صدای اذان از مسجد اموی حلب طنین انداز شد

برای نخستین بار از سال ۲۰۱۲ میلادی، صدای اذان در مسجد اموی حلب طنین انداز شد و مراسم ضیافت افطاری در حیاط مسجد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از فرانس ۲۴، صدای اذان مغرب در مسجد تاریخی اموی حلب برای اولین بار از سال ۲۰۱۲، در روز شنبه (۳۰ مارس) پس از کنترل مجدد نیروهای دولتی سوریه بر شرق و حلب قدیمی، بلند شد.

مناره مسجد اموی و بازارهای سرپوشیده ای که اطراف آن را احاطه کرده بودند در جریان نبردهای ارتش سوریه و مخالفان در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ تخریب شده بود.

مسجد اموی که قدمت آن به قرن هشتم میلادی باز می گردد، توسط کارگران مرمت شد و در این شب، خانواده‌های کارگران در ضیافت افطاری این مسجد که توسط سازمان غیردولتی «دبیرخانه توسعه سوریه» و سایر موسسات خیریه، ترتیب داده شده بود، شرکت کردند.

این رویداد مهم، نشان دهنده بازگشت نمادین به زندگی عادی برای ساکنان شهری بود که سال‌ها از درگیری و تخریب رنج می بردند.

علاوه بر این، ضیافت افطاری برای با هم بودن در مسجد اموی برگزار شد که ۱۴۰۰ نفر از اقشار و مناطق مختلف حلب در آن شرکت کردند.

با وجود تلاش‌های مستمر برای مرمت، همچنان آثاری از گذشته وجود داشت، زیرا هنوز مسجد به طور کامل مرمت نشده است و کارگران با دقت در حال بازسازی مسجد به شکوه سابق آن هستند و مردم برای ضیافت افطاری در حیاط مسجد گرد هم آمدند.

دیدن سنگ‌های آسیب دیده که به دقت وصله شده و برای بازسازی بایگانی شده اند، یادآوری تلخ از مشهورترین مسجد شهر بود.

اقامه نماز فضا را پر کرد و بوی غذاهای سنتی در صحن به مشام می رسید، احساس امید و همبستگی فضای اطراف را فرا گرفت که شاید نشان دهنده فصل جدیدی از نو شدن در حلب باشد.

محمد حسون، امام جماعت مسجد اموی گفت: بیش از ۱۱ سال پیش جنگ صدای این مسجد را خاموش کرد، ما آسیب دیدیم و ناراحت شدیم، اما به اذن خداوند متعال و با اذن این کارگران که هستند و با زحمت و عرق ریختن، مسجد به آنچه بود برمی‌گردد وانشالله  صدای مؤذنان روزی پنج بار پخش خواهد شد.

محمد عبده، یکی از اهالی حلب، گفت: «شادی ما آنقدر زیاد است و صدایی که امروز در مسجد بلند شد، قابل توصیف نیست».

حلب سال هاست بین مناطق تحت کنترل دولت و مناطق تحت کنترل مخالفان تقسیم شده است. مناطق وسیعی از منطقه تاریخی مرکزی حلب ویران شده است.

مناره مسجد اموی و بازارهای سرپوشیده‌ای که اطراف آن را احاطه کرده بودند نیز در نبردهای ارتش سوریه و مخالفان در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ تخریب شد، اما با وجود آسیب‌دیدگی شدید، بخش بزرگی از مسجد زنده ماند.

یک سوم کل مساحت مسجد به طور کامل ویران شد، اما مقامات سوریه برای بازسازی آن از دولت چچن حمایت مالی دریافت کردند.

درگیری در سوریه که در سال ۲۰۱۱ آغاز شد، منجر به کشته شدن صدها هزار نفر و آواره شدن میلیون ها نفر شد و در دسامبر ۲۰۱۶ به پایان رسید.

کد خبر 1756956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha