اقامه نماز عید در یک مسجد تاریخی یونان پس از صد سال

برای نخستین بار پس از صد سال، مسلمانان نماز عید خود را در یک مسجد تاریخی در شهر سالونیک یونان برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از یورونیوز، برای نخستین بار پس از صد سال، یک مسجد تاریخی در شهر سالونیک یونان روز گذشته(چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲) درهای خود را برای نماز عید باز کرد.

مسجد جامع تاریخی «ینی» برای نخستین بار از دهه ۱۹۲۰ شاهد برگزاری نماز در اینجا بود. در ابتدا این ساختمان برای ساکنان یهودی شهر سالونیک در شمال یونان ساخته شد که به اسلام گرویده بودند.

بدرالدین، یکی از مسلمانان یونان می گوید: ما نمی دانستیم این مسجد وجود دارد. با اینکه ۶۳ سال است اینجا زندگی می کنم، اما اولین بار است که این مسجد را دیدم. به ما گفتند که بعد از ۱۰۰ سال برای اولین بار درهایش را باز می کند و این خیلی چیز زیبایی است..

این بنای تاریخی در سال ۱۹۰۲ توسط «ویتالیانو بوسلی» معمار ایتالیایی ساخته شد، این مسجد در خیابانی باریک در مرکز شهر قرار دارد؛ در دهه ۱۹۲۰ این بنا دیگر به عنوان مسجد استفاده نشد.

افرادی که این مسجد برای آنها ساخته شد، یهودیانی معروف به دونمه بودند که به اسلام گرویدند. مانند بسیاری از مساجد در یونان، کاربری این بنا در طول چند دهه چندین بار تغییر کرده است. قبل از اینکه به موزه تبدیل شود، مدت کوتاهی به عنوان پناهگاهی برای پناهندگان ناشی از تبادل جمعیت مورد استفاده قرار گرفت و نزدیک به ۴۰ سال در به همین عنوان باقی ماند.

طه عبدالجلیل، امام جماعت این مسجد، گفت: افتتاح مسجد «ینی» برای نماز در پایان ماه مبارک رمضان پیام بسیار خوبی دارد و آن این است که بین مسلمان بودن و شهروند بودن هیچ تناقضی وجود ندارد.

 وی افزود: این امر بسیار خوب و بسیار مهم است و البته این گونه طرح ها در آینده مورد پذیرش و قدردانی قرار خواهند گرفت.

بیشتر ساکنان یونان مسیحیان ارتدوکس هستند، در حالی که جامعه مسلمان عمدتاً متشکل از مهاجران و بازدیدکنندگان است.

کد خبر 1758470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha