ارزیابی مثبت غربی‌ها از عملکرد آموزشی دانش‌آموزان مسلمان در ماه رمضان

مطالعه علمی انجام شده درباره تاثیر آموزشی ماه مبارک رمضان حاکی از آن است که عملکرد آموزشی پس از ماه رمضان در میان دانش آموزان و دانشجویان مسلمان در کشورهای مسلمان و اقلیت مسلمان در غرب اروپا مثبت بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از البلاد، مطالعه علمی که مجله «رفتار اقتصادی و سازمانی» درباره تاثیر آموزشی ماه مبارک رمضان منتشر کرد، حاکی از آن است: عملکرد آموزشی پس از ماه رمضان در میان دانش آموزان و دانشجویان مسلمان در کشورهای مسلمان و اقلیت مسلمان در غرب اروپا مثبت بوده است.

در این مطالعه آمده است: نمرات دانش آموزان و دانشجویان مسلمان پس از ماه رمضان در نتایج آزمون‌های ریاضیات و علوم افزایش می یابد. شکاف نمراتی بین مسلمانان و غیر مسلمانان در عملکرد آموزشی کاهش می یابد.

در همین حال، پرفسور گیدو شویردت، رئیس بخش اقتصاد عمومی در دانشگاه کونستانز در آلمان گفت: ما تأثیرات عملکرد در ماه رمضان را مطالعه نکردیم، اما در تحقیق خود بر شدت تأثیر روزه‌داری بعد از ماه رمضان و اندازه‌گیری میانگین ساعات روزه‌داری روزانه و تأثیر آن بر عملکرد آموزشی به دو صورت تمرکز کردیم.

وی ادامه داد: در ابتدا در کشورهای مسلمان نشین با استفاده از مجموعه داده‌های مطالعه بین المللی ریاضیات و علوم (TIMSS) بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ میلادی متوجه می شویم که افزایش ۱.۲۵ ساعت زمان روزه داری در ماه رمضان باعث افزایش نمرات دانش آموزان در آزمون ریاضیات و علوم نزدیک به ۱۱ درصد می‌شود.

این پرفسور ادامه داد: دوم در داخل کشورهای اروپایی در میان دانش‌آموزان و دانشجویان با گرایش‌های مذهبی مختلف و با استفاده از مجموعه داده‌های برنامه ارزیابی بین‌المللی دانش‌آموزان (PISA) بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۸ از هشت کشور بزرگ اروپای غربی، دریافتیم که افزایش ۱۰ دقیقه ساعات روزه‌داری در ماه رمضان شکاف در نتایج آزمون برنامه‌ها بین دانش آموزان و دانشجویان مسلمان و غیرمسلمان را بین ۲.۵ تا ۳.۰ درصد به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

وی افزود: برآوردهای ما بر اساس داده‌های موجود بر عملکرد آموزشی دانش آموزان و  دانشجویان مسلمان تأثیر مثبتی را برای دو گروه نشان داد.

شویردت معتقد است که فعالیت‌های مذهبی بر مهارت‌های فردی از طریق توانایی‌های غیرشناختی یا مهارت‌های شخصی مرتبط با عملکرد دانش‌آموزان و دانشجویان، تأثیر می‌گذارد.

این پرفسور آلمانی  با اشاره به اینکه مهارت های فردی از عوامل بیرونی هستند گفت: این عوامل در شکل گیری سرمایه انسانی تاثیر مثبت دارند، به همین دلیل ما انتظار داریم فعالیت های مذهبی مانند روزه داری ماه مبارک رمضان با عملکرد آموزشی ارتباط مثبت داشته باشد.

وی ادامه داد: پیوند فعالیت های دینی و عملکرد آموزشی موجب شکل گیری سرمایه اجتماعی (دانش) و هویت اجتماعی می شود و این خود به ایجاد سرمایه انسانی (مهارت ها و توانایی های افراد) کمک می کند.

شویردت احتمال می‌دهد که بیشتر دانش آموزان و دانشجویان متدین ارتباطات اجتماعی گسترده‌ای داشته باشند، به طوری که کودکان می توانند از طریق فعالیت‌های مذهبی، دوستانی با پیشینه‌های اجتماعی و اقتصادی بالاتر پیدا کنند.

 این پرفسور  اظهار داشت: نتایجی که به دست آورده‌اند، نشانه این است که فعالیت‌های مذهبی با تسهیل در شکل‌گیری هویت مشترک در بین دانش‌آموزان و دانشجویان و تجهیز آنها برای دسترسی به شبکه‌ای از روابط اجتماعی بر عملکرد آموزشی تأثیر می‌گذارد.

کد خبر 1756272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha