به وقت بهار و حال خوش زندگی

از زیبایی های نوروز، حس خوب و معنویت آمیخته به آن است به نحوی که در دعال تحویل سال از خداوند می خواهیم حال دلمان را به بهترین حالات دگرگون کند.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| عید نوروز، جشنی با شکوه و پر از شادی است که از هزاران سال قبل توسط مردم ایران و کشورهای فارسی زبان گرامی داشته می شود. فارسی زبانان، نوروز را به عنوان تاثیرگذارترین جشن فرارسیدن بهار و آغاز سال نو  به جشن می نشینند. این جشن آغاز بهار و فصل شادابی و تازگی است که با شکوه و زیبایی هر ساله توسط مردم ایران و سایر کشورها گرامی داشته می‌شود.

هوای نوروز پر از عطر گل‌ها و نسیم‌ است. مردم در این ایام با شادی و شعف به استقبال سال جدید می‌روند. نمایش طبیعتی زیبا از سبزه‌ها و حیات جدید، حس تازگی و امید را برای همگان رقم زده و از حال و هوای با طراوتی را به همراه دارد.

از زیبایی های نوروز، حس خوب و معنویت آمیخته به آن است به نحوی که در دعال تحویل سال از خداوند می خواهیم حال دلمان را به بهترین حالات دگرگون کند.

این دعا، علاوه بر طلب خواسته‌های خوب، آرزوهایی در ابعاد معنوی، روحی و اجتماعی انسان را در بر می‌گیرد. یکی از موارد مهمی که در این دعا به آن اشاره می‌شود، آرزوی حال خوش برای همه مردم و انسان‌ها است.

حال خوش در دعای تحویل سال

در دعای تحویل سال، ما از خداوند تعالی می‌خواهیم که سال جدید، سالی پر از برکت، شادی، سلامتی و آرامش باشد. اما یکی از نکات مهم توجه به حال خوش است. حال خوش نشان از روحیه خوب، سلامت روحی و جسمی، آرامش و شادابی زندگی است که می‌تواند در همه جوانب زندگی ما، از روابط فردی و خانوادگی تا موفقیت‌های شغلی و اجتماعی، تأثیرگذار باشد.

به وقت بهار و حال خوش زندگی

اهمیت حال خوش در زندگی

حال خوش نقش بسزایی در کیفیت زندگی ما ایفا می‌کند. یک حالت خوب، آرامش و شادی ذهنی را فراهم می‌کند و انگیزه‌های مثبت را تقویت می‌کند. به طبع، حال خوش به ما کمک می‌کند تا با چالش‌ها و دشواری‌های زندگی به بهترین شکل ممکن برخورد کنیم. همچنین، حال خوش می‌تواند روابط ما با دیگران را تقویت کرده و ارتباطات را بهبود بخشد.

در دعای تحویل سال نو، ما از خداوند تعالی خواسته‌هایی از جمله حال خوش برای خود و دیگران داریم. از او خدا می خواهیم تا در سال جدید، همه مردم را به حال خوش و سربلندی رسانده و زندگی آنها را پر از آرامش و شادابی قرار دهد. آرزوی ما این است که همه انسان‌ها، با حال خوش و احساس خوب به سر ببرند، تا هم زندگی خود را بهتر کنند و هم به خوبی و آرامش دیگران کمک کنند.

بهار امسال با بهار قرآن و بهار معنویت مقارن شده و تلاقی این دو بهار با هم می تواند صفای جان ها را بیشتر کرده زنگار دل را بزداید.

بهار در بهار

«طبق روایات بهار طبیعت یادآور معاد و بهار آفرینش و بهار جان هاست»؛ این مطلب را یک استاد حوزه عنوان کرده و می گوید: همان طور که در زمستان طبیعت به حسب ظاهر زرد شده و می میرد در بهار نیز درخت ها شکوفه داده و طبیعت لباس سبز بر تن کرده و جلوه های حیات و زندگانی بیشتر تجلی پیدا می کند در قیامت نیز به همین نحو استخوان هایی که پوسیده شده و انسان هایی که از دنیا رفتند مجددا حیات و زندگانی به آن ها باز می گردد.

حجت الاسلام محمد استوار میمندی با اشاره به تقارن بهار طبیعت و معنویت، می افزاید: بهار امسال با بهار قرآن و بهار معنویت مقارن شده و تلاقی این دو بهار با هم می تواند صفای جان ها را بیشتر کرده زنگار دل را بزداید و طراوت جان ها را بیشتر کند.

 در دعای تحویل سال از خدا می خواهیم ای کسی که قلوب را تغییر می دهی و دگرگون کننده دل ها و قلوب هستی؛ ای کسی که تدبیر کننده شب و روز هستی و ای کسی که حال را تغییر می دهی؛ حال ما را به بهترین حال ها تبدیل بفرما.

به وقت بهار و حال خوش زندگی

به گفته مدیر مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ، انسان ها گاهی حال خوشی دارند و خوشحالند و گاهی حال دل خرابی دارند و افسرده و غمگینند. اینکه کاری کنیم که دل ما شاد و احسن الحال باشد ارتباط مستقیم با دارایی های دنیایی، مادی و پول و ثروت ندارد؛ گاهی اوقات می بینیم افرادی هستند که امکاناتی از دنیا ندارند اما دل آرام و خوشی دارند اما بعضی ها هستند که از بهترین ثروت ها و امکانات برخوردارند اما دچار افسردگی بوده و بد حال هستند.

آنگونه که وی می گوید در واقع وجه اشتراکی در دعای تحویل سال که بهار طبیعت است و دعای ماه رمضان (غیر سوءحالنا بحسن حالک) که بهار جان ها و بهار قرآن است وجود دارد که آن نقطه اشتراک طلب کردن از خداوند برای تغییر دادن حال ما به بهترین حال هاست.

برای اینکه به حال خوش برسیم باید یاد خدا را در وجودمان نهادینه کنیم چراکه خدای متعال در قرآن می فرماید «الی بذکر الله تطمئن القلوب».

حال خوش با یاد خدا

به اذعان حجت الاسلام استوار میمندی برای اینکه به حال خوش برسیم باید یاد خدا را در وجودمان نهادینه کنیم چراکه خدای متعال در قرآن می فرماید «الی بذکر الله تطمئن القلوب». اطمینان قلب یعنی رسیدن به آرامش دل؛ هر کسی که به آرامش دل رسید حال او خوش می شود.

وی با اشاره به اینکه خدای متعال انبیا، دین و شریعت را برای ما به ارمغان آورده تا حال دلمان خوش باشد، عنوان می کند: هرچه از خدا بیشتر دور شویم حال دل ما خراب تر می شود حتی اگر با مُسکن هایی موقت مثل آهنگ و موسیقی، لهو و لعب و سرگرمی های دنیا خودمان را سرگرم کنیم جای آرامش پایدار برای ما نمی گیرد. علت آن نیز این است که خدای متعال ما را از خودش آفریده و در قرآن نیز آمده که ما از خداییم و به سوی او برمی گردیم ما از خداییم چرا که خدا از روح خودش در ما دمیده و روح ما الهی است.

وی با بیان اینکه اگرچه وجود ما یک بعد دنیایی و مادی دارد اما دارای بعد الهی نیز است، بیان می کند: آدم و فرزندانش روحشان الهی است؛ دین آمده برای اینکه این روح الهی را در ما بیدار و ذکر خدا را در وجود ما دائم کند ما وقتی به ذکرالله رسیدیم بازگشتمان به روح خداست و آنگاه که به روح خدا برگشتیم همچون نوزادی که به دامن مادر برگشته و به آرامش می رسد به آرامش می رسیم اما هرچه از خدا دور شویم حال دلمان خراب تر می شود.

بنابراین وقتی که ما دعا می کنیم «حول حالنا الا احسن الحال» یا در دعای ماه رمضان عرض می کنیم «اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالک»(خدایا حال دل ما رو تغییر بده به بهترین حال ها) یعنی خدایا ذکر و یاد خودت را در وجود ما افزایش بده.

به عقیده حجت الاسلام استوار میمندی، اگر ما به مقام ذکر که یکی از مقامات سیر و سلوک در راه حضرت حق است رسیدیم آن وقت به آرامش پایدار خواهیم رسید که اگر از دنیا هیچ نداشتیم اما از خدا راضی هستیم اما آرامش داریم و حال دلمان خوش است.

به وقت بهار و حال خوش زندگی

گمشده بشریت

وی ادامه می دهد: اما اگر از خدا فاصله گرفتیم و همه نعمت های دنیا، ثروت ها، بالاترین جایگاه ها و قدرت را به ما بدهند اما هنوز یک گمشده داریم و آن آرامش و دل آرام بودن و حال خوش داشتن بوده که بزرگ ترین گمشده بشریت است.

آن کسانی که یاد خدا را در دل دارند چون حال دل آن ها به ذکر خدا خوب است یک آرامش پایدار در وجودشان دیده می شود.

لذا می بینیم بیشترین قرص های اعصاب و روانگردان را کسانی مصرف می کنند که از یاد خدا غافلند و از خدا دورند. جامعه مومن و متدین هرچه درجات ایمانش بالاتر باشد کمتر محتاج مصرف قرص اعصاب و داروهای آرام بخش است.

به اعتقاد این کارشناس حوزه دین، آن کسانی که یاد خدا را در دل دارند چون حال دل آن ها به ذکر خدا خوب است یک آرامش پایدار در وجودشان هست که کمتر دچار آسیب های اعصاب و روان می شوند اما افرادی که گمشده شان خداست آنها مدام در پی گمشده ای هستند که احساس می کنند دلشان آرام نمی گیرد.

دعای اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالک و دعای حول الحالنا الی احسن الحال یعنی خدایا به ما این توفیق را بده که به تو نزدیک بشویم همان طور که ما از تو هستیم به سوی تو هم برگردیم و آن وقت که به سوی تو برگشتیم حالمان حال خوبی می شود.

آرزو می‌کنیم که سال جدید، سالی پر از حال خوش، سرشار از معنویت، سلامتی و موفقیت برای همگان باشد.

کد خبر 1755549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha