چشمه‌ای که هیچ وقت خشک نمی‌شود!

وقف، چشمه همیشه جوشان و خروشانی است که تا ابد جاری و پایدار بوده و هرگز طراوت و جوشش آن از بین نخواهد رفت.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| وقف، عملی ارزشمند و نیکوکارانه است که با اختصاص دادن دارایی‌ها به موارد خیرخواهانه، به تحقق اهداف انسان دوستانه و بهبود شرایط زندگی افراد و جامعه کمک می‌کند. این عمل خیر، نشان از برخورداری از ارزش‌های انسانی چون بخشش، همدلی، محبت و احترام به دیگران است.

بنابراین، وقف کردن نه تنها یک اقدام انسانی و نیکوکارانه است، بلکه نشان از مسئولیت اجتماعی و ارزش‌های انسانی اساسی مانند همدلی، بخشش و محبت است.

موقوفات می‌تواند منابع اقتصادی را تقویت کرده و به ایجاد فرصت‌های شغلی و اقتصادی و همچنین اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری در جامعه منجر شوند.

ایجاد فرصت‌های شغلی

موقوفات می‌تواند منابع اقتصادی را تقویت کرده و به ایجاد فرصت‌های شغلی و اقتصادی و همچنین اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری در جامعه منجر شوند.

عمل خیر و وقف کردن می‌تواند احساس رضایت و انگیزه در انجام وظایف خیرخواهانه برای فرد را به وجود آورده و به ترویج مسئولیت اجتماعی مردم کمک کند. انگیزه‌بخشی برای ارائه کمک به دیگران و حمایت از موارد خیرخواهانه، باعث افزایش همدلی و همکاری میان افراد می‌شود.

ارتقاء فرهنگ خیر

وقف کردن باعث ارتقا و تقویت فرهنگ بخشش و کمک به دیگران می‌شود. این اقدام مهم به نشان دادن ارزش‌های انسانی چون بخشش، همدلی و محبت بین اعضای جامعه کمک می‌کند.

چشمه‌ای که هیچ وقت خشک نمی‌شود!

کمک به نیازمندان

همچنین این عمل نیک در دستگیری از افراد نیازمند و توسعه و بهبود زندگی آنها کمک می‌کند. وقف برای رفع فقر و کمک به افراد محروم از مزایای بسیاری برخوردار است و بهبود شرایط آنها را تسریع می‌بخشد.

حفظ آثار تاریخی

وقف به عنوان یک نشانه از بخشش و سخاوت، علاوه بر ارتقای انسانیت در جامعه به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی نیز کمک می‌کند.

استان فارس به عنوان یک استان خیرخیز سهم بسزایی در کارهای نیک و خیرخواهانه دارد و در امر وقف به عنوان یک استان پیشرو و پیشگام مطرح است.

وقف برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی اهمیت دارد و به نسل‌های آینده امکان یادگیری از تجربیات گذشتگان را می‌دهد.

به طور کلی، وقف به عنوان یک عمل خیر و نیکوکارانه، اهمیت بسیاری در بهبود شرایط زندگی افراد و اجتماع دارد و می‌تواند به توسعه و پیشرفت جامعه و ارزش‌های انسانی کمک کند.

۱۴ هزار موقوفه در فارس

استان فارس به عنوان یک استان خیرخیز سهم بسزایی در کارهای نیک و خیرخواهانه دارد و در امر وقف به عنوان یک استان پیشرو و پیشگام مطرح است.

آنگونه که مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس می گوید: استان فارس با ۱۴ هزار موقوفه و ۲۰۰ هزار رقبه از جمله استان های پیشرور در امر وقف و امور مرتبط با آن است.

چشمه‌ای که هیچ وقت خشک نمی‌شود!

۱۷ مورد وقف در سال ۱۴۰۲

در سال گذشته ۱۷ مورد وقف جدید به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال در استان فارس به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام سید عباس موسوی به تعداد آمار وقف ها در سال ۱۴۰۲ اشاره کرده و می افزاید: در سال گذشته ۱۷ مورد وقف جدید به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال در استان فارس به ثبت رسیده است.

به اذعان وی اراضی زراعی و مسکونی، منزل مسکونی، مغازه و باغ از وقفیات جدید فارس در سال ۱۴۰۲ بوده است. وی به نیت این وقفیات نیز اشاره می کند که تامین هزینه‌های جاری حوزه‌های علمیه، احداث حسینیه، احداث مسجد، اطعام و اقامه عزاداری ائمه اطهار(ع) را شامل می شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس ساخت مجتمع فرهنگی و مذهبی، خیرات و مبرات و کمک به نیازمندان، نیات درمانی و آموزشی را از دیگر نیت‌های واقفان نیک اندیش فارس عنوان می کند.

موسوی با اشاره به اینکه مردم گوشه گوشه استان فارس در امر وقف همت دارند می گوید وقف‌های به ثبت رسیده در سال گذشته بیشتر مربوط به شهرستان‌های شیراز، ارسنجان، جهرم، فسا، فیروزآباد، کازرون، مرودشت و مُهر بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس اظهار می کند: دغدغه اصلی اوقاف وصول به موقع حقوق موقوفات، حفاظت و صیانت از موقوفات و تلاش برای بهره وری موقوفات از طریق سرمایه گذاری‌های اقتصادی در موقوفات است که در نتیجه آن افراد بیشتری می توانند از سرمایه پر خیر و برکت وقف بهره مند شوند.

چشمه‌ای که هیچ وقت خشک نمی‌شود!

پیشگامی فارس در حوزه وقف و سلامت

فارس در حوزه وقف و سلامت در کشور جایگاه اول را دارد و از محل درآمد این موقوفات نیز برای تجهیز بیمارستان‌ها و کمک به بیماران بی‌بضاعتی که توان هزینه‌کرد بیمارستان را ندارند هزینه‌ می‌شود.

به اذعان موسوی با بیان اینکه استان فارس در حوزه وقف و سلامت در کشور جایگاه اول را دارد، بیمارستان‌های نمازی، خلیلی، پوستچی، شوشتری و درمانگاه‌های مطهری و امام رضا (ع) خدمات خوبی به جامعه ارائه می‌کنند به طوری که روزانه ۵۰ هزار نفر از خدمات بیمارستان نمازی بهره‌مند و از امکانات وقف، منتفع می‌شوند.

وی با بیان اینکه از محل درآمد این موقوفات نیز برای تجهیز بیمارستان‌ها و کمک به بیماران بی‌بضاعتی که توان هزینه‌کرد بیمارستان را ندارند هزینه‌ می‌شود، می گوید: ماهیانه بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان رقم کمک‌ها به بیماران بی‌بضاعت است.

بزرگترین پرورشگاه خیریه خاورمیانه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس ادامه می دهد: بزرگترین پرورشگاه خیریه خاورمیانه که محل موقوفات فارس در۲ سال اخیر در صدرا کلنگ زنی شده تا چهار سال آینده بهره برداری و پذیرای ۵۰۰ یتیم خواهد بود.

به گفته موسوی این پرورشگاه با مساحت ۵ هکتار و زیربنای بیش از ۴۸ هزار مترمربع از محل موقوفه زالی اجرایی شده و شامل درمانگاهی، آموزشی، ورزشی و اقامتی است.

آنگونه که این مسوول می گوید با احداث این پرورشگاه زمینه اشتغال به کار بیش از ۲۳۰ نفر از جوانان جویای کار مهیا می شود.

کد خبر 1755661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha