شب قدر، شب از خود جدا شدن و غرق شدن در دریای رحمت

این شب‌ها فرصتی برای بازگشتن به سوی حضرت حق و توبه کردن از گناهان و پیمودن راه درست، فرصتی برای پاک کردن ظاهر و باطن از هر آلودگی است شب، قدر فرصتی دوباره برای اظهار شرمساری و پشیمانی از گذشته را انسان فراهم می‌کند.

خبرگزاری شبستان-خراسان شمالی؛ فاطمه مقدسی باجگیران

مردم مؤمن و خداجوی خراسان شمالی همزمان با دومین شب قدر و در شب استغفار با حضور در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، بقاع متبرکه و امامزادگان به راز و نیاز با معبود پرداختند و نوای «الغوث الغوث» سر دادند و قدردان لیالی قدر ۱۴۰۲ شدند و دل‌ها را به پروردگار و محبت امیرالمومنین سپردند.

با وجود هوای سرد باز هم با آغوش گشاده برای دلدادگی به اماکن مذهبی و مساجد رفتند و دومین شب قدر را به بندگی نشستند و قرآن بر سر ندای «الهی العفو» سر دادند.

مردم متدین این استان نیز در  شب نوزدهم و بیست و یکم با ندای «سُبحانَک یا لااله اِلا اَنت؛ اَلغوث اَلغوث خَلِّصنا مِنَ النّارّ یا رَب» احیا داری کردند.

بار دیگر برای دومن شب مؤمنان شب‌زنده‌دار در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و امامزاده‌ها گرد هم آمدند تا در دومین شب از لیالی قدر با معبود خود راز و نیاز کرده و دفتر یک سال معنویت خود را با اشک چشم و ترنم امید به آینده به روشنی ببندند تا در این سال حرکت‌های تحول روحی و معنوی بیشتر شکل بگیرد.

مؤمنان شب‌زنده‌دار در حالی ندای «یا رب، یا رب و العفو، العفو» سر دادند که در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان که شب تأیید مقدرات الهی در سال پیش رو است، سعی کردند با توبه و استغاثه از گناهان گذشته دوری جسته و غبار از این معاصی بشویند و با اشک چشم از خداوند متعال استجابت دعاها و برآورده شدن آرزوهای خود را درخواست کنند.

 علاوه بر مصلای این استان به رغم سردی هوا، در امام زاده های سایر شهرستان ها دیگر نیز مردم مؤمن و شب‌زنده‌دار تا پاسی از شب سعی کردند تا با خدای خود خلوت کرده و با خواندن قرآن، دعا و مناجات شبانه از خداوند متعال رفع مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی، بهبود مسائل اجتماعی و همچنین غفران و رحمت الهی را در شب نزول ملائک بخواهند.

در شب لیالی قدر مداحان خاندان عصمت و طهارت (ع) اشعار و مراثی در غم شهادت علی مرتضی (ع) اولین امام شیعیان جهان خوانده و اشک‌ها بر گونه‌های پیروان آن حضرت جاری شد.

 مراسم احیای شب بیست و یکم رمضان در حالی در مصلی بزرگ  استان برگزار شد، که مؤمنان در دومین گام برای تهذیب و طهارت روح و جسم خود همنوا با زمزمه‌های عاشقانه مولا علی (ع) در واپسین لحظات عمر شریف خود به درگاه معبود ندای استغاثه سر داده و طلب عفو کردند.

در این مراسم که با محوریت سخنرانی نماینده ولی فقیه در استان و نوحه سرایی مداحان همراه بود بعد از سخنرانی مؤمنان با به سر گرفتن قرآن کریم و ذکر نام حضرات معصومین در شب ۲۱ رمضان از درگاه خداوند طلب رحمت و غفران کرده و برای رفع گرفتاری امت اسلامی و وحدت و همبستگی مسلمانان دعای خیر کردند.

شکوه حضور مؤمنان شب زنده دار و متهجد در مصلی به حدی چشم نواز بود که تا پاسی از شب عاشقان طریق معبود با اشک چشم غبار از چهره ظلمت روح و جان خود شسته و با ندای «العفو العفو» و استغفار از ته دل سعی کردند از این فرصت استثنایی و درنگ شب قدر برای رسیدن به رضای معبود تلاش و جهد مؤثری کنند.

نظیر این آئین‌های معنوی در شهرهای دیگر استان نیز برگزار شد و شب زنده داران با دعا و نیایش سعی کردند تا این شب بی نظیر را با خواندن قرآن و ادعیه سپری کنند.

در مساجد و مکان‌های مذهبی استان جوشن کبیر نیز با همراهی مؤمنان قرائت شد و شرکت کنندگان برای شفای بیماران، رفع گرفتاری مسلمانان و همچنین برطرف شدن مسائل و مشکلات همنوعان خود خدا را به ۱۰۰۱ اسماالحسنی قسم داده و از خداوند متعال رحمت و بخشش را برای همدیگر طلب کردند.

 معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: آیین نخستین شب از لیالی قدر در ۶۸ نقطه محوری استان با حضور پرشور مردم این خطه برگزار شد.

حجت‌الاسلام ناصر هدایتی اظهار کرد: این آیین محوری در تمامی شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین، بام و صفی آباد، مانه، سملقان، فاروج، گرمه، جاجرم و رازوجرگلان برگزار می شود.

وی افزود: مصلای امام خمینی (ره)، امامزاده سیدعباس(ع)، مسجد انقلاب و تالار لاله سپاه از نقاط محوری برگزاری این آیین معنوی در مرکز خراسان شمالی است.

به گفته حجت‌الاسلام هدایتی؛ مراسم محوری شب های پر فضیلت قدر در اماکن محوری خراسان شمالی از ساعت ۲۲ شب آغاز می شود.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: قرائت دعاهای ویژه شب قدر همچون خواندن دعای "ابوحمزه ثمالی" و "جوشن کبیر"، مراسم قرآن به سر و سخنرانی مذهبی از برنامه هایی است در این شب های پرفضیلت برگزار خواهد شد.

 شب قدر یا لیلة القدر، شبی باارزش و پرفضیلت نزد مسلمانان و شب نزول قرآن و شب مقدرشدن امور انسان‌ها است.

این شب با فضیلت‌ترین شب سال است که با امور مهم و باعظمتی همانند نزول اجمالی قرآن، پیدایش افاضات باطنی و فضای خاصّ معنوی، تقدیر و تعیین سرنوشت‌ها، تدبیر و برنامه‌ریزی‌های جدید و نزول جبرئیل و فرشته‌ها همراه است و شب نزول رحمت الهی و آمرزش گناهان بوده و در آن شب، فرشتگان بر زمین فرود می‌آیند.

طبق برخی از روایات شیعه، مقدرات انسان‌ها به امام زمان (عج) عرضه می‌شود.

زمان دقیق این شب معلوم نیست ولی طبق بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده و یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم است.

طبق روایات، عبادت در آن شب، قابل قیاس با سایر شب‌ها نیست. از جمله اعمال شب قدر، غسل، احیا و شب زنده‌داری، خواندن قرآن، خواندن دعاهای ماثور مثل دعای جوشن کبیر، توبه و استغفار و صدقه‌دادن را می‌توان بیان کرد.

کد خبر 1756758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha