شب قدر؛ فرصتی برای قدردانستن خویش و عروج معنوی

شب قدر از شب های سرنوشت ساز برای انسان ها است، مردم با احیای لیالی قدر، تفکر و تعقل در اعمال و رفتار خویش و دعا و توسل به درگاه الهی طلب رحمت و مغفرت کرده و سرنوشت یک ساله خویش را رقم می زنند.

خبرگزاری شبستان- بر اساس روایات شب‌های ۱۹،  ۲۱و ۲۳ ماه رمضان شب های قدر محسوب می شوند و خداوند در شب قدر سرنوشت یک سال آینده مخلوقات را برنامه ریزی می‌کند.

پیامبر گرامی اسلام نیز درباره ماه رمضان و فضیلت شب قدر می‌فرماید شهر الرمضان سید الشهور و لیله القدر سیدته الیالی، ماه رمضان سرور ماه‌ها و شب قدر سرور شب‌ها است.

مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت شب‌های قدر می‌فرمایند: «در حقیقت از شب قدر، انسان مؤمن روزه‌دار، سال نویی را آغاز می‌کند، در شب قدر تقدیر او را کاتبان الهی می نویسند و انسان وارد یک سال نو، مرحله‌ نو و در واقع یک حیات و ولادت نو می‌شود».

شب قدر فرصتی طلایی و استثنایی برای جبران اشتباهات گذشته، پاک کردن رذائل اخلاقی و آلودگی‌ها و حرکت به سوی فضائل اخلاقی، احیای جان و روح و نابودی دشمنان درون و بیرون است.

شب قدر؛ فرصتی برای قدردانستن خویش و عروج معنوی

شب‌های قدر شب خواستن و دعاکردن، فرصتی برای بازگشت به خدا، توجه به خویشتن، توبه و استغفار برای کسب خیرات و برکات معنوی از درگاه خداوندگار هستی است.

شب فرصتی برای بیدارشدن است نه بیدارماندن و انسان تا می‌تواند از فضیلت‌ها و برکات این شب باعظمت استفاده کند، و با طلب بخشش از درگاه خداوند متعال، تفکر و تعقل در اعمال خویش در راه خودسازی و تهذیب و جبران گناهان خود نفس قدم بردارد.  

در شب قدر مردم برای استجابت دعا یا گشایش مشکلی با چشمان خیس سر در آستان رحمت الهی خم می کنند و با شب زنده داری و دعا و نیایش به درگاه الهی دردهای پنهان خویش را التیام می بخشند.

شب قدر و فضیلتهای آن  پیامبر خدا (ص) در تفسیر سوره «قدر» فرمودند: «هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده می‌شود.»

امام صادق (ع) فرمودند: «از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماه‌های سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماه‌ها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است».

شب قدر شب نزول قرآن است و طبق روایات، مجموع قرآن در شب قدر نازل شده است ونزول ملائکه و روح در شب قدر نشانه شرافت آن بر هزار ماه است.

قدر، شب سرنوشت ساز است  قدرِ لیله القدر را باید بدانیم و از فرصت این شب ها برای عروج معنوی خویش استفاده کنیم و با دعا، تضرع و توجه به درگاه الهی طلب مغفرت کنیم.

شب قدر شب احیای خویش است، در لیالی قدر انسان باید با تامل و تعقل تلاش کند قدر خویش را بشناسد.

شب قدر به این دلیل قدر نامیده شده که همه مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین می شود.

انسان در لیالی قدر تقدیر خویش را رقم می زند و برای شروعی تازه با خدای خویش به دعا و نیایش می پردازد.

شب قدر؛ فرصتی برای قدردانستن خویش و عروج معنوی

کد خبر 1757084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha