آثار نقاشی هنرمند ترکمنی به نمایش درآمد

آثار نقاشی «بشگلدی قاراجایف» نقاش و طراح معروف تئاتر ترکمنستان در موزه هنرهای تجسمی این کشور به نمایش درآمد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت هفتادمین سالروز تولد «بشگلدی قاراجایف» نقاش و طراح معروف تئاتر ترکمنستان، نمایشگاهی از آثار وی با حضور نوید رسولی، رایزن فرهنگی ایران، دیپلمات‌های دیگر کشورها، هنرمندان تئاتر، دانشجویان و استادان آکادمی هنری، علاقه‌مندان هنر تئاتر و نقاشی در موزه هنرهای تجسمی ترکمنستان برپا شد.

اسماعیل اورازف، رئیس موزه هنرهای تجسمی ترکمنستان ۷۵ امین سالروز تولد بشگلدی قاراجایف را تبریک گفت و سپس، خانم گزل شاه قلی یوا، شاعر معروف ترکمنستان با خواندن شعری درباره هنر، از قاراجایف قدردانی کرد.

«چاری مراد یازمرادف»، رئیس اتحادیه نقاشان ترکمنستان، «تاج محمد ممدولی یف» صاحب جایزه بین‌المللی ترکمنستان به نام مختومقلی و هنرمند مردمی ترکمنستان، «بیرام مراد کریمف» هنرمند مردمی ترکمنستان، «آلتین جمال بایلییوا»  نقاش پرده‌های نگارین (کوبلن)، «گلالک آکمرادوا» هنرمند تئاتر درام آکادمی اصلی به نام سفرمراد نیازف، «آتاگلدی قاریاقدییف» هنرمند مردمی ترکمنستان، «بلبل ممدوا»  هنرمند تئاتر درام ملی ترکمنستان به نام آلپ ارسلان و «بردی قلی آمان صحتف» از دیگر نقاشان معروف ترکمنستان، درباره نحوه آشنایی، سوابق کاری و ویژگی‌های فردی و هنری قاراجایف سخن راندند و ۷۵ امین سالروز تولد وی را تبریک گفتند.

شایان ذکر است این مراسم با پوشش خبری گسترده، قدردانی قاراجایف از حاضران و بازدید از نمایشگاه و اهدای هدیه‌ای به رسم یادبود از سوی رایزن فرهنگی کشورمان به این شاعر ترکمنی به پایان رسید.

آشنایی با بشگلدی قاراجایف

بشگلدی قاراجایف، نقاش و طراح معروف تئاتر ترکمنستان در سال ۱۹۴۹ در روستای «گوکجه» نزدیکی شهر مرو به دنیا آمد. وی فرزند پنجم در خانواده‌ای با ۱۰ فرزند است. برادران بشگلدی از درخت و چوب وسایل خانه می‌ساختند و خواهران وی نیز آن وسایل را با نقش و نگارهای ملی تزیین می‌کردند. به همین دلیل بشگلدی از دوره‌های کودکی به هنر نقاشی علاقه‌مند بوده است. وی در سال ۱۹۶۴ میلادی در آموزشگاه هنری شهر عشق آباد به نام شوتو روستاولی در رشته دکوراسیون تئاتر تحصیلات خود را شروع کرد.

در این آموزشگاه، استادان وی «شاه محمد آکمحمدف» و «آنادوردی آلممدف» است که  آنها تمام رمز و راز هنر نقاشی و طراحی صحنه تئاتر را به وی یاد می‌دهند. وی در سال ۱۹۶۹ میلادی با موفقیت از آموزشگاه فارغ التحصیل شده، در تئاتر درام مرو به نام کمیته شروع به کار کرد. این شاعر ترکمنی در سال ۱۹۷۱ میلادی دکوراسیون نمایش‌هایی چون «زندگی در روستا»، «دستبند»، «کارمندان » به کارگردانی عبدالله یاکوبف طراحی کرد.

قاراجایف برای ارتقای دانش خود در سال ۱۹۷۲ میلادی در مدرسه استودیویی به نام دانچنکو در رشته صحنه نگاری و تکنولوژی تئاتر  ثبت نام کرد.

در سال ۱۹۷۹ به پیشنهاد کارگردان «عبدالله یاکوبف» طراحی و انتخاب لباس‌های هنرمندان برای نمایش «سیدی» را عهده دار می‌شود. نقاش و طراح معروف طی سال‌ها با کارگردان‌های مختلف در نمایش‌های مختلف همکاری می‌کند.

آثار نقاشی هنرمند ترکمنی به نمایش درآمد

آثار نقاشی هنرمند ترکمنی به نمایش درآمد

آثار نقاشی هنرمند ترکمنی به نمایش درآمد

آثار نقاشی هنرمند ترکمنی به نمایش درآمد

کد خبر 1758775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha