۲۱۸ رمضان از عمر مسجد جلیلی در کرمانشاه می‌گذرد

با گذشت ۲۱۸ رمضان از عمر مسجد آیت اله جلیلی کرمانشاه و به دلیل قدمت تاریخی آن در بین مردم کرمانشاه دارای احترام و جایگاه خاصی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه، در صدر اسلام مهمترین تصمیمات با حضور مسلمانان در مساجد گرفته می شد. همچنین مراسم و جشن های مختلف نیز در این مکان برگذار می گردید. امروزه هم مساجد پایگاه مهمی هستند که نقش مهم و پر رنگی در حفظ و توسعه فرهنگ اسلامی دارند.

براساس این گزارش، خداوند در قران کریم بارها بیان کرده است که هدف از خلقت انسان رشد و تکامل بشر بوده است. از طرف دیگر در آیات بسیاری به اهمیت نقش مسجد در این رشد و تکامل اشاره شده است. بنابراین بر اساس آموزه های دینی مسجد کانون عبادت و ذکر خداست که در کنار عبادت می تواند محل بسیار مناسبی برای رشد فرهنگی مسلمانان به خصوص کودکان و نوجوانان باشد.

مسجد آقاشیخ هادی جلیلی مسجدی تاریخی در شهر کرمانشاه است که در سال ۱۷۷۱ ساخته و بنای اصلی مسجد جلیلی مربوط به دوران زندیه بوده و قدیمی‌ترین مسجد در شهر کرمانشاه است که این  مسجد اولین مسجدی بود که پس از نابودی قلعهٔ کرمانشاه در جوار رودخانهٔ قره‌سو و تجدید بنای شهر در درهٔ رود آبشوران در این شهر ساخته شده است.

۲۱۸ رمضان از عمر مسجد جلیلی در کرمانشاه می‌گذرد

در آن سال که مقارن با پادشاهی کریم‌خان زند بود، فردی به نام شفیع‌خان زند با هدف آوردن ملاعبدالجلیل جلیلی زنگنهٔ کرکوکی به کرمانشاه اقدام به ساخت این مسجد کرد و ملا عبدالجلیل جلیلی با ساخت این مسجد به کرمانشاه آمده و اقامهٔ نماز را در دست گرفت.

همچنین در سال‌ها بعد ۱۲۹۵ خورشیدی (۱۹۱۶ میلادی) یکی از نوادگان ملا عبدالجلیل به نام عبدالرحمن جلیلی مسجد را توسعه داده و تعمیر کرد سپس در سال ۱۳۵۳ عبدالجلیل جلیلی پسر محمدهادی جلیلی بار دیگر اقدام به تجدید بنای مسجد کرد و دو مناره و یک گنبد بزرگ بر روی آن ساخت و نمای آن را تغییر داد.

گفتنی است این مسجد دارای معماری اسلامی خاصی است و از آنجایی که در بخشی از مرکز شهر واقع شده، مناره‌های بلند آن از چند طرف قابل رویت است.

در این مسجد برنامه های مختلفی از فرهنگی هنری گرفته تا مراسمات عزاداری برگزار می شود که مهمترین آنبرگزاری  مراسم پرفیض احیای شب‌های قدر در مسجدآیت‌الله جلیلی در شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان با سخنرانان و مداحان مطرح است که در مسجد آیت‌الله جلیلی واقع در میدان جلیلی کرمانشاه با قرائت دعای جوشن‌کبیر، نماز قضا، مراسم قرآن به سرگرفتن همراه است.

برگزاری محافل انس با قرآن وترتیل خوانی در مسجد، اقامه نماز جماعت، برگزاری مراسمات مختلف جشن و شادی، عزاداری، برپایی نمایشگاه عکس، برگزاری کلاس های احکام  و آموزش قرآن از مهمترین برنامه های این مسجد است

۲۱۸ رمضان از عمر مسجد جلیلی در کرمانشاه می‌گذرد

کد خبر 1757038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha