به مناسبت سالروز فرمان تاسیس مسجد مقدس جمکران؛

تدبیر امام زمان (عج) برای جهانی شدن فرهنگ انتظار

از میزبانی زائران اربعین تا بزرگ ترین اعتکاف کشور در میعاد منتظران
تدبیر امام زمان (عج) برای جهانی شدن فرهنگ انتظار

مسجد مقدس جمکران، روز هفدهم رمضان ۳۹۳ هجری به امر حضرت بقیة الله (عج) در جمکران قم بنا شد و امروز این مسجد مقدس سالانه ۲۰میلیون زائر دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، مسجد مقدس جمکران، روز هفدهم رمضان ۳۹۳ هجری به امر حضرت بقیة الله (عج) در جمکران قم بنا شد. این مسجد به فرمان مستقیم حضرت مهدی (عج) به فردی بنام حسن بن مُثله‌ی جمکرانی و سید ابوالحسن رضا یکی از علمای آن زمان ساخته شد و امروزه تبدیل به پایگاهی برای نشر معارف اهل بیت و مهدویت شده است.

به همین مناسبت به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت های این مسجد مقدس گفتگویی انجام داده ایم با حجت الاسلام والمسلمین یاسین حسین آبادی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران که در پی می آید:

میزبانی از زائران نوروزی

از میزبانی از زائران کربلا تا برپایی بزرگ ترین مراسم اعتکاف کشور در مسجد جمکران

حجت الاسلام والمسلمین حسین آبادی در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم، با اشاره به برنامه های نوروزی مسجد مقدس جمکران گفت: در ۵روز اول تعطیلات نوروزی میزبان ۵ میلیون زائر بودیم.

وی تصریح کرد: همچنین برخی از شبستان ها از جمله شبستان کربلا و شبستان امیرالمومنین برای استراحت زائران آماده شده است و مواکب مسجد درمحل درب های یک، دو و شش برای سحری و افطاری همراه با برنامه های متعدد فرهنگی آموزشی تبلیغی در خدمت زائران است.

برگزاری مراسم اعتکاف با حضور ۲۴۰۰ معتکف

از میزبانی از زائران کربلا تا برپایی بزرگ ترین مراسم اعتکاف کشور در مسجد جمکران

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در ادامه با اشاره به برگزاری مراسم اعتکاف در این مسجد مقدس گفت: در ماه رجب آیین معنوی اعتکاف با حضور دو هزار و ۴۰۰ معتکف آقا و خانم در این مکان مقدس برگزار شد.

حجت الاسلام حسین آبادی با اشاره به اینکه از وظایف مسجد مقدس جمکران برگزاری آیین اعتکاف است، گفت: این مراسم همه ساله در ایام البیض ماه رجب، دهه آخر ماه مبارک رمضان و همینطور به صورت فصلی در مواقع مختلف به صورت گروهی برگزار می شود.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز مطابق سال های قبل در ایام رجبیه پذیرای ۲۴۰۰ نفر از معتکفین عزیز بودیم که از این تعداد ۱۲۰۰ نفر آقا در مسجد امام علی علیه السلام و ۱۲۰۰ نفر بانو در مسجد فاطمه الزهرا سلام الله علیها حضور داشتند.

برپایی موکب دائمی جمکران در عمود ۱۰۹۰

از میزبانی از زائران کربلا تا برپایی بزرگ ترین مراسم اعتکاف کشور در مسجد جمکران

حجت الاسلام حسین آبادی  همچنین با اشاره به فعالیت های مسجد در ایام اربعین گفت: دو اقدام بزرگ در این ایام توسط مسجد مقدس جمکران برگزار می شود؛ در وهله اول با توجه به اینکه مسجد یکی از مسیرهای تردد زائرین ایرانی و زائرین مرزهای شمالی و شرقی است یکی از اقدامات مسجد پذیرایی ومیزبانی از زائران عبوری است.

وی ادامه داد: قرارگاه اربعین ۲ سال است که با محوریت پذیرایی از زائران غیر ایرانی در مسجد فعال شده است که شامل اسکان، پذیرایی، اطعام، برنامه های فرهنگی، تبلیغی و ترویجی و غیره می شود.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با اشاره به بخش دوم فعالیت ها در ایام اربعین گفت: سال هاست که موکب مسجد جمکران در عمود ۱۰۹۰ مسر نجف به کربلا برپا شده است و در دو سال گذشته اقدام به خرید زمین موکب مسجد مقدس جمکران به همت خیرین کرده ایم که تصمیم گرفته شد با همراهی مهدی یاوران و خیرین، پایگاه دائمی مسجد مقدس جمکران در جاده نجف به کربلا فعال شود که در حال تجهیز است تا بتوانیم خدمات مختلفی را نه فقط در ایام اربعین؛ بلکه در تمام طول سال به زائران اباعبدالله (ع) ارائه کنیم.

مهدی یاوران ۸ سال اخیر منتخب مسجد جمکران

از میزبانی از زائران اربعین تا برپایی بزرگ ترین مراسم اعتکاف کشور در مسجد جمکران

حجت الاسلام حسین آبادی در بحش دیگری از سخنان خود گفت: مسجد مقدس جمکران از سال ۹۵ در اقدامی برای تکریم و تقدیر از مهدی یاوران و افرادی که بیشترین خدمت حقیقی و واقعی به فرهنگ انتظار و ساحت مقدس حضرت ولی‌عصر (ع) را داشتند به خصوص در عرصه بین المللی در شب نیمه شعبان یکی از شخصیت‌های جهان اسلام را به عنوان مهدی یاور سال انتخاب و معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: این برنامه ویژه در سالهای اخیر به ابعاد بین المللی جشن نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران و تقویت و پاسداشت جریان مقاومت در کشورهای اسلامی کمک کرده است.

حجت الاسلام حسین آبادی  تصریح کرد: در سال ۹۵ و در اولین سال برگزاری این برنامه که خباثت‌ها علیه حزب الله لبنان از سوی رژیم اشغالگر قدس به اوج خود رسیده بود؛ از سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به عنوان مهدوی یاور سال معرفی و تجلیل شد.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران افزود: در سال ۹۶ شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه که در آن سال در منزل شخصی خود در شهر زاریا ایالت کادونا توسط نیروهای نظامی و عوامل دولتی به دلایل واهی همچون تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی در جلوی چشمان خانواده و شاگردانش بازداشت و راهی زندان شد به پاس تلاش‌های وافی این عالم مجاهد در راستای ترویج مکتب اهل بیت عصمت و طهارت و تشییع به عنوان مهدی یاور نمونه سال معرفی و تجلیل شد.

حسین آبادی ادامه داد: در سال ۹۷ و در سومین سال از اجرای طرح مهدی‌یاور سال در مسجد مقدس جمکران، از حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به پاس مجاهدت‌های این فرماندهان جبهه مقاومت در مبارزه با داعش به عنوان مهدی یاوران سال تجلیل شدند که سردار سلیمانی در پیامی اعلام کرد به دلیل آنکه ابومهدی المهندس مهمان ما است و حضور من ممکن است حضور وی را تحت الشعاع قرار دهد در این مراسم حضور نخواهد یافت و تاکید کرد، انتخاب ابومهدی المهندس به عنوان مهدی‌یاور سال کافی است چراکه او واقعاً سرباز امام زمان (عج) است.

وی افزود: در سال ۹۸ نیز به دلیل تحولات کشور بحرین و مجاهدت‌های آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور برای مبارزه با جنایت‌های آل خلیفه، موجب شد تا این عالم که به تازگی به قم مهاجرت کرده بود، به عنوان مهدی یاور سال مسجد مقدس جمکران در شب نیمه شعبان انتخاب و از وی تجلیل شود.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: در سال ۹۹ سردار جانباز علی فضلی، فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسدار امام حسین علیه السلام که به عنوان شهید زنده از او یاد می‌کنند و در آن سال به دلیل عوارض ناشی از مجروحیت و جانبازی در بیمارستان بستری شده بود و دروان نقاهت خود را سپری می‌کرد به عنوان مهدی یاور سال تجلیل شد.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ نیز تندیس «کلمه الباقیه» توسط حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران به حجت الاسلام والمسلمین هاشم الحیدری بنیانگذار و دبیرکل جنبش اسلامی عهد الله عراق به عنوان مهدی یاور سال مسجد مقدس جمکران اهدا شد اما در دوسال گذشته این برنامه برگزار نشده است.

تدوین سند توسعه‌ فرهنگ مهدویت و انتظار

از میزبانی از زائران اربعین تا برپایی بزرگ ترین مراسم اعتکاف کشور در مسجد جمکران

وی در ادامه با اشاره به سند توسعه‌ی فرهنگ مهدویت و انتظار گفت: در سال ۱۴۰۱ سند توسعه‌ی فرهنگ مهدویت و انتظار از سوی رییس جمهور ابلاغ شد و به ریاست حوزه‌ی علمیه و دبیری مسجد مقدس جمکران رقم خورد، در واقع مسجد مقدس جمکران یک نقش ویژه‌ای را در حوزه‌ی مهدویت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفا می‌کند، در واقع ایفای نقش مسجد مقدس جمکران را در حوزه‌های خدمات اجتماعی و کمک به نیازمندان شاهد هستیم که گامی به سوی جامعه‌ی مهدوی است؛ از اطعام‌های مهدوی گرفته تا توزیع‌ اقلام و بسته‌های معیشتی بین نیازمندان و گرفتارانی که در این حوزه‌ها نیازمند هستند.

مسجد جمکران مرکز صدور فرهنگ مهدویت و انتظار

حسین آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش مسجد جمکران در ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار گفت: مسجد مقدس جمکران، یک مزیت خاصی دارد و هرساله در نیمه شعبان، میلیون ها زائر از نقاط مختلف ایران و جهان به صورت خودجوش در این مکان مقدس حضور پیدا می کنند لذا رسالت مهمی بر دوش داریم و خادم رائرین و مبلغین و مروجین فرهنگ مهدویت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مسجد جمکران، ظرفیت ۲۰ الی ۲۵ میلیون زائر را دارد؛ این استقبال و اقبال به مسجد جمکران علاوه بر داخل، از سوی کشورهای مسلمان منطقه و خارج از کشور نیز وجود دارد. درخواست هایی از مسجد سهله، مسجد قائم لبنان و برخی مساجد دیگر برای ارتباط بیشتر با مسجد جمکران داشتیم. به عنوان مثال از سوی سید حسن نصرالله، پیامی مبنی بر خواهر خواندگی و ارتباط بیشتر مسجد قائم با مسجد جمکران داشتیم.

حسین آبادی با اشاره به ضرورت تقویت ابعاد فرهنگی و بین‌المللی مسجد جمکران گفت:موضوع مهدویت و انتظار موضوع بسیار مهم و دارای ظرفیت های عظیمی است و لازم است استفاده از این ظرفیت و تبیین ابعاد آن برای نسل جوان و صدور و گسترش این اندیشه و فرهنگ، اهتمام بیشتری صورت پذیرد.

کد خبر 1756387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha