مسجد تقدس دارد

باید حرمت مکان های مقدسی چون مساجد مخصوصا در ایامی چون ماه مبارک رمضان که به فرمایش امام سجاد (ع) «شهرالله الاکبر» و ماه خداست نگه داشته شود.

خبرگزاری شبستان-استان فارس| یکی از نقاط پررنگ در توصیه‌ها و دستورات دینی احترام به مقدسات است. امت اسلامی هم مانند هر ملتی مقدساتی دارد.

مقدسات، سرمایه‌های بزرگی هستند که هر ملتی برای باقی ماندن و صیانت از آن حاضرند فداکاری کنند. چیزها و یا کسانی که گاهی حتی جان خود را برای آنها فدا می‌کنند. ما ملت مسلمان وشیعه و اهل ایران هم مقدساتی داریم.

خداوند متعال در قرآن کریم فرموده: «.. وَمَن یُعَظِّمْ حُرُمَاتِ‌اللَّهِ فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ عِندَ رَبِّهِ......حج۳۰» چیزهایی که حرمت واحترامشان واجب و لازم است را اصطلاحا حُرُمات‌الله می‌نامند. «ذَلِکَ وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی‌الْقُلُوبِ حج۳۲» ویا «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ.....مائده۲» این سه آیه شریفه یک تاکید حداقلی برمطلب است.

پس هر ملتی شعائر و مقدساتی دارد که از آنها حفاظت و حمایت می‌کند و برای آنها ادب و احترام قائل است و از برکاتش استفاده می‌کند که اگر خدای ناکرده کج فهم‌ها و دوستان نادان داخلی این حرمت‌ها را بشکنند و آنها را در چشم مردم به صورت امور عادی و معمولی جلوه دهند ضرر می‌کنند و در رأس همه مقدسات خداوند متعال است.

تقدس‌زدایی

به گفته امام جمعه جهرم، دشمنان برای تقدس‌زدایی و عدم تثبیت ذات مقدسش در نزد مسلمانان و مومنان  همواره تلاش می‌کنند؛ قرآن کریم هم می‌فرماید که اگر فرد یا جامعه‌ای کارش به جایی رسید که مقدساتش را به تمسخر گرفت عاقبت بخیر نخواهد شد «ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ‌الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوأَی أَن کَذَّبُوا بِآیَاتِ‌اللَّهِ وَکَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِئُونَ روم۱۰»

مسجد تقدس دارد

عاقبت حرمت شکنی

حجت الاسلام محمدحسین مدبر می گوید: احمدعلی منصور انصاری، نویسنده کتاب من و خاندان پهلوی که از بستگان نزدیک همسر شاه مخلوع است و از زندگی خصوصی آنها هم اطلاع داشته چنین می‌گوید که وقتی در آمریکا تحت مداوا بود، ولیعهدش رضا نعوذبالله خدا را مسخره کرد به یکباره  درحالی که از اوج به حضیض کشیده شده بود و قدری متنبه شده بود گفت: پسر! هرکس را می‌خواهی مسخره کن اما خدا را مسخره نکن و به وضعیت کنونی من بنگر و عبرت بگیر. انصاری می‌گوید: تا این حرف را زد یاد زمانی افتادم که در اوج قدرت بود و خود را آریامهر و خدایگان می‌نامید و گاهی نعوذبالله خدا مسخره می‌کرد و کارش به جایی کشیده شد که ذلیلانه به علت بیماری سرطان وزنش به ۲۵ کیلو رسید.

دوستان خارجی و نادان‌های داخلی پروژه تقدس‌زدایی  را از اول انقلاب شروع کردند اما مردم با تکیه برمقدسات، طومار و بساط آنها را جمع کردند.

وی با اشاره به اینکه در دو سه دهه گذشته هم کسانی بر مملکت و فرهنگ ما حاکم شدند که شعارشان این بود که علیه خدا هم نعوذبالله می‌شود اقدام و راهپیمایی انجام داد، عنوان می کند: یکی از رؤسای جمهور کشورمان در سالهای قبل با اصرار می‌گفت می‌شود به امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) هم انتقاد کرد! چنین کسانی نادان و بیگانه از معارف دین هستند. مگر می‌شود به حضرات معصومین(ع) که کلام و حکمشان  فصل‌الخطاب است انتقاد کرد؟

به اذعان این استاد حوزه و دانشگاه، دوستان خارجی و نادان‌های داخلی پروژه تقدس‌زدایی  را از اول انقلاب شروع کردند اما مردم با تکیه برمقدسات، طومار و بساط آنها را جمع کردند، لذا سعی می‌کنند که با ایجاد شبهه و تمسخر و کشیدن کاریکاتور و آتش زدن‌ها و.... اذهان را نسبت به مقدسات تخریب کنند.

خط قرمز

وی می گوید: اما خدای متعال در رأس همه مقدسات و خط قرمز ماست چون همه هستی ما از ذات اقدسش می‌باشد پس نام مبارکش را محترمانه بر زبان می‌آوریم که «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی - اعلی ۱»  و اگر بر کاغذ نوشته شده باشد بدون داشتن طهارت و وضو حتی بوسه بر آن نمی‌زنیم.

عالم بزرگواری می‌گوید در جوانی نام مبارک (الله) را بر نوشته‌ای در معرض عبور دیدم، فوری آن را برداشتم  و تمیز و معطر کردم و جای محترمی قرار دادم و شب در عالم رویا ندایی شنیدم که «طیّبتنی طیّبناک» ما را پاک و طاهر کردی، ما هم روح و دل تو را پاک کردیم.

رسول خدا(ص) هم از مقدسات ماست. چه اندازه در قرآن آداب برخورد با پیامبر(ص) بیان شده که: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ‌اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ‌اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ - یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ‌النَّبِیِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُکُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ حجرات۲-۱» مبادا از پیغمبر جلو بزنید، مبادا او حرفی بزند و بخواهید روی حرفش حرف بزنید! مبادا حرمت پیغمبر(ص) را بشکنید و صدایتان را از صدای او بلندتر کنید و در محضرش بی‌ادبی کنید که اگر چنین کنید اعمال شایسته شما از بین می‌رود وبه آتش کشیده می‌شود. همان اعمالی که به آنها دل بسته‌اید و فکر می‌کنید باعث نجات‌تان خواهد شد. « وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَی‌اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن یَکُونَ لَهُمُ‌الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن یَعْصِ‌اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِینًا احزاب ۳۶» مبادا وقتی که آیه‌ای نازل می‌شود و خدا و پیامبر صحبتی دارند شما انتقاد کنید که این مقام مقام اطاعت است «...إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ‌اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی...آل عمران۳۱» و یا «مَّن یُطِعِ‌الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ‌اللَّهَ....نساء۸۰» در آثار شهید آیت‌الله مطهری آمده که بعضی در مقابل قال‌الصادق(ع) و قال‌الباقر(ع) هم می‌خواهند نظر بدهند، اینها روشنفکران عمری هستند، چون عمر(علیه من‌الرحمن ما یستحق) گاهی که آیه نازل می‌شد انتقاد می‌کرد و می‌گویند تا مدتها زیر بار شکسته خواندن نماز مسافر نمی‌رفت. چنین روشنفکرانی متاسفانه در کشور ما هم بوده و هستند.

پس خدا و رسول و امام معصوم و مهدویت و عاشورا و کربلا و... مقدسات ماهستند و در مورد کتاب خدا فرموده‌اند:  «اتهموا علیه آرائکم» اگر آیه قرآن خلاف نظر شما بود رای و نظر خود را متهم کنید که اگر چنین نکنید سروکارتان به جهنم است.

مسجد تقدس دارد

پیشوایی قرآن

به گفته امام جمعه جهرم، کسی که قرآن را امام و پیشوای خود قرار بدهد قرآن او را به سوی بهشت می‌کشاند اما اگر کسی بخواهد قرآن راپشت سر قرار دهد و خودش را جلو بیندازد، به فرمایش امیرالمومنین(ع) همین قرآن او را به قعر جهنم پرتاب می‌کند.

اینکه به عنوان میراث فرهنگی و گردشگری به حرمت مسجد بی‌ادبی شود در دنیا محرومیت و در قیامت لعنت دامن‌گیر می‌شود.

مسجد تقدس دارد

وی می گوید: در روزگار ما قرآن را سوزاندند و توهین و مسخره کردند اما ما و شما باید برعکس انجام بدهیم. بعضی از مکان‌ها هم تقدس دارد مانند مسجدالحرام و همه مساجد که خانه خدا هستند «بیوت‌الله فی‌الارض‌المساجد» این که به بهانه قدمت، تابلویی بزنند و به عنوان میراث فرهنگی و گردشگری به حرمت مسجد بی‌ادبی شود در دنیا محرومیت و در قیامت لعنت دامن‌گیر می‌شود. «از خدا جوئیم توفیق ادب ---  بی‌ادب محروم گشت از لطف رب» «بی‌ادب تنها نه خود را داشت بد--- بلکه آتش بر همه آفاق زد».

حجت الاسلام مدبر با تاکید بر اینکه حضور در مسجد آدابی و احکامی دارد، عنوان می کند: حضور محرم یا نامحرم با کشف حجاب به عنوان گردشگر برای درآمد زایی هیچ توجیهی ندارد.

 وی با اشاره به اینکه باید حرمت مکان های مقدسی چون مساجد مخصوصا در ایامی چون ماه مبارک رمضان که به فرمایش امام سجاد (ع) «شهرالله الاکبر» و ماه خداست نگه داشته شود، می گوید: نباید به عنوان میراث فرهنگی و گردشگری عده‌ای با کشف حجاب هنگام برگزاری نماز به بهانه عکس گرفتن و غیره وارد شده و مومنین و مومنات را مسخره کنند.   

کد خبر 1756697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha