تأثیر فعالیت‌های مسجدی در تربیت جوان مومن و متعهد

سیزدهمین برنامه اذانگاهی شبستان، مولفه‌های مختلف تاثیرگذار در تربیت جوان مومن و دغدغه‌مند انقلابی را مورد توجه قرار داد و فعالیت‌های مسجدی به عنوان مهمترین راهکار تحقق این مساله را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

راه‌های استمرار انس با مسجد از نوجوانی تا بزرگسالی

این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش دارد، با نگاهی متفاوت به موضوع مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.

در ادامه مروری بر آنچه که در برنامه دوشنبه ۶ فروردین مصادف با چهاردهمین روز از ماه رمضان روی آنتن شبکه تهران رفت، خواهیم داشت.

در ابتدای این برنامه گزارشی از مسجد جامع مینودشت و فعالیت‌های بچه‌های این مسجد در رشته‌های مختلف از جمله سرود، تدوین، مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، چندرسانه ای، کلاس های قرآن پخش شد.

تأثیر فعالیت‌های مسجدی در تربیت جوانان مومن و متعهد

همچنین در ادامه گزارشی از شهر تاتار علیا و مسجد خاتم‌النبیین و فعالیت های قرآنی این مسجد که میزبان برادران اهل سنت است پخش شد.

تأثیر فعالیت‌های مسجدی در تربیت جوانان مومن و متعهد

در ادامه برنامه حجت‌الاسلام «مهدی دیندار»، در مسجد صنیع‌الدیوان حضور یافت و در مورد فعالیت‌های مسجد امام حسن عسکری (ع) منطقه ۱۷ تهران سخن گفت.

امام جماعت مسجد امام حسن عسکری (ع) در ابتدای ورود به مسجد در پاسخ به پرسشی در مورد نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نسبت به جذب جوانان به مسجد با توجه به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد کانون های مساجد اظهار کرد: برای پاسخ به این پرسش از سخنان رهبری در مورد فرهنگ استفاده می کنم که فرمودند: « فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفس میکنیم»؛ ما با توجه به سخنان ایشان و منویاتی که در عرصه فرهنگ دارند تلاش کردیم که تمامی فعالیت‌های مسجد در این عرصه باشد، در این راستا اهتمام اهل مسجد این بود که در منطقه ۱۷ تهران، فضا و هوای پاک برای تنفس فرهنگی نوجوان و جوان فراهم کنیم.

تأثیر فعالیت‌های مسجدی در تربیت جوانان مومن و متعهد

وی افزود: تمامی فعالیت‌های مسجد امام حسن عسکری (ع) و پایگاه بسیج بر دو محور و مبنا است، نخست فعالیت در عرصه فرهنگ با عنایت به منویات مقام رهبری که تلاش می کنیم فضا و اتمسفر منطقه را متناسب با انقلاب اسلامی جهت دهیم یعنی فضایی که در آن امکان تربیت جوان مومن انقلابی باشد؛ در این راستا در عرصه فرهنگی چندین کار شاخص داریم که از جمله مهمترین آنها می‌توان به برپایی موکب در کربلای معلی شارع بغداد اشاره کرد، همچنین در ایام دهه فجر دو برنامه شاخص داریم که سال گذشته در دور دوم برنامه‌های این ایام نزدیک به هشتصد نفر از نوجوانان و جوانان شرکت داشتند؛ علاوه بر این مسابقات فناورانه و تکنولوژیک داریم.

امام جماعت مسجد امام حسن عسکری (ع) منطقه ۱۷ تهران تصریح کرد: محور دوم کار ما تربیتی بوده و تلاش می‌کنیم که این رویکرد را در راستای نوجوان و جوان تراز انقلاب اسلامی در همه عرصه های فعالیتی مسجد داشته باشیم؛ البته در این راستا کارگروه متخصص در حوزه مباحث تربیتی داریم که هرکدام از اعضای این کارگروه سه دهه و یا حتی چهار دهه است که در این عرصه فعالیت دارند و در رشته های علوم تربیتی و روانشناسی متخصص هستند، با توجه به آنچه که اشاره شد تلاش ما این است که بتوانیم بچه های مسجد را در هشت ساحت و محور تربیت کرده و پرورش دهیم و تصور می کنم رمز موفقیت ما حتی اگر این تعبیر را به کار ببریم که موفقیت ظاهری داشته ایم، عاملی جز اخلاص بچه های مسجد ندارد.

تأثیر فعالیت‌های مسجدی در تربیت جوانان مومن و متعهد

حجت‌الاسلام دیندار در ادامه و در پاسخ به پرسشی در مورد راهکارهای جذب نوجوانان و جوانان به حضور در مسجد گفت: ما همواره تلاش کرده ایم که این ارتباط و فعالیت مستمر نسل جوان را در مسجد حفظ کنیم؛ البته در این عرصه نمی توان نقش بزرگترها را نادیده گرفت، باید به ریشه‌هایمان نگاهی کنیم؛ بزرگترهایی که خودشان از قدیم الایام فعالیت های تربیتی داشتند و تلاش می‌کردند تا فضایی را برای نوجوانان و جوانان ایجاد کنند تا این قشر نیز در همین مسیر حرکت کنند و موفق هم شدند؛ اکنون فرزندان نسل قبل نیز به همراه والدین در مسجد حضور می یابند، بنابراین نباید نقش تربیت و جایگاه خانواده را نادیده گرفت.

وی گفت: ما همواره به دنبال برنامه های فرهنگی هستیم که عامل جذب به مسجد باشند، از سوی دیگر فعالیت‌های قرآنی متنوعی نیز داریم، از جمله این موارد می‌توان به برنامه حفظ قرآن برای دانش آموزان مقطع ابتدایی اشاره کرد که البته بیشتر آنها جزء ۳۰ را حفظ هستند و برنامه قرآنی حفظ را در طول سال دنبال می کنند، همچنین در حال حاضر هر شب برنامه تفسیر قرآن داریم.

در ادامه برنامه اذانگاهی شبستان، گروه سرود «عروة‌الوثقی» کانون فرهنگی هنری فدک از شهرستان پاکدشت در مسجد صنیع الدیوان حضور یافته و دو سرود را اجرا کردند.

تأثیر فعالیت‌های مسجدی در تربیت جوانان مومن و متعهد

کد خبر 1756134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha