طلبه بیرجندی با هنر، نگاه‌ها را به روحانیت تغییر داده است

حجت‌الاسلام چهکندی، روحانی خوش‌ذوق بیرجندی با تلفیق هنر و معنویت توانسته ذهنیت منفی بسیاری را نسبت به جامعه روحانیت تغییر داده و از طریق این ابزار، جاذبه‌های دین را بهتر به مخاطبان و مردم ارائه کند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی:سمیه محمدی- «سخن زین درازی چه باید کشید* هنر برتر از گوهر آمد پدید» با شنیدن این بیت شعر از فرودسی، می توان به جایگاه والای هنر در انتقال بهتر مفاهیم پی برد. بدون شک آنچه که انسان با ابزار هنر لمس کند از ذهن او خارج نمی شود.

با هنر می توان دین را بهتر معرفی کرد. اینجاست که می گویند یک طلبه، باید هنر را بیاموزد و آن را به کار گمارد. بدون شک یک روحانی و مبلغ هنرمند می تواند بهتر از دیگران دین و زیبایی های آن را در قالب هنر به تصویر بکشد. امروز در حوزه های علمیه به مبلغ هنرمند نیاز مبرم است تا با بهره گیری از این شگفتی آفرینش، زیبایی های دین را به مردم معرفی کند.

محمد چهکندی طلبه هنرمندی است که از سال ۹۰ وارد حوزه علمیه شده و هم اکنون سطح سه حوزه را دارد. وی از دوران دبیرستان شعر می سروده است اما علاقه او به خط و خطاطی همزمان با دوران طلبگی آغاز می شود. 

تلفیق هنر و معنویت با سرپنجه یک طلبه بیرجندی

این هنرمند طلبه که اشعارش هم در فضای مجازی موجود است، به خبرنگار شبستان گفت: بحث هنر را از زمانی به صورت جدی آغاز کردم که با گروه های جهادی به روستاها و مناطق محروم می رفتیم.علاقه شخصی من این بود که علاوه بر انجام کارهای فرهنگی، کار عمرانی هم انجام شود لذا به نقاشی کردن و دیوارنویسی مدارس، مساجد و مکان های مختلف روی آوردم.

به گفته وی‌؛ با تمرین، ممارست و استعدادی که خداوند عنایت کرده است، کارهای هنری را جدی تر دنبال کردم و طرح هایم کم کم پخته تر شد و باعث شد بعدا طراحی گرافیک، فتوشاپ، تدوین فیلم و تولید محتوا داشته باشیم، همه این موارد را خودم به تنهایی و بدون گذراندن هیچ کلاس و دوره ای با تمرین فرا گرفتم.

حجت الاسلام چهکندی گفت: با اینکه خیلی هم خط ناجوری دارم اما به سمت هنر کالیگرافی و کتبه نگاری، رفتم که کمتر کسی در استان خراسان جنوبی به این هنر مشغول هستند.

وی گفت: کتیبه های مذهبی را برای مکان های مختلف به دنبال سفارشات انجام داده ام، برای امامزادگان باقریه بیرجند، دانشگاه ها و مجموعه های فرهنگی و هنری طرح ها را بر روی پارچه با رنگ و کار دست کامل پیاده و سپس تکمیل کردم. هم اکنون بحث کالیگرافی (نقاشی خط) را به صورت حرفه ای دنبال می کنم.

تلفیق هنر و معنویت با سرپنجه یک طلبه بیرجندی

این طلبه هنرمند بیرجندی با بیان اینکه متاسفانه در استان خراسان جنوبی هیچ ارزشی برای هنر و هنرمند قائل نمی شوند، افزود: بیشتر برای دل خودم کار می کنم و چند دوره آموزشی را برگزار کردم ولی آنها هم این هنر را دنبال نکردند.

وی افزود: در حوزه نقاشی خط ۲۰ اثر هنری را فروخته و یا برخی را هم هدیه کرده ام و بر روی دیوارها، آثار فرهنگی حک کرده ام و تاکنون حدود ۳۰ تا ۴۰ اثر کتیبه نگاری تولید کرده ام.

وی از ذوق هنری خود گفت و افزود: از بچگی ذوق هنری داشتم و به نقاشی خط علاقه داشتم، دوست نداشتم صرفا یک طلبه، سخنران و مبلغ باشم و همیشه دوست داشتم نگاه منفی آدم ها را به لباس طلبگی تغییر بدم و ماورای تصور آنها محصولی از خود ارائه کنم.

چهکندی گفت: هرجا می نشستم و می گفتم می خواهم اینجا را طراحی دکور کنم برای آنها عجیب بود و یا وقتی خطاطی و نقاشی های مرا می دیدند خیلی ها باورشان نمی شد که یک روحانی می تواند با فتوشاپ یک پوستر شکیل و زیبا طراحی کند و یا خطاطی کند.

وی گفت: اینکه مردم عادی ذهنیت های خاصی نسبت به روحانیون دارند به خاطر نقص از سمت خود طلاب و روحانیون است چراکه قشر زیادی از روحانیون به سمت هنر نرفته اند، این مسئله را باید قبول کرد.

تلفیق هنر و معنویت با سرپنجه یک طلبه بیرجندی

به گفته وی ارتباط ما روحانیون با مردم و ارتباط مردم با ما کمی ضعیف و در سطح مسجد، هیئت و منبر خلاصه می شود، روحانیون در اجتماع حضور پر رنگی ندارند و حتی در محیط های کاری هم پست هایی به روحانیون می دهند که خود ناخواسته سبب می شود، این قشر در جمع های عمومی خیلی حضور نداشته باشد و حضورشان صرف سخنرانی است. 

این طلبه هنرمند که ۲۹ سال سن دارد، افزود: از دوران دبیرستان شعر می گفته ام اما هشت سال است که به صورت جدی وارد حوزه هنر شده ام.

وی در پایان به روحانیون توصیه کرد که با ابزار هنر با مردم  ارتباط دلی برقرار کنند تا از نگاه های منفی مردم به قشر روحانی جلوگیری شود.

به گفته وی هنر ابزاری برای ترویج دین است و یک طلبه هنرمند بهتر از هر هنرمند دیگری می تواند جاذبه های معنوی را برای دیگران بیان کند.

کد خبر 1757638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha