عطر خوش عید فطر در کوچه پس کوچه‌های شهر

کم کم صدای قدم‌های فطر در کوچه پس‌کوچه‌های شهر شنیده می‌شود و مساجد و مصلاهای جمعه خود را برای میزبانی از مومنان آماده می‌کنند.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ محمود صابری زاده| کم کم ندای «اللّهُمَّ أَهْلَ الْکِبْرِیاءِ وَ الْعَظَمَةِ» به گوش می‌رسد و همگان بعد از یک ماه روزه داری، عبادت، تلاوت قرآن و اطعام نیازمندان منتظرند تا در روز عید سعید فطر در مصلاهای نماز جمعه خدا را بابت این نعمت بزرگ شکر کنند.

چه زیبا می شود این صف‌های بهم پیوسته مؤمنان برای نماز عید که با چهره‌ای بشاش، لبخند را به یکدیگر هدیه می‌دهند و سر به سجده می‌گذارند.

مولای متقیان حضرت علی (ع) چه زیبا می‌فرمایند: «امروز برای کسانی روز عید است که روزه آن‌ها مقبول درگاه پروردگار و عبادت‌های شبانه آنان مورد پذیرش او قرار گرفته است و (بنابراین) هر روزی که در آن عصیان خداوند نشود آن روز، عید است»

نماز بندگی

ستاد نمازجمعه لامرد و همه نهادهای مرتبط آماده‌اند تا مراسم عید سعید فطر را به بهترین نحو در شهرستان لامرد برپا شود.

بخش های مرکزی شهر لامرد، اشکنان، علامرودشت و چاهورز برای برپایی هر چه باشکوه تر برگزار شدن نماز عید سعید فطر اعلام آمادگی کردند.

عطر خوش عید فطر در کوچه پس کوچه‌های شهر

مسوول ستاد نمازجمعه لامرد در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: در بخش مرکزی شهر لامرد نماز و خطبه عید سعید فطر توسط حجت الاسلام محمدجواد آزاد امام جمعه شهرستان لامرد اقامه می شود.

حامد غلامی افزود: درب های مصلی الغدیر شهر لامرد از ساعت ۶صبح به روی شهروندان باز است و قبل از نماز عید سعید فطر، دعای پرفیض ندبه توسط مداحان قرائت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از کلیه شهروندانی که وسیله نقلیه دارند درخواست می شود تا در مسیر خود به سمت مصلی افرادی که فاقد وسیله نقلیه هستند را تا محل برگزاری نماز عید سعید فطر برسانند.

پاداش یک ماه بندگی

امام جمعه لامرد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان با بیان این مطلب که در این عید باید با چهره ای بشاش حضوری پیدا کرد، گفت: در روز عید سعید فطر خواندن دعای ندبه، زیارت امام حسین (ع) مستحب است که در مصلی لامرد انجام می‌شود و همچنین بیان احکام شرعی نیز طبق سنوات گذشته در صورت داشتن وقت انجام خواهد شد.

حجت الاسلام آزاد ادامه داد: طبق روایات معصومین (ع) روز عید سعید فطر، روز یوم الجوایز است و بندگان خدا بعد از یک ماه طاعت و بندگی و روزه داری، پاداش خود را از درگاه حضرت حق دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد : همانطور که دفتر نماینده ولی فقیه در استان فارس اعلام کردند میزان زکات فطریه در سال جاری برای هر نفر در شهرستان لامرد ۶۵ هزار تومان است.

امام جمعه لامرد یادآور شد: زکات فطره باید شب اول ماه شوال که همان روز آخر ماه رمضان است کنار گذاشته شده و پس از اقامه نماز عید فطر به فرد مستمند داده شود.

وی همچنین از همشهریان خواست به موقع در میعادگاه‌های نماز عید فطر حاضر شوند.

عطر خوش عید فطر در کوچه پس کوچه‌های شهر

۲۰ پایگاه جمع آوری زکات فطره

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) لامردنیز  از آمادگی بیش از ۲۰ پایگاه جمع‌آوری زکات فطریه در شهرستان لامرد همزمان با روز جهانی عید سعید فطر خبر داد.

احمد محمودی با اشاره به اینکه پایگاه‌ها در روز عید فطر در محل‌های اقامه نماز، میادین، معابر عمومی و مساجد برپا می‌شوند، افزود: در روش پرداخت زکات فطریه از طریق واریز وجه به صندوق‌های دارای آرم دبیرخانه شورای زکات انجام می‌شود.

مدیر کمیته امداد لامرد، با اشاره به فراهم کردن زیرساخت‌های الکترونیکی برای پرداخت زکات فطریه‏، بیان کرد: شماره‌گیری از طریق کد دستوری *8877*07124*5# (ستاره ۸۸۷۷, ستاره ۰۷۱۲۴,  ستاره ۵, مربع) و در ادامه با وارد کردن کد شهرستان لامرد به منظور دریافت وجوه زکات فطریه پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: شماره کارت‌های کمیته امداد ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۵۵۴۸۴ برای دریافت فطریه عام و ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۶۳۷۵۱ برای دریافت فطریه سادات و ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۷۲۰۲۶ برای دریافت کفاره غیرعمد و ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۸۰۲۹۲ برای دریافت کفاره عمد زکات فطریه در نظر گرفته شده است.

محمودی گفت: ۵۱هزار نفر در بخش مرکزی لامرد و چاهورز می توانند فطریه پرداخت کنند که این رقم قابل توجهی است و اگر خانواده ها فطریه یک نفر را به کمیته امداد تحویل دهند مشکل خیلی از افراد تحت پوشش و شناسایی شده را می تواند مرتفع نماید.

وی بیان کرد: مردم لامرد سال گذشته حدود ۷۰میلیون تومان فطریه پرداخت کردند که به حساب نیازمندان واریز شد.

عطر خوش عید فطر در کوچه پس کوچه‌های شهر

احکام عید فطر

استاد حوزه و دانشگاه هم در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است. در این روز اهمیت پیوندهای اجتماعی بیش از پیش نمایان می‌شود و جامعه در جهت عاری شدن از فضای دو قطبی فقیر و غنی پیشروی می‌کند به گونه‌ای که اساس توزیع ثروت بر پایه عدل و انصاف خواهد بود.

حجت الاسلام عباس محمودی بیان کرد: در فقه شیعه ماه نو و تعیین عید فطر از جهت مصداقی جنبه تقلیدی صرف ندارد بلکه از طریق رویت توسط خود شخص یا دو نفر عادل یا به دلیل شیاع یا سی روزه شدن ماه رمضان ثابت می‌شود.

وی افزود: بیشتر مراجع حکم حاکم شرع را نیز در این زمینه ملاک می‌دانند مگر اینکه فرد مطمئن باشد که حاکم شرع اشتباه کرده‌است و بعضی مراجع رویت هلال را تنها از طریق چشم غیرمسلح ملاک می‌دانند نه با دوربین و تلسکوپ و...

محمودی گفت: بعضی از مراجع تقلید و علمای شیعه معتقدند تعیین عید فطر بر عهده حاکم شرع است و پیروی از آن بر تمام شیعیان حتی مراجعی که نسبت به آن علم ندارند (رؤیت ماه جدید برای آن‌ها ثابت نشده) لازم است. هر چند اگر فردی مطمئن شود که آن روز آخر ماه رمضان یا دوم ماه شوال است شرعاً نمی‌توان او را از عمل به علم خود بازداشت.

حجت الاسلام محمودی بیان کرد: در ایران به‌طور عمده تعیین عید فطر بر عهده حاکم شرع آیت‌الله خامنه‌ای است و پیروی از آن طبق نظر بعضی مراجع تقلید و علمای شیعه، بر تمام شیعیان حتی مراجعی که نسبت به آن علم ندارند لازم است و مراجع تقلید هم که نظرشان متفاوت است که اخبار لازم و فوری را به اطلاع مقلدان خود می‌رسانند.

کد خبر 1758301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha