مومن تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: تبدیل تهدیدها و بحران ها به فرصت از خصایص مومن و سیره اهل بیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام  «مسعود عالی» در  برنامه یک ظهر بهاری که در جوار آستان مقدس حضرت زینب خواهر امام رضا علیه‌السلام در اصفهان برگزار شد با اشاره به این که یکی از خصوصیات مومن استفاده از فرصت های زندگی است اظهار داشت: مومن از فرصت های زودگذر زندگی درست استفاده می کند و بلکه بالاتر تهدیدها را تبدیل به فرصت و بلاها را تبدیل به نعمت می کند.
این کارشناس دینی با استناد به تعبیر شهید سلیمانی در خصوص استفاده از تهدیدها گفت: شهید سلیمانی جمله طلایی و حکیمانه ای داشت و خود نیز به آن عمل کرد و این تعبیر این بود که فرصتی که در تهدیدها و بحران ها وجود دارد در خود فرصت ها نیست.
وی افزود: نعمت ها و بلاها امور نسبی هستند، یعنی این گونه نیست که بلا و نعمت تا آخر وجود داشته باشد، بلکه قابل جابه جایی بوده و برخی اوقات نعمت تبدیل به بلا و بلا تبدیل به نعمت می شود.  


این خطیب تغییر نعمت به بلا و بالعکس را نتیجه اعمال خود انسان عنوان کرد و ادامه داد: اگر انسان نعمت ها را شکر کرد خداوند نعمت خود را بیشتر می کند، اما اگر در مقابل نعمت ها، کفران نمود و نعمت ها را خرج دشمن خدا کرد، به جای آن که نعمت را وسیله قرب به خدا و بالا رفتن قرار دهد، خداوند نعمت را تبدیل به بلا می کند.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر اگر انسان دچار تهدید یا بحرانی شد و در آن بلا بندگی کرد، خداوند می فرماید از آنجا که در بلا و بحران به بندگی وفا کردید لشکر خود را برای کمک می فرستم.


استاد حوزه خاطر نشان کرد: این گونه نیست که مومن بلا نبیند، بلکه در بلا درمانده نمی شود و به بن بست نمی رسد و خداوند وعده داده است که گشایش ایجاد می کند، لذا این فرمول عالم و سنت خدا است.


حجت الاسلام عالی با تاکید بر ثبات سنت ها و قوانین الهی تصریح کرد: اگر فردی این سنت ها را رعایت کند می تواند بلا را به نعمت تبدیل نماید.  


این خطیب با اشاره به نمونه معاصر تبدیل تهدید به فرصت در فتنه داعش گفت: یکی از بزرگ ترین تهدیدهای زمان ما داعشی بود که ساخته قدرت های استکباری قرار داشت و یک پروژه مطالعه شده بود تا مسلمانان علیه یکدیگر بجنگند و یکی از اهداف آن این بود که اسراییل در حاشیه امن قرار گیرد و قدرت اول منطقه می شود.


وی عنوان کرد: شهید سلیمانی و مدافعان حرم با بصیرت و تقوا رفتند و این قائله را که بر اساس برآورد دشمن حداقل 30 سال منطقه غرب خاورمیانه را درگیر آشوب می کرد، این تهدید را به فرصت تبدیل نمودند و به جای آن که اسراییل قدرت اول منطقه شود ایران قدرت منطقه شد و تا پشت دیوارهای اسراییل رفت، لذا شهید سلیمانی و مدافعان حرم از فرمول الهی استفاده کرده و در دل بلا و بحران بندگی خدا کردند.  


حجت الاسلام و المسلمین عالی درس زندگی وجود مقدس امام مجتبی(ع) را بهره گیری حضرت از تهدیدها و تبدیل آنها به فرصت بیان کرد و افزود: امام مجتبی(ع) در زمان خود بزرگ ترین تهدید را به فرصت تبدیل کرد ولذا بی جهت نیست که پیامبر فرمود"اگر عقل به شکل به یک انسان تجسم پیدا می کرد حسن بود".


این کارشناس دینی به تبیین مسائل دوران حکومت امیرمومنان(ع) و وقایع زمان خلافت حضرت تا دوران حکومت امام حسن محتبی(ع) پرداخت و عنوان کرد: حکومت امیرمومنان(ع) مصادف با مشکلات فراوان بود؛ به خصوص این که در زمان خلفا، بنی امیه نیز بر سر کار آمده بودند و علاوه بر آن برخی از ماموران و کارگزاران حضرت یا ضعیف و یا فاسد بودند و هم چنین حضرت با غارتگری ها و ضربه زدن ها معاویه نیز مواجه بود.


وی در ادامه به خیانت سرداران امام مجتبی(ع) و روند صلح حضرت با معاویه اشاره کرد و افزود: 12 هزار نیروی امام، آماده جنگ با معاویه بودند، اما شبانه فرمانده لشکر حضرت، 8 هزار نفر از نیروها را برداشت و به سمت معاویه فرار نمود و حتی با خنجر امام را زدند و به نوعی حضرت را ترور کردند.


حجت الاسلام عالی، به تبیین گزینه های پیش روی امام مجتبی(ع) در برخورد با معاویه پرداخت و گفت: اگر امام آن روز می جنگید، امروز اسلام اموی وجود داشت و معاویه سراسر عالم اسلام را تصرف می کرد و دیگر اسلام علوی وجود نداشت و در عین حال اگر امام اسیر نیز می شد، معاویه به تلافی فتح مکه و آزاد شدن ابوسفیان، امام را آزاد می کرد و از آن پس امام مجتبی(ع) و شیعیان آزاد شدگان دست معاویه می شدند و این ننگ در تاریخ بر جبین شیعیان می ماند.


وی خاطر نشان کرد: گزینه سوم صلح بود، چرا که گاهی شجاعت صلح کردن از شجاعت جنگیدن بیشتر است، لذا حضرت با شرایطی حکومت را تحویل داد تا چهره خبیث معاویه برای مردم روشن شود و در موقعیت دیگری به معاویه و بنی امیه ضربه بزند و آن موقعیت در زمان امام حسین(ع) و عاشورا بود که سبب حفظ دین شد.

 خطیب برجسته مذهبی خاطرنشان ساخت این درس امام مجتبی(ع) است و حضرت کاری کرد تا امروز به جای آن که اسلام اموی داشته باشیم، اسلام علوی در اختیار ما باشد و آن تهدید را به فرصت تبدیل کرد.
 

کد خبر 1756407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha