به رسمیت شناختن فلسطین توسط چهار کشور اروپایی به رهبری اسپانیا

باوجود مانع تراشی پاریس و برلین، چهار کشور اروپایی به رهبری اسپانیا قصد دارند کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند تا به صفوف ۹ کشور اروپایی دیگر بپیوندند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی،« پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد: کشورهای مالت، اسلوونی و ایرلند قصد دارند در صورت مهیا شدن شرایط مناسب کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

این تصمیم به دلیل تعلل کشورهایی مانند آلمان و فرانسه از یک سو و  پیوستن به صفوف کشورهایی که دولت فلسطین را به رسمیت می شناسند، مانند لهستان و سوئد از سوی دیگر اتخاد شد.

 در همین حال، این توافق در بروکسل، پایتخت بلژیک در بیانیه مشترک سران چهار کشور پس از دیدار روز جمعه هفته جاری در حاشیه اجلاس سران اروپا که در آن توافقی بین سانچز و «روبرت گلوب» نخست وزیر اسلوانی، «روبرت آبلا» نخست وزیر مالت، «لئو وارادکار» نخست وزیر ایرلند انجام شد.

وزرای این کشورها گفتند: ما این کار را زمانی انجام خواهیم داد که بتواند کمک مثبتی داشته باشد و شرایط مناسب باشد.

اگر این چهار کشور تعهد خود را اجرا کنند، تعداد کشورهای اتحادیه اروپا که فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می شناسند، به ۱۳ کشور افزایش می یابد، زیرا ۹ کشور قبلاً آن را به رسمیت شناخته بودند. این درحالی است که سوئد به تنهایی فلسطین را در سال ۲۰۱۴ در تحقق وعده انتخاباتی سوسیال دموکرات ها به رسمیت شناخت.

 بیانیه این چهار کشور نشان دهنده شکاف آشکار میان کشورهای اروپای مرکزی در رابطه با موضوع فلسطین است، زیرا کشورهایی مانند فرانسه و آلمان، باوجود حمایت از راه حل دو دولتی، به رسمیت شناختن کشور فلسطین را به تعویق می اندازند.

 پاریس و برلین نیز با وجود اصرار کشورهایی مانند اسپانیا، بلژیک و ایرلند بر آتش بس، مانع از برقراری آتش بس و اعمال فشار بر اسرائیل می شوند.

اسپانیا تهدید کرده بود که در صورت تعلل بیشتر اتحادیه اروپا، به طور یکجانبه کشور فلسطین را به رسمیت می شناسد. با این حال، مادرید نمی خواهد این ابتکار را به تنهایی انجام دهد، بلکه می خواهد به کشورهای دیگر بپیوندد.

 نخست وزیر کنونی اسپانیا در برابر پارلمان و در برنامه انتخاباتی خود متعهد شد که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

برخی احزاب مانند حزب سومار که در ائتلاف دولتی شرکت می کند و احزاب دیگری مانند چپ جمهوری خواه کاتالونیا بر به رسمیت شناختن فوری دولت فلسطین فشار می آورند. شهرهای اسپانیا مانند مادرید، بارسلونا، گرانادا، کوردوبا و پلیو از زمان آغاز جنگ کنونی در هفتم اکتبر میزبان ده‌ها تظاهرات در حمایت از فلسطین بوده‌اند. د

دولت مادرید نیز یکی از دولت های اروپایی به شمار می‌آید که وحشی گری رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها را محکوم کرد.

کد خبر 1755790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha