مسجد «شاهی» و یک قرن تاثیرگذاری بر تاریخ «چترال» پاکستان

مسجد شاهی واقع در «چترال» در ایالت خیبر پختونخوا پاکستان با شکوه ۱۰۰ ساله خود اثر عمیقی در تاریخ این شهر بر جای گذاشته است و مردم به آن دلبستگی زیادی پیدا کرده اند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: مسجد شاهی «چترال»، شهری واقع در ایالت «خیبر پختونخوا» در شمال شرقی پاکستان که توسط «شجاع الملک» حاکم این منطقه در سلسله «کاتور» ساخته شده است، تابستان امسال ۱۰۰ ساله می‌شود.

«کاتور» سلسله‌ای بود که بیش از ۴۵۰ سال از حدود ۱۵۷۰ تا ۱۹۴۷ میلادی بر ایالت سلطنتی چترال و همسایگانش در شرق هندوکش حکومت کرد.

مسجد شاهی که در نزدیکی قلعه سلطنتی در کرانه رودخانه چیترال قرار دارد، منظره ای دیدنی را به نمایش می گذارد، زیرا ساختار سفید نمادین که در سه طرف آن توسط درختان چنار تزیین شده است، از هر نقطه ای از شهر چترال قابل مشاهده است.

مسجد «شاهی» و یک قرن تاثیرگذاری بر تاریخ «چترال» پاکستان

پنج گنبد سفید در هر چهار طرف و گنبد بزرگتر در مرکز در سمت جلو، همراه با دو مناره با ارتفاع حدود ۱۲۰ فوت ظاهری متمایز به مسجد می بخشد.

تالار مسجد با نقاشی های دیواری و چراغ های آویز تزئین شده است.این تالار می‌تواند به طور همزمان سه هزار نمازگزار را در خود جای دهد و فضای اضافی موجود در باغ، متصل به یکی از دروازه‌های ورودی آن است.

به گفته مولانا «خلیق‌الزمان» خطیب مسجد شاهی، ساخت در سال ۱۹۱۹ آغاز شد و در سال ۱۹۲۴ تکمیل شد.

 او گفت که سنگ تراشان با تجربه معماری مغول از لاهور برای ساخت این مسجد استخدام شدند.

مسجد «شاهی» و یک قرن تاثیرگذاری بر تاریخ «چترال» پاکستان

«خلیق‌الزمان» افزود: این مسجد نمونه مینیاتوری مسجد پادشاهی لاهور بوده و اولین ساختمان از نوع خود در چترال است که در آن از ماسه‌سنگ‌های قرمز و مرمر استفاده شده است.

اداره آموزش و پرورش چترال نیز از دهه ۱۹۵۰ یک حوزه علمیه را مسجد بزرگ شاهی راه اندازی کرد که دواطلبان بسیاری در آن درس خوانده و فارغ التحصیل شدند.

مولانا خلیق گفت که شکوه ۱۰۰ ساله این مسجد اثر عمیقی در تاریخ چترال بر جای گذاشته است و مردم به آن دلبستگی زیادی پیدا کرده اند.

مسجد «شاهی» و یک قرن تاثیرگذاری بر تاریخ «چترال» پاکستان

حتی پس از ادغام ایالت چیترال با پاکستان در سال ۱۹۶۹، بزرگان خانواده سلطنتی از طریق کمیته ای متشکل از افراد سرشناس محلی به اداره امور مسجد ادامه دادند.

در سال ۱۹۸۰، ژنرال ضیاءالحق، حاکم نظامی وقت، کمک های بلاعوض را برای مسجد در جریان بازدید خود از چترال فراهم کرد که وجوه آن برای خرید زمین های تجاری مورد استفاده قرار گرفت.

مسجد «شاهی» و یک قرن تاثیرگذاری بر تاریخ «چترال» پاکستان

کد خبر 1759136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha