پاسخ اسرائیل به «وعده صادق»، به نفع آمریکا نیست

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به دلایلی که به انجام عملیات «وعده صادق» ضرورت می‌بخشید، گفت: ایران از حیثیت خودش دفاع و تاکید هم کرده این حرکت یک حرکت دفاعی بوده؛ اما اگر اسرائیل دست به یک حرکت جدید بزند و ایران هم متقابلاً جواب دهد آنگاه مشخص نیست آینده منطقه به کدام سمت و سو خواهد رفت.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی: روز دوشنبه سیزدهم فروردین ۱۴۰۳، جنگنده‌های اف- ۳۵ وابسته به نیروی هوایی ارتش اسرائیل با ورود به آسمان جولان اشغالی به وسیله شش موشک هدایت شونده ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار دادند در این حمله تروریستی جمعی از فرماندهان ارشد سپاه قدس و مستشاران ایرانی به شهادت رسیدند در پاسخ به این اقدام ددمنشانه جمهوری اسلامی ایران پایگاه نیروی هوایی اسرائیل در صحرای نقب را با موشک های کروز و پهباد های نظامی مورد هدف قرار داد در همین رابطه گفتگویی با سیدجلال ساداتیان، کارشناس مسائل سیاست خارجی و سفیر سابق ایران در انگلستان در مورد عملیات «وعده صادق» ترتیب داده‌ایم که در ادامه مرور می‌شود:

اسرائیل با چه اهدافی به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد؟

نتانیاهو ریشه همه جنایات خود را جمهوری اسلامی ایران می دانست و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی هم حمایت و پشتیبانی خود را از حزب الله، حوثی ها به صراحت اعلام می کرد او راه حل خود را درگیر کردن ایران با جنگ دانست. او برای این کار به مواضع ایران در سوریه حمله کرد اما ایران هیچ واکنشی از خود نشان نداد تا اینکه در نهایت به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق حمله کرد و چند تن از افسران ارشد و مستشاران را به شهادت رساند و طبیعی بود که ایران باید واکنشی از خود نشان می داد.

اگر ایران واکنشی انجام نمی داد توسط نیروهای داخلی خود مورد انتقاد قرار می گرفت و اگر هم نشان می داد خطر گسترش جنگ در منطقه را داشت که نهایتا ایران راه دوم را انتخاب کرد البته این امر با مطالعه صورت گرفت و حتی دیشب نیز در نامه ای به شورای امنیت نوشته شد که این حرکت دفاعی بود و بر این نکته هم تاکید شده در صورت جواب اسراییل حرکت بعدی ایران شدیدتر خواهد بود.

واکنش کشورهای اروپایی در اقدام ایران برای پاسخ دادن به حمله اسراییل به کنسولگری ایران چگونه بود؟

کشورهایی که در قبال حمله اسرائیل یا سکوت کردند یا واکنش های رقیقی انجام دادند در قبال حمله جمهوری اسلامی واکنش های نسبتا تندی نشان دادند که از جمله آنها می توان به آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد. همچنین از آقای بایدن رییس جمهور آمریکا نیز واکنش های ضد و نقیضی نقل شده است.  

موضع گیری آمریکا در هدف قرار گرفتن مواضع اسرائیل توسط ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر باید منتظر ماند اگر نتانیاهو دیوانگی کند و بخواهد به ایران حمله کند، خطر گسترش جنگ وجود دارد و این توسعه جنگ و گسترش جنگ در این منطقه مورد رضایت آمریکا هم نیست در حالی که او می داند که اگر چنین اتفاقی بیفتد کاملا خوش به حال روسیه خواهد شد، همین طور چینی ها نیز خوشحال می شوند و حتی اروپایی هایی که به دنبال این هستند که زیر پای آمریکا را در منطقه جارو کنند از درگیر کردن آمریکا در جنگ استقبال خواهند کرد.

 دلیل این امر این است که امنیت اسرائیل از طرفی برایش اهمیت دارد و از طرفی دیگر تحت فشار لابی اسراییل در داخل آمریکا است و با توجه به اینکه امسال سال انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا است آقای بایدن به حمایت های لابی اسرائیل احتیاج دارد. حمایت های لابی اسراییل شامل نفوذ در بخش اقتصادی، نفوذ در کنگره، نفوذ در بخش دولت، نفوذ در رسانه های آمریکایی می شود و آنها می توانند در افکار عمومی و رای دموکرات ها تاثیرگذار باشند.

اگر آمریکایی ها بتوانند نتانیاهو را از جنگ دور نگاه دارند ولو به قیمت ساقط شدن او و از بین بردن دولت او و به روی کار آمدن دولت جدید تا منطقه به آرامش برسد تا اسراییل دست به یک حرکت متقابل نزند آنگاه می تواند آقای بایدن موفق خواهد بود هم در داخل آمریکا از این امتیاز برخوردار شود که به خوبی توانسته مسئله را مدیریت کند و هم خودش را دچار هزینه های غیرقابل محاسبه ای نخواهد کرد. ایران هم طبیعتا از حیثیت خودش دفاع و تاکید هم کرده این حرکت یک حرکت دفاعی بوده؛ اما اگر اسرائیل دست به یک حرکت جدید بزند و ایران هم متقابلاً جواب دهد آنگاه مشخص نیست آینده منطقه به کدام سمت و سو خواهد رفت.

پاسخ ایران به حمله اسرائیل چه تغییر در جایگاه کشور ما را در میان کشورهای منطقه بر جای می گذارد؟

اکنون عربستان درخواست کرده میزان تنش افزایش پیدا نکند، کویت و قطر اعلام کردند اجازه نمی دهند آمریکا از پایگاه های خود علیه ایران استفاده کند، ایران به اردن اعلام کرده مراقبت کند تا از پایگاه هایش استفاده نشود. کشورهای منطقه‌ای که در جهت توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را دارند و کار می کنند، خواستار افزایش تنش نیستند حتی عربستان هم دست و پای خود را از این درگیری ها جمع و به سمت و سوی دیگری حرکت کرد که همانا توسعه است. در نتیجه آن چیزی که در حال حاضر برای آنها اهمیت دارد، توسعه است هرچند که آنها از اقدامات جمهوری اسلامی ایران اعلام رضایت ندارند ولی در همین حد که بی‌طرف باشند حتی به ظاهر مورد استقبال ما خواهد بود و معتقدم کشورهای منطقه حداقل به طور علنی از ایجاد جنگ ابراز رضایت کنند، حتی عربستان هم که صحبت از روابط نزدیک تر با اسراییل می کرد اعلام کرد اگر او آتش بس غزه نپذیرد زیر بار روابط عادی با این رژیم نخواهد رفت؛ بنابراین می توان به صراحت گفت آتش افروزی های اسراییل مورد حمایت کشورهای منطقه از جمله امارات، قطر، بحرین، عربستان، عراق و ترکیه نیست اما اینکه چگونه بتوانند با توجه به ارتباط خود با آمریکا چگونه این کشور را متقاعد کنند که کمتر از اسراییل دفاع کند و یا برعکس تحت فشار آمریکا بخواهند به آن سمت غش کنند، همه این موارد معادلات منطقه ای را نشان خواهد داد.

کد خبر 1758740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha