لزوم ثبت میمند به عنوان بهترین روستای گردشگری جهان

شاهرخی با برشمردن شاخص‌ها و ظرفیت‌های تنها روستای دستکَند دنیا؛ ثبت میمند به عنوان بهترین روستای گردشگری جهان را باعث گسترش گردشگری منطقه دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان؛ سعید شاهرخی (۲۷ فروردین) در دیدار با کارشناسان ارزیاب ثبت بهترین روستای گردشگری جهان؛ ثبت میمند به عنوان بهترین روستای گردشگری جهان را باعث گسترش گردشگری منطقه خواند و تکمیل زیرساخت‌ها و رفع نواقص در جهت ثبت جهانی روستای میمند را مورد اشاره قرار داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گردشگری، دامپروری، کشاورزی، تولیدات دامی و پرورش آن، گنجینه‌ای از گیاهان دارویی و خوراک، دشت ریواس و طبیعت زیبا و سرسبز و وجود گیاهان دارویی متعدد، محیط دلنشین و جاذبه های طبیعی و فعالیت‌های دلنشین انسانی را از مهمترین مختصات میمند برای ثبت جهانی آن برشمرد.
وی سپس معماری خاص میمند را شاخص ثبت جهانی آن دانست و گفت: بافت معبرهای عاری از زباله و مواد زائد، تلاش موثر و مفید محیط زیست و منابع طبیعی جهت حراست وحفاطت از گونه‌های جانوری و گیاهی و منطقه قرق، اقامتگاه‌های بوم‌گردی با مدیریت وخدمات مطلوب جوانان و بانوان روستا، کارگاه‌های فعال و جذاب صنایع دستی نمد مالی، گلیم بافی، سبد بافی، تولید فرآوری پشم، کرک، نخ، رنگ رزی... نیز در معرفی میمند به عنوان روستای گردشگری جهان بسیار موثر است.
شاهرخی با بیان اینکه شاخص‌های میمند دارایی‌های ارزشمندی است که در کنار ثبت جهانی به عنوان روستای گردشگری در شناساندن این ارزش های میراث فرهنگی به مردم دنیا تاثیر بسزایی دارد؛ تاکید کرد: تکمیل زیرساخت‌ها نیاز به همراهی و همکاری فراسازمانی دارد و لازم است ثبت میمند به عنوان بهترین روستای جهانی گردشگری انجام شود.

گفتنی است؛ میمند در کنار هشت روستای دیگر کاندیدای معرفی بهترین روستای گردشگری جهان شده است و ارزیابان میراث فرهنگی با هدف بازدید از روستا و راهنمایی جهت تکمیل شاخص‌های جهانی در جهت ثبت روستا در استان کرمان حضور یافتند.

میمند، روستایی صخره‌ای و دستبند با ۱۲ هزار سال قدمت از توابع بخش مرکزی شهرستان شهربابک و در منطقه‌ای مستقل و نیمه‌خشک در انتهای دره‌ای واقع در جنوب رشته‌کوه‌های مرکزی ایران قرار دارد.

از مکان‌های دیدنی این روستا می‌توان به آتشکده و حمام قدیمی آن اشاره کرد که ساکنان آن از نوادگان عیلامیان هستند.

این روستا در سال ۲۰۱۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

کد خبر 1759000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha