بازار گرم لباس سنتی به مناسبت عید فطر در مراکش

با فرا رسیدن عید سعید فطر، مردم مراکش تمایل زیادی به پوشیدن لباس‌های سنتی خود دارند و کودکان نیز از آن استقبال می‌کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: در آستانه عید فطر یا به اصطلاح محلی «عید کوچک»، بازارهای فروش لباس‌های سنتی در مراکش داغ است و شاهد حضور کودکان، زنان و مردانی است که برای خرید لباس‌های سنتی به بازار می‌روند.

لباس سنتی مراکش در مناسبت‌های مذهبی و اعیاد ملی یک ویژگی متمایز است که مراکشی‌ها به عنوان یکی از اشکال حفظ نمادهای فرهنگ معنوی محلی و حفظ اصالت میراث و تاریخ آن را حفظ می‌کنند.

مغازه‌های این لباس‌های سنتی پیشنهادهای غنی در طرح‌های مختلف از جمله جلابه، جبادور،  پیراهن و طربوش(کلاه سنتی فینه) نمادی از هویت مراکشی است، با قیمت‌هایی که با توجه به کیفیت، نوع پارچه و طرز کار متفاوت است، ارائه می‌دهند.

مراکشی‌ها در این مناسبت مذهبی به لباس‌های اصیل مراکشی برای مردان و زنان توجه می‌کنند که شکل‌های مختلفی دارد و علاقه زیادی به پوشیدن آنها برای استقبال از عید دارند، زیرا این روز پس از یک ماه روزه و نماز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

مصطفی بوشمامه، تاجر پوشاک سنتی گفت: تقاضا برای خرید لباس سنتی مراکشی از ابتدای ده روز پایانی ماه مبارک افزایش یافته است.

وی افزود: قیمت‌های این لباس‌ها متفاوت است و هرکسی تا جایی که می‌تواند خرید می‌کند و مادران و پدران به‌جای خرید لباس‌های آماده و مدرن عید، علاقه زیادی به خرید یا دوخت لباس‌های سنتی برای فرزندانشان دارند.

مردان جلابه را عمدتاً در مناسبت‌های مذهبی، مانند عید فطر، گاهی با کلاه قرمز مراکشی، و صندل‌های چرمی زرد به نام «بلغه» می‌پوشند. رنگ آن در تابستان و بهار اغلب سفید یا ترکیبی از سفید و زرد است.

لباس زنان مراکشی از ابریشم و لباس‌های نرم و روشن، تولید محلی یا وارداتی است و با روسری‌هایی که با رنگ آن‌ها هماهنگ است همراه با صندل‌هایی به نام «چاربل» می‌‎پوشند.

هشام الاحرش، پژوهشگر تاریخ گفت: جلباب طی سال‌ها از یک لباس مردانه تکامل یافت و پس از اینکه زنان پوشیدن عبا را رها کردند، با پیشرفتی که در سطح شکل شاهد بود، این پوشش بین مردان و زنان مشترک شد.

وی گفت: جلباب در ابتدا در بین مردان پهن و گشاد بود، سپس جذب‌تر شد و به مرور زمان تغییر کرد و به شکل امروزی خود تبدیل شد.

کد خبر 1758205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha