افطاری در جوار حافظیه

به گفته چوبینی، همچنین در این ایام و در مساجد و مراکز پر تردد سطح شهر همچون ارگ کریمخانی، حافظیه و عفیف آباد، توزیع افطاری ساده در میان شهروندان روزه دار به صورت ایستگاه های سیار و ثابت صورت می گیرد.

وی در خصوص ساخت و نصب المان های مرتبط با ماه مبارک رمضان و نوروز نیز می گوید: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اقدام به تهیه بیش از ۱۳۷ المان با موضوع ماه مبارک رمضان و نوروز کرده که با توجه به چهارشنبه سوری و احتمال وارد شدن خسارت، نصب آنها بعد از این روز آغاز و بخش عمده ای نصب شده است.

کد خبر 1755471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha