گام بلند اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در کنفرانس مطبوعاتی با همتای پرتغالی خود تاکید کرد که پس از جلساتی که هفته آینده در سازمان ملل درباره درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل برگزار می شود، گامی در جهت به رسمیت شناختن کشور فلسطین برخواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آناتولی، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در یک کنفرانس مطبوعاتی با لوئیس مونته نگرو، همتای پرتغالی خود در روز دوشنبه در مادرید، اعلام کرد که پس از جلساتی که هفته آینده در سازمان ملل در خصوص درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل برگزار می‌شود و گامی در جهت به رسمیت شناختن کشور فلسطین برخواهند داشت.

سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا گفت: دولت فلسطین باید به رسمیت شناخته شود، هفته آینده منتظر می‌مانیم و پس از برگزاری جلسات رای‌گیری در سازمان ملل متحد قدمی برمی‌داریم..

وی خاطرنشان کرد: جامعه جهانی تاکنون در به رسمیت شناختن کشور فلسطین بسیار دیر عمل کرده است.

نخست وزیر اسپانیا ادامه داد: اگر موجودیت فلسطین را نپذیرید، نمی توانید آن را به رسمیت بشناسید، موضع اسپانیا بسیار روشن است و ما نیز از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: تنها به رسمیت شناختن فلسطین می تواند تضمین کننده همزیستی مسالمت آمیز و توقف چرخه خشونت باشد.

وی ادامه داد: ما در این مورد با کشورهای مختلف اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه صحبت می کنیم و اسپانیا هر اتفاقی بیفتد این اقدام را انجام خواهد داد زیرا معتقدیم کارمان درست است.

نخست وزیر پرتغال نیز موضع محافظه کارانه‌ای از خود ابراز کرد و گفت که از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت می کند، اما به اندازه برخی کشورها برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین پیش نمی‌رود.

مونته نگرو، رهبر حزب سوسیال دموکرات پرتغال و اتحاد دموکراتیک، که پس از انتخابات عمومی زودهنگام پرتغال در ۱۰ مارس، دولت اقلیت دست راستی را تشکیل داد، در اولین سفر رسمی خود با نخست وزیر از اسپانیا دیدار کرد.

ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد که با وجود حمایت دو سوم اعضای کمیته مربوط به پذیرش اعضای جدید در سازمان ملل، هیچ اجماعی در مورد عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حاصل نشده است.

با این حال، هر کشور عضو شورا می تواند قطعنامه ای را در مورد این طرح الحاقی به رأی بگذارد.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل هفته گذشته با ابراز امیدواری از رأی گیری شورای امنیت در هجدهم ماه جاری، گفت: تمام خواسته ما این است که جایگاه مشروع خود را در جامعه بین المللی بگیریم.

کد خبر 1759057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha