مسجد؛ هویتی زنده در زندگی اجتماعی

مقدم، با اشاره به جایگاه مسجد در شاکله دین مبین اسلام و نقشی که این مکان مقدس در ساحات مختلف از حیات مسلمانان ایفا می‌کند، اظهار کرد: مسجد؛ هویتی زنده در زندگی اجتماعی مومنین است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود.

راه‌های استمرار انس با مسجد از نوجوانی تا بزرگسالی

این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش دارد، با نگاهی متفاوت به موضوع مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.

در ادامه مروری بر آنچه که در برنامه سه شنبه ۷ فروردین مصادف با پانزدهمین روز از ماه رمضان و ولادت امام حسن مجتبی(ع) از آنتن شبکه تهران پخش شد خواهیم داشت.

در ابتدای برنامه حجت‌الاسلام «محمد محمدی» امام جماعت مهمان در مسجد صنیع‌الدیوان (محل ضبط برنامه اذانگاهی شبستان) با اشاره به شخصیت امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: همواره چند ویژگی خاص از آن حضرت در ذهن همه ما نقش بسته است از جمله اینکه کریم بود، لطف داشت و در مدینه به خاک سپرده شد.

مسجد؛ هویتی زنده در زندگی اجتماعی

وی ادامه داد: اما یکی از نکات مهم در مورد کریم اهل‌بیت (ع) صبر فراوان آن حضرت بود که در این مجال فرازی از زندگی آن امام همام و نحوه مواجه ایشان را بیان می‌کنم؛ روایت است که گویا شخصی از شام به مدینه آمده بود و از مردم سوال کرد که خانه حسن بن علی کجاست؟ خودش کجاست؟ در همان اثنا اتفاقا امام حسن (ع) از آن کوچه عبور می کرد و مردم به او گفتند که این مرد حسن بن علی (ع) است؛ مرد سوال کرد آیا تو حسن هستی؟ حضرت پاسخ داد: بله. آن مرد نیز ناگهان شروع به ناسزا گفتن و دشنام دادن کرد، امام (ع) مشاهده کرد اسبی که مرد بر آن سوار شده است بی قراری می کند لذا لجام اسب را گرفت و به سمت سایه بُرد چراکه حیوان در آفتاب ایستاده بود، پس از آن مرد دیگر سخنی نگفت. امام حسن (ع) سوال کرد که تاکنون تو را اینجا ندیده ام، اهل کجایی؟ اگر گرسنه هستی تو را سیراب کنیم، اگر پول لازم داری به تو عطا کنیم، اگر مکانی برای ماندن نداری برایت فراهم کنیم و ... ، آن مرد پاسخ داد که پشت سر شما صحبت‌های ناروایی شنیده بودم اما دیدم که چه قدر مهربان هستی و هرآنچه که در مورد شما می گفتند خلاف واقع بوده است.

در ادامه گزارشی از مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری استان مرکزی از جمله کانون‌های شهید کوچکی، حواریون، تربیت، ابوذر، فاطمه الزهرا (س) پخش و ذیل این گزارش «مرتضی انقانی»، با اشاره به طرح اوقات فراغت در کانون‌های مساجد سراسر کشور با عنوان «مسجد، کانون نشاط» اظهار کرد:  این برنامه بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا دوباره اجرایی شد.

مسجد؛ هویتی زنده در زندگی اجتماعی

مسجد؛ هویتی زنده در زندگی اجتماعی

مسجد؛ هویتی زنده در زندگی اجتماعی

مسجد؛ هویتی زنده در زندگی اجتماعی

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان مرکزی ادامه داد: از میان ۶۰۰ باب کانون فرهنگی هنری در سطح استان نیمی از کانون‌ها برای اجرای این طرح اعلام برنامه کرده و در نهایت این برنامه ها را اجرا کردند.

اما در ادامه برنامه اذانگاهی شبستان، «احمد رفیعی» مدیر کانون فرهنگی هنری «مفتح‌الابواب» مسجد سیدالشهدا شهر وردنجان به همراه دخترش «نگار رفیعی» در مسجد صنیع الدیوان به عنوان مهمان حضور یافت.

 احمد رفیعی در ابتدا ضمن معرفی شهر وردنجان گفت: این شهر در ۱۵ کیلومتری شهر کُرد، مرکز استان چهار محال و بختیاری واقع شده و از شهرهای شهیدپروری است که در دوران جنگ تحمیلی با وجودی که جمعیتی تقریبا بیش از هزار نفر داشت، نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت‌اش به شهادت رسیدند.

مسجد؛ هویتی زنده در زندگی اجتماعی

در ادامه برنامه این پدر و دختر به صورت مشترک تازه‌ترین سروده خود با موضوع «فرزندآوری» را برای مخاطبان خواندند که در ادامه بخش‌هایی از این شعر تقدیم نگاه مخاطبان خبرگزاری شبستان می شود:

هرچه بچه بیشتر در خانه بازی بیشتر
دوری از آفات دنیای مجازی بیشتر
این بیان ساده حرف کل تک فرزندهاست
می‌دهد بازی میان جمع فازی بیشتر 
هم شود هر خانه با فرزندانش غرق شور 
هم دهد دولت به آنها امتیازی بیشتر
هم شود فیزیک و شیمی از نوابغ بهره‌مند
هم یقینا نخبه‌هامان در ریاضی بیشتر 

این گزارش می افزاید: بخش دیگر از برنامه شبستان اختصاص به اجرای گروه سرود دختران «نغمه سپیدار» از کانون فرهنگی هنری «ثارالله» منطقه۱۱ تهران داشت.

مسجد؛ هویتی زنده در زندگی اجتماعی

در ادامه برنامه «مهدی مقدم» به عنوان مهمان دیگر برنامه اذانگاهی شبستان در مسجد صنیع الدیوان حضور یافت.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با بیان اینکه توفیق آشنایی و دوستی با مسجد از نعماتی است که خداوند می‌تواند نصیب هر فرد کند، افزود: مسجد پیر و جوان نمی شناسد و از نظر من مسجد یک موجود وهویت زنده است که چندان نمی‌توان آن را با مکان دیگری مقایسه کرد، از مسجدالحرام گرفته که مسجد محوری در اسلام است تا مسجدی کوچک در بازار؛ من مسجدی را در یزد به یاد دارم که ۱۲ متر بود اما هویت داشت، شاید تشبیه غلطی نباشد که در این مجال بگویم که مثل قرآن که صرفا یک کتاب نیست بلکه هویت و حیاتی دارد مسجد نیز چنین موجود نورانی است.

مسجد؛ هویتی زنده در زندگی اجتماعی

وی در بخش دیگری از مباحث خود در مورد لزوم حضور و ارتباط با مسجد گفت: اصلی‌ترین چیزی که برای آشتی با مسجد لازم است اعتقاد به این مساله است که انسان به مسجد نیاز دارد؛ مسجد موجودی است که خداوند گویا برای هویت و زندگی اجتماعی و جمع پذیری ما قرار داد؛ مسجد خانه‌ای منصوب به خداوند است که مومنین در آن حضور یافته و در آنجا با یکدیگر آشنا شده و اتفاقات خوبی را رقم می‌زنند، در نتیجه اینکه افراد بدانند به مسجد، آرامش، ارتباط و هویت‌ آن برای سعه وجودی خود نیاز دارند امر مهمی است.

مقدم در ادامه مباحث خود به فعالیت بیش از ۲۸ هزار باب کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد کشور اشاره کرد و افزود: کانون‌ها متشکل از نوجوانان و جوانانی هستند که کارهای فرهنگی هنری در مسجد دارند، البته این فعالیت‌ها در مساجد وجود داشت و شاید این پرسش ایجاد شود که چرا این اقدامات در قالب این ساختار و تشکیلات نیز ارایه می شود که در پاسخ باید بگویم علت ایجاد هم‌افزایی و هم‌آهنگی، متناسب با نیازها و رخدادهای زمانه است و اینکه از علوم مرتبط عرصه فرهنگ و هنر مطلع شویم، لذا کانونها در این راستا تاسیس و در همین گستره نیز فعالیت دارند.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور تصریح کرد: از سوی دیگر از جمله اهداف ما از تاسیس کانونها این بود که در هر نقطه ای که مسجدی قرار دارد، فعالیت ها با نظم و رونق بیشتری شکل گرفته و اهداف بلندتری در سطح محله دنبال شود.

مسجد؛ هویتی زنده در زندگی اجتماعی

مقدم با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد از شهرها و روستاهای مختلف تولیدات فرهنگی هنری در عرصه سرود و نمایش دارند، افزود: همه این آثار حاصل فعالیت و رشد در کانون ها هستند که امیدواریم با رونق بیشتری ادامه یابد.

وی در ادامه به جشنواره ملی تئاتر شبستان که آیین اختتامیه آن ۱۸ اسفندماه همزمان با سالروز تاسیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور برگزار شد اشاره کرد و گفت: ذیل برگزاری این جشنواره، ۱۴ مسجد منتخب استان تهران پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و مغرب و عشا میزبان اجرای گروه‌های تئاتر برگزیده بودند که از استانهای مختلف در این مساجد حضور یافتند و با موضوعات مختلفی به اجرای نمایش پرداختند که با استقبال فراوانی همراه بود.

کد خبر 1756224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha