پویش حمایت از مردم فلسطین توسط بچه های مسجد اجرا می‌شود/ مسجدی ها را در جریان سازی ها نادیده نگیریم

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده با اشاره به جنایات رژیم غاصب اسراییل در غزه، ضمن تاکید بر اینکه درد فلسطین تکراری نمی‌شود؛ همسنگران مسجدی را به شرکت در پویش حمایت از مردم فلسطین دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، جمعه شب ۱۰ فروردین ماه در برنامه زنده «به افق فلسطین» با اجرای «سید حسین حسینی» از شبکه افق حضور یافت و پیرامون مساله فلسطین، مسجدالاقصی، نقش مسجدی‌ها در این عرصه و همچنین پویش سراسری حمایت از مردم فلسطین با همکاری مساجد سراسر کشور سخن گفت.

پویش حمایت از مردم فلسطین توسط بچه های مسجد اجرا می‌شود/ مسجدی ها را در جریان سازی ها نادیده نگیریم

در آغاز برنامه طی برقراری ارتباط زنده تصویری با «یوسف الفروی» کارشناسی مسایل سیاسی از سوریه، در مورد مسایل غزه گفت وگو و تبادل نظر شد و از جمله این پرسش از سوی مجری برنامه «به افق فلسطین» مطرح شد که دلیل دستور نتانیاهو به روسای موساد و شاباک برای سفر به دوحه و قاهره و مذاکره با روسای این دو کشور در رابطه مساله تبادل اسرا و آتش‌بس و وضعیت غزه چیست؟

الفروی، در پاسخ به این پرسش با بیان اینکه وضعیت کابینه نتانیاهو بهم ریخته است، گفت: آنها خودشان فکر می‌کنند با توجه به تشدید فشارهای جهانی علیه اسراییل و با نظر به جلسه چند روز قبل سازمان ملل این رویکرد باید انجام شود و فکر می کنم درست است که شاید بخواهند گفت‌وگوها را از سر بگیرند اما نهایتا آنها نمی توانند چیزی را نهایی و یا کاری کنند که آتش‌بس انجام شود، حداقل من چندان خوشبین نیستم چراکه جنبش مقاومت خواسته‌هایی دارد که آنها نمی توانند تامین کنند.

پویش حمایت از مردم فلسطین توسط بچه های مسجد اجرا می‌شود/ مسجدی ها را در جریان سازی ها نادیده نگیریم

این کارشناسی مسایل سیاسی ادامه داد: سربازان ارتش اسراییل خسته شدند و خواستار آتش‌بس هستند، اما کابینه نتانیاهو نمی‌توانند آتش‌بس مورد نظر گروه‌های فلسطینی را انجام دهند، من فکر می‌کنم آنها می‌خواهند فرار رو به جلو کنند و از آمریکایی‌ها امتیاز بگیرند؛ در حال حاضر نیز بحث تبادل اسرا و زندانیان با توجه به جنایاتی که اسراییل داشته، مطرح است اما باید دید گروه‌های مقاومت با این آتش‌بس کنار می‌آیند؟ مقاومت حق‌هایی برای خود قایل است و قضیه به این راحتی حل نمی شود.

اما در ادامه برنامه حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده، در استودیوی برنامه «به افق فلسطین» حضور یافت و در پاسخ به نخستین سوال مجری در مورد مسجدالاقصی و جایگاه این مسجد نزد مسلمانان، اظهار کرد: مسجدالاقصی از مساجد اربعه ما مسلمانان محسوب می‌شود و به تعبیری به آن بیت المقدس می گوییم؛ برای اقامه هر رکعت نماز در مساجد اربعه هزاران رکعت ثواب نوشته و توصیه شده است در این مساجد نماز بخوانیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: مزار بسیاری از انبیا در مسجدالاقصی و غزه واقع شده است، پدربزرگ پیامبر (ص) در غزه دفن شده است، غزه علاوه بر اینکه مملکت اسلامی بوده و شرف و ناموس ما آنجاست؛ از سوی دیگر مکانی است که پیامبر (ص) از آنجا به معراج رفته و قبله اول مسلمین است، زمانی که رسول اکرم (ص) در مکه بودند و ۱۴ ما نخستی که در مدینه حضور داشتند به سمت بیت المقدس نماز را اقامه می کردند و این مسجد قبله اول مسلمین بود.

پویش حمایت از مردم فلسطین توسط بچه های مسجد اجرا می‌شود/ مسجدی ها را در جریان سازی ها نادیده نگیریم

وی گفت: همه این موارد نشان‌دهنده آن است که این نقطه برای ما هم از نظر اعتقادی و هم از این حیث که کشور اسلامی بوده و ناموس ما آنجا مستقر است اهمیت دارد؛ در این راستا سالروز به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شد؛ چراکه حدود ۹۰ سال قبل صهیونیست‌ها مسجدالاقصی را به آتش کشیدند و ۶۰ سال بعد از آن نیز تعرضی اتفاق افتاد؛ بنابراین کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی این روز را به عنوان روز جهانی مسجد نام نهادند که در همه دنیا مورد تکریم است و با توجه به فلسفه این نامگذاری گفت وگو در مورد مسجد در این روز متصل به محور مقاومت می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده در ادامه و در پاسخ به پرسشی در مورد حضور مسجدی‌ها و واکنش آنها نسبت به مساله غزه و بعضا حضوری که شاید دیده نشده است، پاسخ داد: از مشکلات اصلی مساجد این است که دوربین‌ها روی آنها زوم نیست؛ دوربین‌ها را جای دیگر زوم کرده‌ایم یعنی هرجا که بیشتر دیده می شود و بعد مساجد را متهم می کنیم و می گوییم پس مسجد کجاست؟ پاسخ این است که همین پویش‌های میلیونی که مردم ثبت‌نام می کنند از کجا نشان می گیرد؟ همه این افراد متشکل از بچه‌مسجدی‌ها هستند؛ حضور در پویش ها و تجمعات و آماده شدن برای مبارزه با اسراییل از همین مساجد است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور افزود: همه نظرسنجی‌های معتبر حتی قبل از اتفاق مهرماه و پس از آن نشان می‌دهد که مردم ما پای آرمان‌های فلسطین ایستاده‌اند و اسرائیل را دشمن خود می‌دانند، اما اینکه سوال شود مسجد و مسجدی ها کجا هستند باید بگویم مسجد همین جامعه ایمانی ماست، متاسفانه ما نمی توانیم قطره‌هایی را که در محلات مستقر هستند، نشان بدهیم؛ البته هنوز به این جایگاه که مساجد نقش خود را در تمدن نوین اسلامی نشان دهند نرسیده ایم، اما در عین حال نمی توان گفت که مسجد هیچ نقشی ندارد؛ این شرایط مثال همان ماهی است که تا وقتی در آب است نقش آب را نمی فهمد و وقتی که از آب دور افتاد متوجه این موضوع خواهد شد.

پویش حمایت از مردم فلسطین توسط بچه های مسجد اجرا می‌شود/ مسجدی ها را در جریان سازی ها نادیده نگیریم

وی با بیان اینکه مساجد هنوز پایگاه انسان‌سازی هستند و در عرصه فرهنگ و هنر عملیاتی کار می کنند، تصریح کرد: سوال این است که آیا می توان بهتر از آن بود؟ پاسخ مثبت است، ما حدود ۸۰ هزار مسجد داریم، در کشوری به این وسعت با حدود ۸۵ میلیون جمعیت ۸۰ هزار مسجد عدد بزرگی نیست؛ اما اینکه تشکیلاتی کار کنیم و اجتماعات بزرگ مسجدی را شکل دهیم و از سوی دیگر از زبان رسانه به بهترین شکل استفاده کنیم جای بحث دارد.

این گزارش می افزاید: ادامه این برنامه اختصاص به برقراری ارتباط زنده تصویری با «حسین محمدی» مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان زنجان داشت.

محمدی در مورد فعالیت‌های دانشجویی و واکنش‌ها در خصوص جنایات رژیم اسراییل در غزه و تجمعاتی که برگزار شد، گفت: پس از اتفاقات غم‌انگیز و وحشتناک در بیمارستان شفا در غزه، دانشجویان و مردم در یک تلاطم افتادند و پیام می دادند که کاری بکنیم ولو اینکه کار کوچکی باشد؛ از سوی دیگر با توجه به این که در ایام تعطیلات قرار گرفته‌ایم درخواست این بود که تجمعی حتی کوچک و محدود برگزار شود، لذا ما فراخوان دادیم و بنا را بر این گذاشتیم که محل برگزاری تجمع در گلزار شهدای زنجان باشد چراکه شهدا شروع‌کننده مسیر مقاومت بودند؛ بنابراین این برنامه برگزار شد و همان شب حاج «مهدی رسولی» برای سخنرانی آمد و ما آنجا اعلام کردیم که فعلا همین کار از دستمان بر می آید که فریاد بزنیم و اتفاقا بازخوردهای خوبی داشت و امیدواریم که در آینده تنور این اعتراضات گسترش یابد.

پویش حمایت از مردم فلسطین توسط بچه های مسجد اجرا می‌شود/ مسجدی ها را در جریان سازی ها نادیده نگیریم

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان زنجان در ادامه در مورد جنبش‌های دانشجویی و واکنش آنها بعد از ماجرای غزه اظهار کرد: جنبش‌ها دو کار مهم انجام دادند، نخست اینکه افکار عمومی را روشن کرد که چه اتفاقی افتاده که مردم و حماس هجوم آوردند و با رژیم اسراییل مقابله کردند.

وی اضافه کرد: بنابراین در وهله اول دانشجویان به جهاد تبیین پرداختند، اما پس از آنکه جنایات بیشتر شد در همه دانشگاه ها تجمع داشتیم و البته باید در این مجال به این مساله اشاره کنم که در حوزه دانشجویی و جنبش‌ها ارتباط ما با جنبش های دانشجویی جهان تقریبا قطع است و این محدودیت نمی تواند شبکه سازی جدی جهانی را رقم بزند در حالی که انتظار می رود انقلاب اسلامی به عنوان ام‌القرای جهان اسلام و دانشگاه ها به عنوان موذنین بتوانند همه جهان را بر خط کنند، البته اتفاقات خوبی نیز رقم خورده است اما می‌شود بهتر هم بود و هنوز دیر نشده است.

در ادامه برنامه حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده، با اشاره به اینکه نباید عدم حضور میلیونی مردم در تجمعات را شکست قلمداد کرد و یا گفت که مردم فلسطین را دوست ندارند، افزود: ما موشک هایی داریم و سپاه و ارتشی که ابرقدرت‌های دنیا را به زانو درآوردند، امروز چنین رویکردی بر پایه فضای اجتماعی جامعه ما بوده و صلاح و مصلحت آن است که چنین عمل کنیم همان طور که پیامبر (ص) نیز چنین مصلحت هایی را برای جامعه اسلامی دوران حکومت خود داشتند، بنابراین مصحلت این است که به صورت ظاهری و آشکارا با رژیم اسراییل و آمریکا جنگ نکنیم، فعلا منتظریم و به نیروهایی کمک می کنیم که با آنها مبارزه می کنند؛ قطعا اگر ایران علنی وارد جنگ می شد انتظار این نبود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ادامه داد: فضای جامعه ‌شناختی ما این است که مثلا اگر بگوییم ۱۰ میلیون را پای کار آوردیم تا محکوم کنند این محکومیت صرف به درد مردم نمی خورد و آنها انتظار دارند که فردا موشک های «هایپر سونیک» دشمنان ما را نابود کنند؛ باید توجه کنیم که در اتاق های فکر در مورد بسیاری از مسایل می‌اندیشند و صحبت می کنند از جمله اینکه واکنش ما نسبت به دشمنان چه باشد؛ مثلا اگر اکنون کشتی ما را مصادره کردند آیا امروز باید کشتی آنها را مصادره کنیم یا دو ماه دیگر؟ سپاه قهرمان ما چه واکنشی در دریای خلیج فارس باید داشته باشد و ... همه این موارد فکر می‌شود.

پویش حمایت از مردم فلسطین توسط بچه های مسجد اجرا می‌شود/ مسجدی ها را در جریان سازی ها نادیده نگیریم

وی گفت: ما باید فضای رسانه و افکار عمومی را مدیریت کنیم، به نظر من عقلانیتی در همین تجمع‌ها و محکوم کردن‌ها و همچنین حمایت‌های جمهوری اسلامی وجود دارد مبنی بر اینکه با کمترین هزینه بتوان دشمن را به زانو در آورد؛ هوش هیجانی جامعه می خواهد کار را تمام کنید اما وقتی که شما در حال مدیریت جنگ بلندمدت هستید نمی توانید یک برنامه احساساتی برای یک هفته داشته باشید، بلکه باید فضای داخلی و خارجی را مدیریت کنید، در مورد غزه و وقایع اخیر تحلیل گران می گفتند این جنگ حداقل شش ماه زمان می‌برد.

در ادامه حسینی، مجری برنامه به برگزاری پویش سراسری حمایت از مردم فلسطین با همکاری مساجد سراسر کشور اشاره کرد و افزود: این پویش با همکاری شبکه افق و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار می شود و مردم می توانند حمایت خود از مردم فلسطین را در قالب‌های مختلف مثل عکس، فیلم، شعر، نامه، از طریق راه های ارتباطی شبکه افق ارسال کنند.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده در ادامه ضمن دعوت از همسنگران مسجدی برای پیوستن به این پویش، گفت: امیدوارم این آثار که در قالب‌های مختلف از جمله عکس، دلنوشته، داستان، شعر برای غزه و فلسطین به این پویش ارسال می شود مورد عنایت حضرت رب العالمین قرار بگیرد و ما به زودی شاهد اضمحلال رژیم صهیونیستی باشیم؛ ما حتی از ایده‌های شرکت‌کنندگان نیز حمایت مالی خواهیم کرد و به برگزیدگان جوایزی را اهدا می کنیم، بنابراین اگر نکته و ایده ای مورد توجه باشد حمایت خواهد شد.

بخش دیگر این برنامه به گزارش خبرنگار برنامه «به افق فلسطین» از غزه اختصاص یافت که طی آن «مازن بلیسی» درباره جنایات رژیم اسراییل اظهار کرد: این سیاست جدیدی نیست که رژیم اسراییل همه چیز را در غزه از بین برد، اعدام میدانی فلسطینی ها برای آنها عادی شده است و برایشان تفاوتی ندارد که زنان و کودکان را بکشند، در جریانی که اخیرا رخ داد این افراد که از جنوب غزه آمده بودند با وجودی که پرچم سفید را بلند کرده بودند اما باز هم اعدام شدند؛ لذا این رژیم اصرار به سیاست اعدام  وحشی گری دارد و اینکه فلسطینی های بی گناه را بکشد؛ یعنی افرادی که مجبور هستند در چادر زندگی کنند و به اجبار آواره شدند.

پویش حمایت از مردم فلسطین توسط بچه های مسجد اجرا می‌شود/ مسجدی ها را در جریان سازی ها نادیده نگیریم

وی ادامه داد: این افراد می خواستند به شمال غزه بروند اما رژیم همه آنها را اعدام کرد و از طریق هواپیما و بمباران همه را از بین برد، اکنون خیابان رشید مملو از جنازه شهدا است، از سوی دیگر رژیم اسراییل با گرسنگی دادن به مردم هم تلاش می کند که آنها را بکشد و اجازه نمی دهند که افراد از خیابان رشید عبور کنند و این خیابان تبدیل به خیابان مرگ شده است.

در بخش دیگری از برنامه حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده با بیان اینکه درد فلسطین، دردی نیست که تکراری و عادی شود، تصریح کرد:  وقتی این صحنه‌ها از فلسطین را می بینم از خود می پرسم چرا نباید و نتوانیم کاری کنیم و چرا جامعه بشری نتوانسته در مورد این مساله کاری کند؛ به هرحال تاریخ در مورد آنان قضاوت خواهد کرد و مردم دنیا خوی وحشی گری اسراییل و آمریکا و حامیانش را دیدند و آنها در واقع در مقابل مردم دنیا ایستادند.

گفتنی است: پایان بخش برنامه «به افق فلسطین» به ارتباط زنده تصویری با تجمع اعتراض آمیز مردم سوئد به جنایات علیه مردم غزه  اختصاص یافت.

پویش حمایت از مردم فلسطین توسط بچه های مسجد اجرا می‌شود/ مسجدی ها را در جریان سازی ها نادیده نگیریم

کد خبر 1756618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha