برگزاری مراسم قدر در مسجد «زیتونه» تونس به قدمت تاریخ

مسجد «زیتونه» تونس برای برگزاری مراسم شب قدر در شب بیست و هفتم ماه رمضان شاهد حضور مردم و بازدیدکنندگان خارجی بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از العین، صدها نفر  از مردم تونس شب قدر را در شب بیست و هفتم ماه رمضان در مسجد زیتونه در شهر قدیمی واقع در مرکز پایتخت تونس برگزار کردند.

این مسجد پس از مسجد عقبه بن نافع در قیروان، دومین مسجد قدیمی در تونس است.

این مسجد بزرگ‌ترین بنای مذهبی در تونس به حساب می آید و به دلیل غنای تزئینات و هماهنگی معماری آن متمایز است.

در مسجد زیتونه، نماز تراویح اقامه شد و حال و هوای عبادت تنها در این مسجد مشهود نبود بلکه شهر و مساجد آن نیز حال و هوای معنوی داشت.

احمد الحشانی، نخست وزیر تونس روز جمعه در مراسم شب قدر مسجد زیتونه  حضور داشت.

ناصر بلحارث، یکی از اعضای انجمن شهر عربی، گفت: در ماه رمضان، مسجد زیتونه مقصد نمازگزارانی است که برای اقامه نماز به ویژه نماز تراویح به آن می آیند و در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان نیز شیوخ و فقهای برجسته تونس به مراسم می‌آیند.

وی افزود: در چنین شبی زیباترین تلاوت ها، دعاها و مناجات ها در مسجد زیتونه انجام می شود، همچنین از حافظان مرد و زن قرآن کریم تجلیل می‌شود و جمع کثیری از مردم تونس به تلاوت قرآن می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: این مسجد که در سال ۷۹ هجری قمری تأسیس شده است و دارای معماری باشکوه با الهام از میراث معماری اندلس است، نه تنها برای تونسی ها بلکه برای اعراب نیز قبله ای در شب قدر است و بازدیدکنندگان خارجی برای اقامه نماز تراویح به این مسجد می‌روند.

وی توضیح داد که این مسجد کارکرد آموزشی عمده ای نیز دارد، زیرا شاهد فارغ التحصیلی بزرگترین فقها و علمای دینی در تونس و جهان عرب بوده است.

گفتنی است، «الجامع الزیتونه» در زبان عربی به معنی «مسجد درخت زیتون» است و در رابطه با این اسم، ۲ نظریه وجود دارد. عده‌ای معتقدند در نزدیکی این بنا، یک درخت زیتون قرار داشته و نام مسجد به این موضوع برمی‌گردد.

کد خبر 1757731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha